Nekromanti Var är revbenen?

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Är det någon mer än jag som tycker det är skumt att det är så lätt att hugga förbi revbenen? De är ju där som ett skydd runt det viktiga vi har där inne. Jag undrar hur stor chans det egentligen är för ett hugg att skära mellan alla ben och träffa bara lungan?

Man kanske ska lägga in en klasul som säger att för varje hugg eller kross i bröstkorgen (som gör en extraskada) så slår man en T6, blir det 1-3 tar träffen i revbenen, annars får man slå som vanligt på tabellen (och, ja, då kan man få revben).
Gör man mer än 1 extraskada tar 1 automatiskt i revbenen och sen slår man alla andra? Hmm...

Kanske nåt liknande för stick, men inte lika troligt? 1-2 på en T6? Behöver inte automatiskt träffa revben vid flera extraskador?

Tankar kring detta?
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
instämmer i dina åsikter...
Sen beror det också faktiskt på hur man hugger också. Hugger du rakt uppifrån och ner så träffar du nästan garanterat (minst) ett revben, men om du hugger i sidled så finns en mycket större chans/risk att du missar revbenen och träffar något vitalt organ istället.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Varför inte bara ändra det i skadetabellerna? Att lägga in ytterligare en T6 att slå snabbar ju inte direkt upp striderna.

För stickskador, njae, större chans att träffa lungorna skulle jag säga...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tolka tolka tolka

Revben går sönder löjligt lätt.

Räkna med följande:

Om man får en träff på någonting som ligger bakom revbenen så har man i 90% av fallen gått rakt igenom revbenen och sen träffat det aktuella organet.

Får man bara revbensträff som extraskada så kan du räkna med att du träffar plant på en hel kasse revben, och om brytrisken misslyckas och saker ska gå sönder. Då går en också en kasse revben sönder.


/Naug, tolkar befintliga system istället för att lägga till fler tärningsslag
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Tolka tolka tolka

Jo det står ju på sidan 171 i regelboken (E2):

Revben:
Slå ett brytriskslag mot STY... Misslyckas slaget så bryts minst ett revben.

Så jag kan hålla med om den tolkningen, även om det IMHO tycke behövs regler för hurvida revben träffas vid andra extraskador ändå (det är ju det dom är till för, eller :gremconfused:)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Tolka tolka tolka

"Så jag kan hålla med om den tolkningen, även om det IMHO tycke behövs regler för hurvida revben träffas vid andra extraskador ändå (det är ju det dom är till för, eller :gremconfused: )"


En till regel att ta i beaktande så gott som varje gång någon tar en ordentlig skada i bröstkorgen?
Jag säger: Nej tack.

Eon är liksom mättat på regler som det är, och att införa fler regler att traggla igenom varje gång någon blir skadad är i mitt tycke att skjuta sig själv i foten.

Räkna med att i den trauman du får från ett skadat organ som ligger bakom revbenen, så ingår den trauman som motsvarar ett brutet revben.
Revben är liksom struntsaker. Dom går sönder väldigt lätt, läker snabbt och märks ibland knappt.

Man måste ändå göra den här tolkningen när du genom krosskada orsakar extraskador som lunga eller hjärta. Den vanligaste tolkningen i dom fallen brukar vara att något revben har gått sönder och tryckts in i det ovan nämnda organet.


/Naug, tycker enstaka revben inte är tillräckligt viktiga för att föräras med regler
 
Top