Nekromanti Var Eon 4-crowdfundingen verkligen lyckad?

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Folk är väldigt mycket "ohhh, vad bra det går. Nu har de fått ihop 400% över sitt mål." medan jag sitter och är förundrad över att de inte fått ihop mer. De har fått ihop 150 tkr i skrivande stund. Indiegogo tar ca 5%, kvar är 142 tkr. Det kostar att trycka alla dessa böcker. Jag höftar till med 35 för böcker, formulär, tärningar, tygkartor och de andra sakerna. Kvar är då 102 tkr. Ska de nu betala ut detta i lön till sig själva går hälften (underbara Sverige med våra extremt höga skatter) bort i sociala avgifter och hälften i källskatt. Kvar är 51 tkr. (Många andra extrakostnader tillkommer också såklart men för att göra det enkelt och bara räkna på det här projektet.) Nu vet jag inte hur de delar ut lönerna eller hur många som får men för att illustrera min poäng; Det räcker till en 3 medarbetare ska få in 1.400 kr på kontot var i tolv månader.

Nu borde man dela den här lönen på många fler månader då de arbetat med detta i många år och de kommer å andra sidan att få in mycket intäkter när de börjar sälja det i butik senare.... men ni förstår min poäng här; Eon-skaparna förtjänar så sjukt mycket mer än de här futtiga slantarna för att ha skapat detta fantastiska rollspel som har givit iaf mig så många oförglömliga minnen.

Det är ju såhär för att rollspelssverige är så litet såklart. Men jag tycker bara att det är tråkigt. Jag skulle vilja ge mer incitament till folk att göra rollspel för... pengar som dessa kan inte locka någon. Detta syns väldigt tydligt när man tittar på deras tidigare årsredovisningar också.

Tack iaf Neogames/Helmgast för att ni gör detta trots allt!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Varför tror du att rollspelsmakeri i Sverige är någonting annat än helt ideellt? ;-)
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
CapnZapp;n13965 said:
Varför tror du att rollspelsmakeri i Sverige är någonting annat än helt ideellt? ;-)
Du missförstår mig. Min poäng är att jag önskar att det inte vore det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Tja, man kan ju alltid önska. Själv önskar jag mig införandet av medborgarlön, så att allt kreativt arbete kan ske på ideell basis och därmed inte behöver vara beroende av marknadskrafter eller liknande odemokratiskt larv... =)
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
krank;n13970 said:
Tja, man kan ju alltid önska. Själv önskar jag mig införandet av medborgarlön, så att allt kreativt arbete kan ske på ideell basis och därmed inte behöver vara beroende av marknadskrafter eller liknande odemokratiskt larv... =)
Första steget mot kommunism och kommunism har ju inte visat sig fungera så bra :p Det blir väldigt lite gjort då ingen riktigt får några ordentliga incitament att arbeta och skapa något utöver vad som krävs minst av dom :p (Men det skulle säkert hjälpa, som du säger, några artister och andra "kreativt arbetande" folk att göra lite nya verk. Dock till en enorm kostnad för samhället.)
krank said:
Just kommunism har jag varken pratat om eller förordat; däremot har det mig veterligen inte gjorts några försök att ta några första steg mot ett kommunistiskt samhälle. Däremot har ett antal fascistiska ledare tagit makten över motsvarande bondesamhällen (som alltså inte, som Marx menade var nödvändigt för kommunismen, nått kapitalismens slutsteg) med hjälp av kommunistiska slagord. Ungefär som när ett land kallar sig "den demokratiska folkrepubliken" eller när Mugabe kallar sig "demokrat".

Medborgarlön är inte kommunism, och jag är inte kommunist. Är vi klara med skällsorden då?
krank said:
De försök som gjorts med medborgarlön antyder för övrigt att argumentet "det görs inget jobb" saknar bärkraft. Det det betyder är mindre ångest hos de som går på soc, och mindre ångest gör att det blir lättare att göra saker. Däremot innebär det ju att man i längden behöver omvärdera tanken på att Alla Måste Arbeta. Bevisligen behöver vi inte ha alla i arbete. Det moderna samhället blir alltmer effektivt och ändå ska vi arbeta allt mer? Bisarr och ohållbar tankegång. Tvärtom borde vi ta tillvara de tekniska landvinningarna just för att kunna skapa oss mer icke-arbetande tid, minska den totala mängden arbetade timmar som faktiskt behöver utföras. Att skapa arbetstillfällen bara för att folk ska ha ett jobb är ovärdigt ett civiliserat samhälle.

Men, detta är ett sidospår. Huvudsaken är i varje fall att det är synnerligen larvigt att kalla medborgarlön eller garanterad minimiinkomst eller negativ inkomstskatt (olika namn på varianter av samma sak) för kommunism då det har noll med varken marx eller lenin att göra. Det finns en hel del liberaler som också ligger bakom idén.
CapnZapp said:
"Kommunism" är ett skällsord i det här sammanhanget. Häng inte upp dig på bristen på historisk kontext, Krank. Bäst översätts begreppet med "jag vill misskreditera din idé med minsta möjliga ansträngning", utan att detta är lika uppenbart som exempelvis med Godwin's Law.

Själv tror jag huvudargumentet för att inte införa medborgarlön är "jag är allför fantasilös för att våga mig på något kreativt. Det är då en trygghet för mig att också du måste knega i något skitjobb precis som jag." Tänk helt enkelt på alla dem som skulle behöva ifrågasätta sitt jobbslavande om det fanns något alternativ...! ;-)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Skriver man för ett amerikanskt rollspelsföretag får man ca 3 cent per ord. Du kan förhandla upp det till kanske 5 cent per ord om du är väletablerad. Eller det är normal lönen, man kan förhandla upp sig om man är mer etablerad. Sen tillkommer det skatt på det här, medan i ditt exempel hade du redan räknat bort skatter

En rollspelsbok på 500 sidor har ca 300 000 ord.

300 000*0.03 $ = 9000 $

9000 $ = 59 408 sek


Låt säga att vi tycker EON skaparna är så etablerade att de lyckas förhandlar upp det till 5 cent per ord.


300 000*0.05 $ = 15 000 $

15
000 $ = 99 014 sek


Så.... Även om man ville att rollspelskapare tjänade mer pengar så tjänar man inte mer om man skriver för ett amerikanskt företag. Jag har många frilansarvänner som lever på att skriva rollspel på den typen av lön.

Här kan man läsa lite mer:
http://lumpley.com/index.php/anyway/thread/652
Ymir said:
Det där är groteskt mycket mer pengar än svenska rollspelsföretag ger sina frilansare, kan jag intyga. Så jag måste insistera på att du har fel; man tjänar uppenbarligen mycket mer om man jobbar som frilansare för amerikanska rollspel. Hade jag fått ens i närheten av 59 000 för att skriva en Eonmodul hade jag kunnat göra det på heltid.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
För övrigt verkar du ha glömt att räkna på att illustratörer också ska ha betalt.

På 500 sidor vill man nog minst ha 100 illustrationer. Troligen mer.

Ett lågt pris per illustration är 500 kr bild. Som egenföretagare vill du ta åtminstone 250 kr/timmen och då ska man alltså lägga ca 2 timmar på bild. Det är alltså väldigt lågt räknat.

100*500 kr = 50 000 kr

Troligen har de nog en hel del gamla bilder som de tänkt använda.
Blasphemy said:
Nu är Eon IV bara 280-290 sidor. Men ja Illustrationer kostar pengar! Så det blir en stor kaka att betala. Men det gör jätteskillnad såklart :)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
WhiteWolf: Vi är jättenöjda på Helmgast för att vi har fått en sådan flygande start! Men det är nog till största del eftersom vi märker att folk vill ha våra spel! Det har ju varit stilla på Eonfronten i massor med år så det är ju osäkert om det skulle bli uppskattat.
Sedan att vi fick in så här mycket pengar gör ju att vi kan trycka en riktigt fin och lyxig grundbok.
Det gör också att vi (förhoppningsvis) får en liten buffert också då vi ska trycka moduler till Julen så då kan vi betala illustratörer och liknande utan att låna pengar för att göra detta.

Som sagt... skulle man skriva rollspel för att bli rik så är man dum i huvudet.
Jag skriver rollspel för det är så himla roligt, givande och stimulerande. Det är svårt att INTE skriva rollspel.

Och tack för tacket :)
Mycket snällt :p
Kärlekscraft said:
Vilka andra moduler är planerade till Julen i år?
Blasphemy said:
Damarien är planerad samt Ödesväven.
Kraetyz said:
Wow, så Damarien ska verkligen släppas Vinter 2008?! :D (jag kommer aldrig sluta skratta åt att det stod så på hemsidan typ 2011
Blasphemy said:
Det är bara för att du har en tidsuppfattning som hör hemma till den "vanliga" världen. Man måste ha ett kronotropiskt synsätt :)
 

Kosta_FriaLigan

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
9
w176;n13977 said:
Skriver man för ett amerikanskt rollspelsföretag får man ca 3 cent per ord. Du kan förhandla upp det till kanske 5 cent per ord om du är väletablerad. Eller det är normal lönen, man kan förhandla upp sig om man är mer etablerad. Sen tillkommer det skatt på det här, medan i ditt exempel hade du redan räknat bort skatter

En rollspelsbok på 500 sidor har ca 300 000 ord.
OT: En aha-grej för mig - det förklarar ju varför det är så j-a mkt text i mainstream-rollspel (tänker hela FFGs produktioner som exempel), istället för koncis bra (bättre?) text, som jag skulle orka läsa igenom - som många svenska rollspel.
w176 said:
Det gäller nästan alla Amerikanska fackböcker. Att få betalt för ord är den vanligaste modellen i många sammanhang. Det därför om man får en Amerikansk lärobok när man läser en universitetskurs så innehåller den 300% mer ordbajs än alla andra fackböcker i ämnet.
Ymir said:
svenska rollspelsskapare ger också betalt per tecken, iaf de jag jobbat för... däremot sätter de ju givetvis en slags begränsning på hur många sidor som ska skrivas.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Nu är ju fundingen inte klar, det är en månad kvar. Men i skrivande stund har den dragit in ungefär 250kkr och det måste anses vara lyckat oavsett synsätt. Däremot är det endast 321 personer som deltagit, alltså knappt en tusenlapp per person. Det kanske inte riktigt kan anses vara lyckat. Många fler skulle ju idealt visat intresse. Om detta visar hur pass liten hobbyn är eller om fundingen inte är tillräckligt marknadsförd vet jag dock inte.

/j
Chad said:
Mm, lite synd att de är så koncentrerat. Kanske blir bättre mot slutet då det förhoppningsvis nått ut till fler.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag tror inte att man kan bedöma hur många ex Eon kommer att säljas i bara baserat på crowdfundern. I slutändan kommer de flesta att köpa grundboken genom vanliga försäljningskanaler. Jag skulle våga påstå att de flesta Eon-spelare inte känner till att boken går att funda via IndieGoGo och en hel del av dem som känner till den vill/kan av olika skäl inte delta i crowdfundern. Några kanske till och med vill bläddra i boken innan de köper den.

I och med att boken har crowdfundats så kommer förmodligen Helmgast inte att sälja så många ex man annars skulle ha gjort de första månaderna direkt efter utgivning (eftersom de flesta hardcore-fans redan har crowdfundat). Men om man ser på t.ex. Mutant År 0 så verkar suget efter den vara ganska stort även från folk som inte har crowdfundat, så förhoppningsvis kommer Eon 4 att säljas i mångdubbelt fler exemplar än vad den här kampanjen visar.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Osbjer;n16180 said:
I skrivande stund har den dragit in ungefär 250kkr och det måste anses vara lyckat oavsett synsätt./j
Varför måste det det? Skulle du vara nöjd med att få 10.000 kr i lön eller dylikt summa efter att ha slitit med något i fyra-fem år?
?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att ge ut rollspel (inte Eon i mitt fall) är vad jag gör istället för att glassa på stranden i Thailand eller backpacka i Galicien eller vad vanligt folk nu gör på semestern. Att nån är villig att betala mig för det... coolt, liksom.

Man få ha rätt perspektiv på saker: rollspel är inte ett bra jobb, och faen vet om det finns nån som kan leva på det utanför Paizo och Wizards of the Coast. För alla andra så är det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel fortfarande att börja med en stor.

Så det är lite som att fråga om scoutkårens bazaar var lyckad när man bara drog in tiotusen på lotter och kakförsäljning. "Skulle du vara nöjd med att få tiotusen i lön..." – nej, men det är inte därför som jag bakar kakor åt scoutbazaaren. Jag bakar kakor så att vi kan samla ihop till resan på det stora scoutlägret i Tyskland i juli.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Det här är väl en lite märklig diskussion att ha innan 1) cf:en är avslutad och 2) produkterna levererats?
 
Top