Nekromanti Var är bra, resp. mindre bra med Burning Wheel, Gold Edition?

Elrik

Veteran
Joined
21 Oct 2015
Messages
10
Jag gillar det verkligen, men det var helt annorlunda än hur vår spelgrupp är van att spela. Med jag skulle gärna spela det mycket mer.
BIT är sjukt bra och enkelt sätt att få in lite karaktärsdrivet spel. Jag tror om det är vettigt att spelgruppen har snackat ihop sig lite om settingen och så, så att spelarna har BIT som i alla fall ibland har någon relation till varandra. BIT innebär också att det finns regelmässiga fördelar (om en säger så) att spela sin karaktär - även om det kan sätta en i knipa. Men det är väl det som är meningen.

Sen gillar jag "fiskadet efter kryss" som vi kallade färdighetssystemet, att en som spelare själv får komma på vad och hur en ska uppnå det. Det gör spelet så mycket friare när egentligen alla skulle kunna göra allt. Kanske finns vissa meta-likheter med Gumshoe-systemet (det är väl så det heter) att spelarna behöver komma på rätt saker att göra, inte bara slå slag. Ett mellanting skulle en kanske kunna säga.

Jag spelledde en politisk kampanj i Tolkiens Midgård (ICE:s gamla Kin-strife) och det funkade det riktigt bra till.

Och som någon annan sa, det är bra om alla KAN de tre "konfliktsystemen". Det blir mycket bättre då.
 

Elrik

Veteran
Joined
21 Oct 2015
Messages
10
Robert E. Howard;n125726 said:
Först lite bakgrund:
-Är det bra?
-Blir det jättemånga tärningsslag under en session?
-Tror ni det skulle passar de i min kampanj?
-Uppmuntrar de till skojigt rollspelande? (Min spelgrupp består av två "skådespelare" och två "icke-skådespelare").
-Vilka delar är bäst? Vilka är minst bäst?
-Har någon prövat att konvertera existerade RP:s till Burning Wheel-gubbar?
Kan ju svara på frågorna också...
- Ja
- Inte mer än i DoD.
- Ja, och även de två senare kommer att få lite hjälp att spela ut.
- Bäst: BIT (det gör det för övrigt sjukt enkelt som spelledare att göra slp:s. Tänk ut ett par BIT:s och du är nästan klar)
- Minst bäst: Tröskeln för att få Fight att flyta.
- Det borde inte alls vara svårt om RP:n har en bakgrundshistoria.
 
Top