Var är SL-boken till RuneQuest?

Bolongo

Herr Doktor
Jag ville anmärka på den här diskussionen som kom upp i tråden om Pendragon, så jag skapar en ny tråd istället för att skräpa ned den...

Ska väl inte kapa tråden om Pendragon, men vad saknas i den väldigt omfattande regelboken för RuneQuest, som gör att en SL-bok behövs? Ex settingen gås ju igenom i böcker så som World of Glorantha.
Regler för Heroquesting har ju utlovats.

Orsaken (inte ursäkten) till dröjsmålet är nog att de som hittills jobbat på RQG-linjen helt enkelt inte är så bra på att skriva regler. Det märks på flera sätt i det som givits ut redan att det inte är där deras kompetens eller intresse ligger. De gillar mycket mer att skriva setting och äventyr.
Nu när de anställt Mike Mearls - och jag må ha mina åsikter om hans sätt att uttrycka sig, men han är ett proffs på regeldesign - kanske skutan kan vändas lite. Även om jag misstänker att det kan ta formen av att de byter ut regelsystemet istället för att patcha det.

JohanL

Champion
Utöver heroquesting, hjältereglerna rent generellt.

Även Warlocks, även om det är sekundärt (skulle egentligen ha kommit i grundboken)

Sorcery-systemet är inkomplett, säger de som läst och begripit det, men det kommer knappast i en SL-bok, utan snarare (förhoppningsvis) i en egen (The Blue Book of Sorcery?). Samma sak med mysticism.

JohanL

Champion
Jag vidhåller också att SL-boken absolut borde ha varit nästa bok efter grundsettet (med GM-packen och Bestiary) och en äventyrssamling.

Med RQG fick RuneQuest till slut in ledet ”Rune” i spelet efter 40 år, men ”Quest” saknas fortfarande.