Nekromanti Vapens hållbarhet

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Hur fungerar egentligen rustningars och vapens hållbarhet i DoD6? Kollat i regelboken men det står ingenstans. Är det vapnets skada minus det parerande vapnets BV? I så fall skulle man ju vara tvungen att kuta till närmaste smed efter varenda strid, ju.
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Det står ingen stans i boken vad jag har sett men jag tror att det är så att ifall skadan överstiger BV så får man sänka det med ett.


"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Har inte boken men...

...jag har för mig att det står på ett ställe, högt upp på en vänsersida om jag inte minns fel. Men jag har inte boken här så jag kan inte kolla. Jag skulle ju iofs kunna säga som jag tror det är men då blir det säkert bara fel.

Jag ska kolla när jag kommer hem och om ingen redan har skrivit hur det är då så ska jag skriva det. Men jag kan ju ha fel... det kanske inte alls står i boken. Men det märks då.

Så jag säger inget nu så då blir det förmodligen inte fel heller.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Re: skada

Det är väl det det gör? för det tror jag i alla fall

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Vapnet pajar om skadan överstiger BV.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
"Vapnet pajar om skadan överstiger BV."

Jo just det, det står på s 58 uppe i vänstra hörnet. Det betyder att vapen går sönder ganska ofta... Hur mycket kostar det då att laga vapnet sedan och hur fungerar det med rustningar?
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
När man parerat en attack med ett vapen eller sköld. Attackeraren slår skada som vanligt. Överstiger det sköldens eller vapnets Bv, sänks det med lika många poäng som skadan överstiger Bv. När Bv når noll är föremålet ej längre brukbart, d.v.s trasigt.

"Soylent Green is people!"
 

Gammeldvärg

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
7
Såhär gör vår SL..(och jag tror det är rätt)

Om man parerar en attack med ett vapen så minskar BV med det antal skadepoäng som överstiger BV d.v.s.
svärdet har BV 15
man parerar och skadan blir 17
svärdet har nu BV 13 osv. När bv blir 0 så är det trasigt och bara att slänga (det är för sent att repareras)

Om man dock parerar med en sköld så minskar BV bara med 1 oavsett hur mycket skadan översteg BV.
(Det kan kanske också vara värt att notera att eventuell skada som översteg BV i båda fallen också går vidare in till Rp´ns rustning/kropp)

Nu vet jag inte riktigt om detta är husregler eller faktiskt står i boken eftersom vi är rätt gröna på DoD6 ännu och jag har inte tittat alltför mycket i den


Dvärgen har talat !
 

Nexus_UBBT

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
59
Location
Kungsängen
Re: Såhär gör vår SL..(och jag tror det är rätt)

det borde vara så, för det tycker jag är det bästa systemet.

"Death is lighter than a
feather, duty heavier
than a mountain."
 

Impact

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
9
Faktiskt så...

...finns reglerna för BV i stridsreglerna (oväntat ? ;-), sidan 58.

Helt enkelt så att om skadan överstiger ett föremåls BV så knäcks detta. Kan dock repareras av en smed, men kan då inte få högre BV än smedens FV i Smide och givetvis inte högre än tidigare. Saker med dåligt BV går mao ofta sönder, men är å andra sidan lätta att laga. En kroppssköld tex går nästan aldrig itu, men gör den det så kan du glömma att återställa den till fullgott skick.
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Är bara tvungen att dela med mig av följande: har ett sadistiskt nöje att låta spelarnas vapen gå sönder i kritiska ögonblick. Snacka om förvånade när en goblins dolk splittrar ett tvåhandssvärd!

Douggie
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Såhär gör vår SL..(och jag tror det är rätt)

men om sködens bv sjunker med ett för varje blockering, borde den inte gå sönder rätt fort då?

Douggie
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Förvånade eller förbryllade?

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
Top