Nekromanti Vapens kvalitetbonus

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Jag har en liten fråga angående vapens kvalitetbonus. Jag undrar vad som är max rekommenderade nivå på kvalitén? Varför jag frågar, är pga om en karaktär tar högt på vapensmide (typ 22) och gör vapen efter vapen och har sådan tur att denne rullar 20 + 20 + rätt högt igen, men kanske inte 20, låt oss säga 10. Sådana här slag händer ju ibland, oftas i strid med följden att målet dör...

Det skulle innebära att personen tillverkar ett vapen med kvalité 31... (22+20+20+10, drar av 25 för kvalité 22, delar resten med 5 och avrundar nedåt = 9 extra i kvalité som läggs till grunden 22, vilket blir 31, detta om jag fattat rätt på s.32 i regelboken).

31 är ju rätt bra, ger +11 i bonus, så om någon vet hur man ska göra här, låta en sådan sak få finnas till i världen eller ska man införa ett maxvärde, typ max 25 i kvalité, eller 28?

Finns ju ett äventyr där man kan få en fin revolver av en trevlig prick... Den revolvern har kvalité 30, men en spelare kan ju faktiskt har tur och få till ett riktigt praktslag och tillverka en värre grej än hin håle själv :gremsmile:

Tacksam för idéer, tips och funderingar.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Det är väll klart att saker med en 30-40 i Kvalitet ska finnas, de är helt enkelt väldigt, väldigt, väldigt fina.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Japp! Så pass fina att endast en sketen obildad cowboy skulle få för sig att skjuta med dem...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det här är dock ett väldigt extremt resultat och du förutsätter också en väldigt hög FN till att börja med. Betänk hur dyrt och svårt det är att få upp sin FN så högt

Några förslag för att komma runt även dessa extrema resultat:

a) Materialkostnaden ställs i paritet till Kvaliteten. Ett föremål med KV 30 blir enormt dyrt även att tillverka.

b) Man måste före slaget definiera vilken Kvalitet man vill uppnå, liksom använda så dyra råvaror/material. Kostnaden för dessa har man även om resultatet inte blir så bra som man tänkt sig. Man kan inte heller få en högre kvalitet även om slaget blir bättre än vad som krävs.
(De fall jag kan tänka mig där det är möjligt att lyckas över förväntan gäller saker med en fast materialkostnad - författande, skriva musik osv.)

Mvh / Phelan
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Bra svar. Dessutom bör man väl betänka den tid det kan ta att tillverka ett par revolvrar (alltid par) med kvalitet 30. Tid som sällan Rollpersoner har.
Som SL hade jag nog inte använt den regeln utan i stället kört det hela i rollspelsfas...

Och plötsligt inser jag också att det finns ett äventyr att skriva med utgång från vapentillverkning.
 

Tegman

Veteran
Joined
19 Apr 2005
Messages
39
Location
Umeå
Ja, det är sant, ska lägga det på minnet, speciellt det där med vilken kvalité som personen siktar in sig på, då kan ingen bara sitta och bygga tills det råkar bli något bra av det hela.

Tack för ett bra svar.
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Japp! Så pass fina att endast en sketen obildad cowboy skulle få för sig att skjuta med dem...
Det är väldigt onödigt att skjuta med såna om en av dem går sönder kan man ju inte berätta för sina barnbarn om vilka historier den revolvern varit med om, man får kanske hitta på de flesta av historierna men det gör inget :gremlaugh:
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Till att borja med vill jag bara papeka att om du skulle kopa en revolver enligt reglerna for Kvalitet, som i grunden kostar $12,50 skulle du hamna pa en kostnad av $12800 for kvalitet 30, och $25 600 for kvalitet 31!

Naval, nu var detta undanstokat. Jag vill personligen inte jamfora vapen med kvalitetsbonus med "magiska" svard i fantasyrpg, dar "Demondraparen +10 Slagsvard med hej-och-ha runan" dyker upp titt som tatt i en episk kampanj. Det ar ingenting magiskt over en valgjord revolver, det ar bara ett ypperligt hantverk. Mina egna regler for vapenkvalitet ar ganska simpla. Upp till Kvalitet 23 ar helt okej att bestalla fran en erkant duktig vapensmed, men vantetiden ar en manad. Vill de ga utover 23 kan de givetvis bestalla vapnet i fraga, men det ges inga garantier for att det kan bli utfort. I slutandan av varje manad slar de en OBT20, och om slutsumman pa tarningsslaget ar lika med eller over den onskade kvaliten sa har vapensmeden lyckats framstalla det. Da RP:na ar hanvisade till att betala for det ur sina egna fickor, sa ar det mycket ovanligt att de overhuvud taget skulle ha rad med en revolver Kvalitet 30 t.ex.

Min egen tanke ar att om en vapensmed lyckas med att framstalla ett foremal av sa extrem kvalitet skulle det nog inte vara ett bruksforemal, utan anvandas i utstallningssyfte for att locka ytterligare kunder till hans/ hennes affar, och jag betvivlar starkt att det skulle vara till salu.

M.v.h.

Red Dust (som skriver fran England, darav den konstiga stavningen.)
 
Top