Nekromanti Vapensmide, hur ont gör ett blysvärd?

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Min SL berättade om kampanjen där en spelare blev en besjälad dödsgast och hade 21 i svärd. Med vandöd styrka behövde spelaren ett maffigare svärd och nekromantikern ordnade ett svärd i bly som gjorts oförstörbart. De hade tydligen räknat på skadan för det men han mindes inte hur.

Frågan är nu, hur beräknar man vapenskada? Hur ser formeln ut? Varför gör stridsklubban och Krell-zar samma skada trots att krell zar är mindre?

Målet är att skapa ett passande krossvapen av brons åt en ödlemänniskokrigare med gudomlig styrka.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ett oförstörbart blysvärd... tungt som bly men hårt som diamant då? Eller nåt sånt? Bly är ju som bekant mjukt annars.
Telephalsion said:
Ja, jag tror att de resonerade att allting oförstörbart blir statiskt, vilket gör att exempelvis rep är rätt opraktiska när de blir oförstörbara, men det är en tangent.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Arfert;n6208 said:
Ett oförstörbart blysvärd... tungt som bly men hårt som diamant då? Eller nåt sånt? Bly är ju som bekant mjukt annars.
Går det inte lätt sönder vid eventuell träff?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Det oförstörbara svärdet? Jag har svårt att se vad det är som gör det oförstörbart om det går sönder när man träffar. Det låter som ett rätt säkert antagande att om det är oförstörbart så är det både hårt och tåligt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Bly är inte ens 1,5 gånger så tungt som stål, så det vore förmodligen mycket enklare att smida ett större stålsvärd.

För att återgå till ursprungsfrågan: Finns det en formel? Är det inte bara (som det brukar vara) en skrivbordskrigare som höftat?
Telephalsion said:
Jaha, jag trodde bly var tyngre än stål, man säger ju "blytungt", aja, skitsamma.

Det borde väl finnas en formel? Hoppas på det iallafall.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Alkemins oförstörbarhet har jag altid sett som att ett objekt återtar sin form efter deformering, då det inte gör mycket för rustningar tillexempel. Vilket gör att ett blysvärd nog bara är en glorifierad klubba, och som Arfert säger, bly är inte så tungt guld hade varit ett mycket bättre val ifall oförstörbarheten gör så att det teoretiskt håller en egg, samt att om du bara gör det i järn eller stål kan du ha ett mycket längre svärd så du slipper gå nära motståndaren.

/Luna Lovegood
Telephalsion said:
Jag är på ditt spår gällande oförstörbarhet, och att om man går över bryt på oförstörbara föremål så kommer de att töjas och sträckas ut, men aldrig gå av eller brista, för att sedan gå tillbaka till grundtillståndet.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Telephasion said:
Frågan är nu, hur beräknar man vapenskada?
Rimligen tyngd + kvalitet för ett svärd. Dvs, hur tungt det är plus hur skarpt det är.

Telephasion said:
Varför gör stridsklubban och Krell-zar samma skada trots att krell zar är mindre?
Troligen på grund av konstruktionen. Hammare levererar mer kraft per kvadratcentimeter än en klubba. Så är det i verkligheten i alla fall.

Oavsett så innebär den alkemiska processen det troligen rör sig om att bryt inte kan sänkas. Bryt skulle normalt sänkas på ett blysvärd, men på grund av den alkemiska effekten så sker detta inte. Det bör inte göra rep stela dock eftersom repets bryt inte sänks av att man böjer det (liksom en rustnings bryt inte sänks av att man penetrerar det eller ett svärds bryt inte sänks av att det får chockskada av slag). Den troligaste tolkningen verkar vara Lovegoods - föremål återtar sin "naturliga" form om det skadas. Ett reps naturliga form är flexibelt medan ett svärds naturliga form är stel, så dessas form återtas om föremålet skadas.

Det blir dock ingen glorifierad klubba om vapnet var vasst innan den alkemiska processen. Huruvida något bryter igenom hud osv är beroende av mängden [kraft] per [yta], där kraft är ett utslag av tyngd och fart. Ju mer kraft på ju mindre yta, desto bättre hugger något. Detta ger såklart att med tillräcklig kraft kan man hugga igenom något med handen. Det finns en beskrivning på wikia om hur skärande fungerar, men jag ids inte leta upp den för den här diskussionen.

Jag känner inte till några tabeller för skada. Det verkar höftat alltihop, och vissa saker är larvigt höftade (calanasvärd vs stridssvärd t.ex). Det enklaste sättet är att titta på vapentyp, och vikt. Om ett stridssvärd i annat material än stål väger säg... 2.5 kg i stället för runt 1 kilo, ge det samma skada som ett svärd på runt 2.5 kilo. Ge det också samma styrkekrav, t.ex väger ett storsvärd 2.4 kg tror jag, och har STY 11 med två händer, dvs STY 22 med en hand. Så... Väger stridssvärdet i specialmaterialet runt 2.5 kg, ge det skadan av ett storsvärd och STY 22. Ändra inte SI dock, det värdet förutsätter redan att man är stark nog att hantera vapnet. Är man svagare så ändras såklart SI, men är man stark nog bör det ha samma SI som den modell man gjort vapnet efter.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Purgatid;n6625 said:
Rimligen tyngd + kvalitet för ett svärd. Dvs, hur tungt det är plus hur skarpt det är.
Rimligen momentum + kvalitet, så det är nog en avvägning mellan hur långt och hur tungt man vill göra svärdet, en bra hävarm kan ju om man är stark nog lätt motsvara en högre tyngd.
Purgatid;n6625 said:
Det blir dock ingen glorifierad klubba om vapnet var vasst innan den alkemiska processen. Huruvida något bryter igenom hud osv är beroende av mängden [kraft] per [yta], där kraft är ett utslag av tyngd och fart. Ju mer kraft på ju mindre yta, desto bättre hugger något. Detta ger såklart att med tillräcklig kraft kan man hugga igenom något med handen. Det finns en beskrivning på wikia om hur skärande fungerar, men jag ids inte leta upp den för den här diskussionen.
Eggen kommer ta samma stryk som det som tar emot anslaget, vilket om slaget är tillräkligt kraftigt för att kunna motivera ett tyngre svärd kommer vara kraftigt nog att förstöra eggen, om min tolkning av alkemireglerna är rätt och saker deformeras och sedan återtar sin form, kommer således eggen att böjas undan från anslaget snabbt nog för att inte göra mer än ett ytligt skärsår för att sedan överföra sin rörelseenergi likt en klubba, en klubba kommer också ge ytliga sår så den lilla skillnaden är försumbar.

Om man inte tolkar alkemireglerna på det sättet är fortfarande bly väldigt dåligt på at ta en egg, men det finns ett tungt men mjukt material som är mycket bättre i sådana fall guld, visst guld är dyrt, men det är om jag inte minns helt fel inte mycket dyrare per kilo än den alkemiska processen man endå måste använda, och guld kan få en oerhört fin egg vilket torde höja kvaliten i svärdet.

/Luna Lovegood
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
För att styra diskussionen bort från alkemi. Om jag vill smida ett eget svärd, hur vet jag hur ont det kommer göra? Vapensmidesreglerna ger ju bara mod. för klingvarianter och några material, inte på vapenstorlek eller tyngd
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Luna Lovegood said:
Rimligen momentum + kvalitet, så det är nog en avvägning mellan hur långt och hur tungt man vill göra svärdet, en bra hävarm kan ju om man är stark nog lätt motsvara en högre tyngd.
Momentum är en mer specifik beskrivning av kraft, och absolut den största bidragsgivande faktorn. Hugger eller sticker man är det momentum som bidrar till i stort sett all skada. Valde ordet kraft för att hålla det allmänt då vissa manövrer (t.ex) drar svärdet längs med kroppen. En stark arm är absolut bra att ha, men det styrs av grundskadan, inte av vapnenskadan.

Luna Lovegood said:
Eggen kommer ta samma stryk som det som tar emot anslaget, vilket om slaget är tillräkligt kraftigt för att kunna motivera ett tyngre svärd kommer vara kraftigt nog att förstöra eggen, om min tolkning av alkemireglerna är rätt och saker deformeras och sedan återtar sin form, kommer således eggen att böjas undan från anslaget snabbt nog för att inte göra mer än ett ytligt skärsår för att sedan överföra sin rörelseenergi likt en klubba, en klubba kommer också ge ytliga sår så den lilla skillnaden är försumbar.
Eggen tar inte samma stryk som det som tar emot slaget om kraften övergår motståndet. Det mäts i ett materials stressförmåga och allting kan, med tillräcklig kraft, skära i något. T.ex kan man skära i sten med vatten trots att vatten definitivt inte är lika hårt som sten och skjuta igenom stål med blykulor trots att bly är mjukare än stål. Har för mig att beräkningen är: stress = kraft/yta. Ju mindre yta, desto mindre kraft behövs. De tidiga järnsvärden är ett bra exempel även om de inte är bly, eftersom de var gjorda av järn med synnerligen dålig kvalitet. Detta tills trots, och trots det ständiga behovet av reperationer, så gick det alldeles utmärkt att hugga av t.ex armar med. Tror inte tolkningen att eggen skulle böjas undan håller helt enkelt. Ett normalt blysvärd skulle säkerligen bli deformerat efter första träffen, men med perpetuell indestruktibilitet? Nja.

Luna Lovegood said:
Om man inte tolkar alkemireglerna på det sättet är fortfarande bly väldigt dåligt på at ta en egg, men det finns ett tungt men mjukt material som är mycket bättre i sådana fall guld, visst guld är dyrt, men det är om jag inte minns helt fel inte mycket dyrare per kilo än den alkemiska processen man endå måste använda, och guld kan få en oerhört fin egg vilket torde höja kvaliten i svärdet.
Ett billigare förslag är att smida en slags skida av stål och sedan fylla utrymmet i den med bly, för att till sist försluta hela bladet och skärpa det innan man behandlar svärdet alkemiskt. Man får då ett hårt och tungt svärd, förvisso med uselt bryt i vanlig mening (och troligen kasst SI oavsett eftersom balansen i ett sådant svärd lämnar mycket att önska), men eftersom bryt ändå inte minskar så spelar det ingen roll.

Telephasion said:
För att styra diskussionen bort från alkemi.
Svårt eftersom det blir högst relevant när man skapar svärdet. :)

Telephasion said:
Om jag vill smida ett eget svärd, hur vet jag hur ont det kommer göra?
Finns inga listor så vitt jag vet. Lättast är att jämföra med andra svärd. Det finns variabler för "tungt" svärd i vapenmästaren, men det skvallrar bara om en liten ökning av vikten. Ett sätt skulle kanske kunna vara att expandera den skadan för varje motsvarande ökning av tyngden svärdet får. I vapenmästaren gör ett 20% tyngre svärd +1 i skada. Man kan kanske tänka sig att ett svärd som då väger 60% mer gör +3 skada. Det skalar dock konstigt, så jag skulle nog ändå försöka jämföra svärdets tyngd med redan existerande svärds skador, och ta skadan för vapnet därifrån.
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
som en person med del vis smides kunskaper så ser problem med ett bly svärd det bli ingen vass egg väldigt tungt kan bli tämligen otympligt . Ett svärd ska ha en viss mån böjlighet som en bil fjäder det ska kunna böjas utan att bryta men gå till baka till ursprungs formen vilket inte ett bly svär kommer gör. Det bli mer nån form av kola effekt på grund blyts mjuk natur sen har vi ju hela härda och an löpning dilemmat . Skulle nog heller göra ett kross vapen o bly

Telephalsion said:
Då återstår frågan, hur ont gör en blyhammare?
illnon said:
väldig liten koll på hur mycket mer ont det skull göra men vet att det skulle vara mer effektivt med en bly hammare än ett bly svärd på grund av konstruktionen saknade av egg

man kanske kan googl på vikt skillnade mella järn å bly och lägg +1 i skada per kg mer bly väger eller nått sånt å sänk bryt med 2 eller 3 så kanske det funkar
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
väldig liten koll på hur mycket mer ont det skull göra men vet att det skulle vara mer effektivt med en bly hammare än ett bly svärd på grund av konstruktionen saknade av egg

man kanske kan googl på vikt skillnade mella järn å bly och lägg +1 i skada per kg mer bly väger eller nått sånt å sänk bryt med 2 eller 3 så kanske det funkar
En sån här rackare väger inte mycket mer än ett kilo:



Att använda bly i slaghuvudet skulle bara öka vikten med något hekto.
illnon said:
Det är ju sant. Som sagt inte över drivet stor kolla på vad exakt all vapen gör i skada och vad det behövs för att göra en korrekt uträkning på vad och hur det behövs sänkas och höjas för att gör det realistiskt . Och fick bilden av hela vapnet skulle vara av bly då bli det tyngre

kom mest med förslaget om kross vapen i bly. För hade jag bara haft bly å nån vill att jag skulle göra ett vapen till dom då hade bet blivit kross och inte ett egg vapen. För att jag tror att det inte går att få nån skärpa på bly
Dante said:
Förmodligen finns det en rationell anledning till att vi inte känner till några historiska blyvapen ...
Cybot said:
Nej. Bly var väl mer använt som projektiler eller som vikter i kedjevapen
illnon said:
exakt Dante det va ungefär det jag försökte utrycka fast på mitt eget vis och som jag sagt om man nu måst och ska välja en typ av skada för ett bly vapen så skulle jag säga kross =0)
illnon said:
cybot ja men en pil spett och musköt kulla eller morderna kula inte få nog effekt på grund av deras form. Finns nog nån matematisk form i fysik som kan förklara det där. Men tror inte bly pil spetsar skulle vara så bra på ett slag fält dock. Har inte jobbat nått i bly så detta är mest spekuleringar från min sida. Vill minas att det finn jakt pilla med kross skada. Där en trä platta i fast sydd i botten på skin pung på å fyll den med små bly kulor och knyter den hårt och spänt runt toppen på pilen det kan jag tänka mig kan vara effektivit

Känns som huvud ämnet har glömts bort sorry Telephalsion metall är en passion jag har och kunde inte låta bli hoppas du hittar ditt svar på din fråga =0)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag gillar diskussionen som blivit av nu, men om någon har husregler för hur man beräknar vapenskada vore det soft. (typ vikt*längd/materialkoefficient eller mer vettig formel)
När jag får tid över ska jag sätta mig med vapenmästaren och kolla om det finns logik bakom vansinnet av vapen.
illnon said:
ok nice låter som en bra ide det där med vapen mästaren har fortfarande en personlig åsikt om att man på nått vänster kan använda vikt skillnaden. För om jag ej minn fel finns det en smides teknik och specialisering man kan lägga på sitt vapen som heter tung vapen som ökar vikt och skada sen har ju dvärgarna nån super metall svart som jag ej minns vad den heter nu den väger ju tungt

men tror också till motsatsen vad du vill kommer nog brytvärdet att sänkas sänkas och inte höjas när det kommer till bly vapen


få jag nån gång tag i ett par kilo bly ska jag prova att gör ett svärd och se hur det fungerar
Purgatid said:
Brytvärdet blir dock irrelevant eftersom den alkemiska effekten perpetuell indestruktibilitet gör att bryt inte kan sänkas. Däremot kan föremål troligen deformeras tillfälligt, men återtar sin vanliga form så fort som det är möjligt. Om du testar någon gång, ha i åtanke att 1) eggen kan inte förstöras, bara tillfälligt deformeras och 2) svärdet i sig kommer alltid återgå till ursprungsskick oavsett.
illnon said:
bly är för elastisk för att gå tillbaka till ursprungliga formen efter man slagit till något eller någon det är som att böjligt som ten eller ett koppar rör den har ingen fjädrande effekt så ska du få tillbaka den till ursprungliga formen. Måste du då ställa dig på slag fältet å böja tillbaka det vilket i min åsikt låter dum korkar och onödigt. Bly är ju en mjuk metall som mässing koppar ten och du kan inte få ett bra egg på nån av dom metallerna. Fast allt beror ju på vad man nu ser som egg jag skulle inte se det som att ett bly svärd har en fugerade egg. Du kan nog få formen men aldrig funktionen och ett mjuk material ju tunnare det blir ju skörare så tror att ett bly svärd skulle vara mer eller minde värdelöst i en strid
Purgatid said:
Det spelar ingen roll vilken blyets normala egenskaper när det gäller att återta formen är. Den alkemiska effekten perpetuell indstruktibilitet gör att föremålet återtar sin form oavsett om det är hur materialet normalt sett fungerar eller inte. Se det som en förtrollning där föremålet trollas tillbaka till sin ursprungsform, snarare än att det är en egenskap hos själva metallen.

Ett blysvärd lär aldrig kunna få en skärande egg. Det duger inte till det. I EON spelar det dock inte så stor roll om en egg kan skära eller inte. Ett trubbigt svärd gör ändå huggskada. Det är först när det tillkommer chockskada som det blir kross. Bladen på en hjälmkrossare är t.ex inte speciellt vassa, men bryter ändå huden och skapar blödningar.

Tar man en pistol och skjuter någon med en av pistolens kulor, så är kulan knappast något som kan kallas vasst, men skulle ändå göra stickskada. Skulle man hugga någon med en yxa vars egg är så slö att man inte kan skära sig på den även om man gnuggar fingret mot eggen, så blir det ändå huggskada när man hugger med den.

Så hur vasst blysvärdet är spelar nog inte så stor roll så länge det har en rudimentär egg, skulle jag tro.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Gammal tråd men itressant.
I verkligheten skulle ett blysvärd vara, ja riktigt dåligt som så många påpekat. Tungt, mjukt och eggen skulle böjas eller plattas til när du hugger i något hårdare än smör.

I Eoen med magi och alkemi skulle nog allt bli en annan sak. Allt beror på hur vilket sätt det skulle vara oförstörbart. Om det automatiskt återtar sin urspungilga form efter att he blivit skadat på något sätt skulle det fortfarande vara ganska värdelöst. Huger du i något som är i alla fall någotsånär hårt så skulle eggen bli skadad och tappa skärförmågan även om den direkt efter återtat ursprunglig form, det skulle nog bli lite mer som et dåligt ovasst svärd som aldrig kan gå sönder

Om oförstörbarheten innbär att dt aldrig kan ändra form eller brytas av så skulle eggen hålla sig vass hela tiden och skär egenskaperna skulle bibehållas. och då skulle du ha ett tungt svärd med i alla fall ganska vass egg som aldrig kan skadas. då skulle det genast bli mer effektivt.

Skadan ett svärd gör, påverkas av i första hand skickligheten och kraften hos den som svingar det. men även svärdets egenskaper påverkar, Såsom tungd utformning, var tyngdpunkten ligger och eggens skärpa. Även ett rejelt ovast svärd gör huggskada. det behöver inte vara vasst för att gå genom hud och kött. men desto vassare det är desto mindre kraft behövs för att skära genom något. problemet med svärd i verkligeten är att ju skarpare egg desto omtåligare blir den. Desto tunnare själva eggen är desto vassare men då blir den ju också svagare. om ett svärd kunde göras oförstörbart skulle eggen kunna göras vassare utan risk att den skadas vid träff.

Gällande vikt så kan man grovt säga att ett blysvärd skulle väga 1,5 gånger så mycket som ett likadant stålsvärd. Mer vikt, lika med mer kraft i hugget, skarpare egg gör att det skär lättare genom vad helst det träffar.

Så låt oss säga vi har ett svärd av bly som inte kan deformeas eller brytas och därför kan ha väldigt vass egg och är tyngre än ett vanligt svärd. så skulle skadan troligtvis öka ganska mycket, I alla fall huggskadan, stickskadan skulle påverkas mycket mindre eftersom den inte påverkas lika mycket av tyngden.
Exakt hur mycket den skulle öka i speltekniska termer är jag inte säker på men kanke tyngden ökar skadan med +2 medan skärpan ökar skaden med 1 eller 2. Även om det bara är en lite logisk gissning

Men allt beror ju i slutändan på vad man kommer fram till gällande den oförstörbara delen. och vad spelledaren finner lämpligt
illnon said:
Skull säga förslag numer2 är det bästa för ha nått som är värdlöst och sen ha det till att åter gå till sin värdelösa fom om och om igen låter inte speciellt smart
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Purgatid sant magi och alkemi spelari. Sen vet jag ej om man äns kan gämföra en hand som svingar ett svärd hantighet med en kula från en maskin. Sen är väl väldig många av dages kulor spets formade. Meen jag gissar på att du syftarmer på musköt kulor och liknande sen finns ju inte krut i eon heheheh och som jag sagt tidigare jag tror att det bli efektivare med ett kross vapen med take på att vikten hos bly
Reddokk Fheg said:
Ett svärd av bly ger ett svärd som till sin storlek är tyngre, tungd ger mer kraft i hugget så om man med magins eller alkemisk hjälp kan göra att det behåller skin skärpa och inte mosas ihop som ett riktigt blysvärd skulle. Då skulle man få ett svärd som är väldigt effektivt i alla fall när det kommer till huggskade. Men det skulle kräva mer styrka för att hanteras.
Men i detta fall gäller det ju en dödsgast så styrkan att hantera ett tyngre svärd bör ju finnas där :)
illnon said:
Joo med magi inga problem men med tanke på tjock leken på ett ""vanligt svärd"" tror jag inte det skull vara effektivt men allt beror ju på svärds form som exempel en khopesh skulle nog vara ett bra val men ett lånsvärd nää tror den skulle vika sig själv av sin egna vikte om det inte va magiskt. har kompis som går kth och vi kollade upp vikt skillnade på järn och bly den va ca 50% vet att man inte gör svärd av järn säger det innan nån på pekar det. Varför vi kollad järn var för att det var den närmaste referense tilll stål i boken. Och det kan jag säga som med rätt stor säkerhet som utbildad smed och f.d utövare av HEMA = erupeisk kampsport för er som inte visste
Reddokk Fheg said:
Ja utan magins hjälp för att förstärka det skulle nog vilken svärd model som helst som tilverkats av bly bli i det närmaste obrukbar.
Det är inte en metal som lämpar sig för svärds smide.
Mgin eller alchemin behövs för att det överhuvudtaget ska bli användbart :)

tror till och med ett krossvapen typ en stridshammare skulle få dålig hållbarhet om den gjordes av bly. Ett hammarhuvud av bly skulle tappa formen och deformeras efter ett tag om det inte var magiskt förstärkt
 
Top