En viktig grej med vapen och deras potential för offensiv och defensiv är faktiskt deras längd
Tack. Glömde faktiskt att klura så mycket på det. I gamla DoD fick man en fördel i närstrid med längre vapen än sin motståndare då man automatiskt vann initiativet första stridsronden (expertreglerna, har jag för mig). Men om nu en dolkkille jobbar sig in på obekvämt avstånd i förhållande till en motståndare med spjut blir det plötsligt svårare för spjutkillen att använda sitt vapen för att undgå att bli träffad.
Rakt igenom den zonen så kan han skada dig om du försöker anfalla honom.
Men tar du dig förbi de första decimetrarna med ett farligt kortdistansvapen får han problem. Men visst, är spjutkillen inte ganska kass så ger han dig förmodligen inte den chansen...
Men med den extra schwungen från två händer gör faktiskt tvåhandssvärd dödligt snabba, även om de är längre.
Japp. Frågan jag ställer mig är om man ska tilldela en högre offensiv modifikation till tunga vapen som är effektiva i ett färre antal anfall under en given tidsperiod eller till ett lätt, flinkt vapen som är mer precist och snabbanvänt i flera attacker under samma tidsperiod. Abstraherande av flera motsägelsefulla faktorer är klurigt...
Resultatet hamnade i Västmark 3 till slut: ett fåtal (9 stycken tror jag) med mycket breda färdigheter, i stil med "enhandsvapen + sköld", som eventuellt kunde specialiseras sen.
Jag funderar i samma banor. Ganska grova vapenkategorier, där vaje grupp har en utmärkande "fördel" eller dylikt.
Vad gäller ditt system så är det snuskigt likt det i T10-systemet, dvs det i Västmark och Andra Imperiet. Till och med termen "skadepotential" finns med.
Antar att jag hade något vagt minne av "skadepotential" från Västmark som manifesterades såhär (en elegant lösning där btw). Nu får jag kalla skiten "Skadegrunka" eller något annat fult...
Tack. Glömde faktiskt att klura så mycket på det. I gamla DoD fick man en fördel i närstrid med längre vapen än sin motståndare då man automatiskt vann initiativet första stridsronden (expertreglerna, har jag för mig). Men om nu en dolkkille jobbar sig in på obekvämt avstånd i förhållande till en motståndare med spjut blir det plötsligt svårare för spjutkillen att använda sitt vapen för att undgå att bli träffad.
Rakt igenom den zonen så kan han skada dig om du försöker anfalla honom.
Men tar du dig förbi de första decimetrarna med ett farligt kortdistansvapen får han problem. Men visst, är spjutkillen inte ganska kass så ger han dig förmodligen inte den chansen...
Men med den extra schwungen från två händer gör faktiskt tvåhandssvärd dödligt snabba, även om de är längre.
Japp. Frågan jag ställer mig är om man ska tilldela en högre offensiv modifikation till tunga vapen som är effektiva i ett färre antal anfall under en given tidsperiod eller till ett lätt, flinkt vapen som är mer precist och snabbanvänt i flera attacker under samma tidsperiod. Abstraherande av flera motsägelsefulla faktorer är klurigt...
Resultatet hamnade i Västmark 3 till slut: ett fåtal (9 stycken tror jag) med mycket breda färdigheter, i stil med "enhandsvapen + sköld", som eventuellt kunde specialiseras sen.
Jag funderar i samma banor. Ganska grova vapenkategorier, där vaje grupp har en utmärkande "fördel" eller dylikt.
Vad gäller ditt system så är det snuskigt likt det i T10-systemet, dvs det i Västmark och Andra Imperiet. Till och med termen "skadepotential" finns med.
Antar att jag hade något vagt minne av "skadepotential" från Västmark som manifesterades såhär (en elegant lösning där btw). Nu får jag kalla skiten "Skadegrunka" eller något annat fult...
