DoD Vapentabellens historia

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
73
Location
Fisksätra
Nu blir det väldigt nördigt här, och dessutom handlar det om spel från en fjärran forntid, 80-talet. Känsliga läsare varnas!

Från 1982 till 1985 kom det amerikanska rollspelet BRP Magic World och dess svenska version Drakar och Demoner ut i fyra utgåvor. En central del av reglerna är vapentabellen, som styr mycket av hur spelets ständiga strider förlöper. Här går jag igenom hur tabellen förändras från version till version. Några huvuddrag är att närstridsvapnen blir allt flera, de fyller stegvis ut luckorna i serien av typiska skadeutfall 3-13, de farligaste vapnen blir allt farligare, och till sist blir vapnen så många att en del har nästan identisk spelmekanik fastän de heter olika och ser olika ut på bild. Avståndsvapnen blir också fler och mera varierade i sitt skadeutfall, men här har intresset för justeringar varit mycket mindre och nästan alla väsentliga ingrepp görs i och med DoD 1984, svarta lådan.
 

Attachments

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
73
Location
Fisksätra
Gjorde en annan liten analys med ett roligt resultat. Om man inte vill hålla reda på individuella vapens brytvärden i DD84 så är regeln att vapnet går av om det parerar en skada motsvarande minst BV+5. Tittar man på siffrorna så visar det sig att enhandsvapen inte kan slå av andra vapen över huvud taget i DD84 utan styrkebonus. Man behöver inte tänka på den saken vid parering.

Enda undantaget är att stridsyxan kan klippa träklubban och trästaven om man slår maximal skada.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
De tråkiga vapnen är verkligen bland det sämsta i traditionell BRP. Pendragon gör det mycket bättre.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Det var intressant det du skrev om att T10 inte var en vapenskada, så att man skulle kunna slå 1T100 och skadeslag samtidigt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Det var intressant det du skrev om att T10 inte var en vapenskada, så att man skulle kunna slå 1T100 och skadeslag samtidigt.
Om jag inte missminner mig dubblerar attackslaget som skadeslag i UA? Närstridsvapen gör d10+d10, skjutvapen gör d100?
 
Top