Var är de yngre förmågorna i svenska rollspel?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,190
I den här gruppen har jag sett att det även finns en del som varit borta från hobbyn i 20-30 år. De lämnade hobbyn när DoD-91 fortfarande var det som gällde. Sen hände det en massa saker.
Extremfallet av det är de som spelat AD&D i samma grupp i årtionden och har ett eget helt ogenomträngligt husreglat system vid det här laget.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
I den här gruppen har jag sett att det även finns en del som varit borta från hobbyn i 20-30 år. De lämnade hobbyn när DoD-91 fortfarande var det som gällde. Sen hände det en massa saker. När dessa spelare till slut kom tillbaka stötte de på modernare spel med mekaniker som inte är något konstigt för de som varit kvar i hobbyn hela tiden, men som återvändarna inte alls känner sig bekväma med.
En anekdot i motsatt riktning. Min bror, nu 42 år, spelade rollspel till omkring -94, bland annat gamla Mutant, Drakar & Demoner Expert samt Stjärnornas Krig. Sedan har han inte varit i kontakt med hobbyn alls. Eftersom hans barn brukar spela med mig var dock även min bror med på ett pass tämligen nyligen och han tyckte att det vi spelade nu var mycket bättre. Inte en massa värden att hålla reda på. Inte så mycket räknande. Äventyr som kändes öppnare, mer engagerande och mer spännande. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Extremfallet av det är de som spelat AD&D i samma grupp i årtionden och har ett eget helt ogenomträngligt husreglat system vid det här laget.
Finns även för DoD Expert och -91. Jag hamnade faktiskt sånär i en sådan grupp. De såg ingen anledning att testa något annat spel eftersom deras variant av DoD efter 25 års husreglande var helt perfekt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Finns även för DoD Expert och -91. Jag hamnade faktiskt sånär i en sådan grupp. De såg ingen anledning att testa något annat spel eftersom deras variant av DoD efter 25 års husreglande var helt perfekt.
För dem är det kanske också perfekt. Om det passar för deras syften och de har roligt finns det kanske ingen anledning att ändra på det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
När jag kom tillbaka till hobbyn i slutet av 2015 var tanken att vi skulle spela EDD. Men inget mått av nostalgi eller konservatism kunde få 40+-åriga mig att tycka det var lika smidigt och lättspelat som jag tyckte att det var på 80-talet. Jag letade raskt upp andra, mer moderna spel. Frågan är hur det varit om jag aldrig gjorde uppehåll, om jag hade haft en husregelbok som var tjockare än regelböckerna. Jag tror inte det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
För dem är det kanske också perfekt. Om det passar för deras syften och de har roligt finns det kanske ingen anledning att ändra på det.
Så kan det absolut vara. De hade dock svårt att rekrytera nya spelare ...
 
Top