Nekromanti Var Äventyren bättre förr?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Med tanke på Don Kennethos inlägg om Dimön så väcktes en undring i mitt huvud.

Man kan ju slå fast att de äldre äventyren ofta inte har en bra handling och ofta är lite tunnelliknande (dvs. "bonka monster i katakomber"). Men är det bara jag som finenr de riktigt charmiga? Jag minns Spindelkonungens Pyramid med mycket gott resultat och tror det är sällan jag har haft så genuint roligt under spelomgång.

Så var äventyren bättre förr? Eller ser vi med för stort allvar på äventyren nuförtiden?



- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nu blir ju vissa termer ganska abstrakta, när skrevs det senaste äventyret till DoD (nej jag räknar inte de äventyr som tydligen följer med expansionsböcker i Chronopia)? 1993?

Hur som helst så tycker jag inte att det går att säga att de "nya" eller gamla äventyren är bättre. Jag gillar Döda Skogen (och de andra två). Svavelvinter är också bra, och där hör nog första delen till de äldre och den sista till de nya.

Jag har haft roligast med de två äventyr (och dess fortsättningar) jag nämnt ovan. Placera in dem i gamla eller nya hur ni ser på saken så har ni ett svar.

/Azagthoth
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Om jag hade spelat Spindelkonungens Pyramid idag hade jag tyckt att det hade varit ett mycket dåligt ävntyr, nu spelade jag den för länge sedan och då så ökar nostalgin på betyget ett par steg. Vad man kan säga om äventyren idag är att de inte är lika mycket tunnelröjande, vilket passar mig bra.

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tycker också att de gamla äventyren besitter en sorts svårmotiverad styrka. De hade mängder med logiska luckor men det fanns, som du säger, en charm med dem.

Då det gäller just de gamla äventyren till DoD så fanns det också väldigt bra illustrationer som jag nästan finner oöverträffade. Nils Gulliksson, Tobias Green och Stefan Kayat tyckte jag alla hade väldigt stämningsfulla bilder. Kartorna i de gamla äventyren var också väldigt ofta bra.

Sedan kan det faktiskt vara riktigt skönt att köra ett gammal hederligt tunneläventyr igen nån gång, som omväxling till allt intrigerande och hjärnprövande som de flesta äventyr innehåller nu för tiden.

Don Kennetho
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Nu blir ju vissa termer ganska abstrakta, när skrevs det senaste äventyret till DoD (nej jag räknar inte de äventyr som tydligen följer med expansionsböcker i Chronopia)? 1993?

Ahem. Du glömmer de tre äventyren i serien "Snabba Äventyr i Chronopia" (dvs Cirkusmorden, Blodsband och De Fördömdas Armé) som skrevs 97-98, tror jag.

Vad jag menade var att de nyare äventyren - Barbia, Svavelvinter etc. till skillnad mot Spindelkonungenspyramid etc. skapade en underbar känsla som inte de senare får grepp om. Visst de är bättre, man har roligare - men det är inte lika härligt på något sätt.
men det kanske har att göra med att man blir äldre? /images/icons/frown.gif



- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...skapade en underbar känsla som inte de senare får grepp om.

Uppenbarligen skapar de gamla en känsla av glädje som man inte heller får grepp om. Jag tycker att de riktigt gamla äventyren är dåliga. Helt enkelt för att jag spelat dem en gång och ingen jag spelat med har sagt någonting i stil med "kan vi inte spela Dimön en gång till?". Svavelvinter däremot, har ett så stort underhållningsvärde att många jag spelat med vill spela igenom kampanjen igen.

/Azagthoth
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Nej, det är nog en sanning. De gamla äventyren håller inte alsl för en spelomgång till (frågan är om de skulle hålla nu om man spelade dem).

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag tycker att "den femte konfluxen" var det ultimata äventyret, särskilt "oraklets fyra ögon" som var den bästa delen. Inget annat äventyr har kunnat hålla samma klass.

Ezping Orm
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Är det ingen som tyckte om Marsklandet, det var ett så härligt fritt äventyr men ändå med ett riktigt slutmål.
Sedan så har man spelat om äventyr och lagt in nya händelser, främst i Torshem och Marsklandet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Visst, Marsklandet var bra och Svavelvinter bäst (med så många tvistar och friheter). Men vad många glömmer är äventyret Barbia som jag måste framhålla som en av mina allra främsta favoriter. Det är ett stämningsäventyr.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Illustrationerna var helt enkelt lyssande - Herr Green och Gullikson var utmärkta tecknare som jag önskade hade ritat mer. Personligen så har jag lite svårt för Kayats teckningar, men, men...

Och givetvis så håller jag med dig på sista punkten också - man måste variera äventyren annars blir det bara tråkigt.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Ärligt talat - ingen aning /images/icons/smile.gif
Har faktiskt aldrig läst det eftersom jag troligtvis ändå aldrig kommer att använda det. /images/icons/frown.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Marsklandet var bra, Svavelvinter var naturligtvis bra och Barbia var verkligen ett stämningsäventyr. Sedan gillade jag också det kortare men ändå gemytliga Enhörningshornet. Det hade också viss stämning.

Don Kennetho
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Jo då, det var också ett äventyr att minnas. Det var det första "riktigt" seriösa (Hmm... Nåja) äventyr som jag spelade så det förtjänar en fin minnesplats i bokhyllan /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Glömmer du inte "Gripeborgs hemlighet" eller vad äventyret nu hette /images/icons/smile.gif

/Anders-inte helt seriös

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Jo då, det var också ett äventyr att minnas.

Jodå, det var det första köpta äventyr jag spelledde. Sånt sitter kvar.

Förresten, borde du inte ändra i din text om DoDs historia? Det var ju inte alls Roger Undhagen som skrev äventyret. ;)

/Jakob
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Glömmer du inte "Gripeborgs hemlighet" eller vad äventyret nu hette

Jösses, ett sämre äventyr som har gett upphov till en roligare insändare får man leta efter. Jag minns hur jag skrattade högt åt Sinkadus 18.

/Jakob
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Insändare

För att inte tala om insändaren om Fata Morgana med Blixt-Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Har jag skrivit Undhagen? Det ska vara Regebro. Vilken groda /images/icons/smile.gif

Tack för påpekandet dock (och att du läste texten ifråga /images/icons/smile.gif).

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 
Top