Nekromanti Vapenregler

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Okej, jag brukar normalt sett inte häcka här på D&D/d20-forumet för fem öre, trots att stora delar av mitt rollspelande täcks av d20, och jag menar inte detta som nån sorts början till flamewar angående vapenreglerna i d20 eller så.

Nu är det så att jag håller på skriver på en uppsats som jag vill (och måste) få färdigt så snabbt som möjligt och istället för att de facto skriva uppsats så börjar jag skriva rollspel istället och nu blev det en större regelmodd till d20s vapenregler istället som inte är lika generell och överdrivet simplistisk som de riktiga reglerna.

Kommentarer anyone?

Och det skrevs på engelska, ett språk som jag kanske inte bemästrar men ändå behärskar någorlunda, så det är inte precis perfekt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Kommentarer anyone?
Min sponatana reaktion är att det är på tok för många vapenkategorier. Istället för att göra shortsword, longsword, rapier och scimitar till olika grupper hade jag nöjt mig med en kallad one-handed swords eller nått. Samma sak med bågar och armborst. Istället för en kategori per vapenstorlek hade jag hade nöjt mig med två grupper kallade bows och crossbows.

/Anders
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Visst bryter jag kanske mot enkelheten i d20 genom ett sådant här system, men jag uppfattar det alltså som att man ska skippa hela den andra delen raskt av (Weapon Proficiency) och enbart ha kategorierna, eh? Jag berör den delen lite grand ("Sure, one could finish here and take the rules as they are up to this point, simply by just eliminating the -2 penalty.") om det är det du menar, och det är ju givetvis upp till var och en att avgöra hur de vill ha det (även om jag bättre kunde klargöra att resten var än mer utökat), om nu någon verkligen skulle använda sig av dessa regler. Var det så du menade?

(Gah! Måste skriva på arbete! *Slår huvudet blodigt mot väggen*)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Tja... det första som dyker upp i mitt huvud är en fråga: "Vad vill du att dessa regler ska tillföra och uppnå?" När vi vet det så är det mycket lättare att komma med något konstruktivt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Bättre vapenregler?

Att man kan svinga en lie bara för att man lärt sig hantera ett kortsvärd är IMHO en aning absurt...
Förvisso... Med dina regler tar det istället lika lång tid att bli duktig på bara stav som det tar att bli duktig med hela spjutkategorin (Shortspear, Longspear, Spear, Trident, Glavie, Guisarme, Halberd, Lance, Ranseur). Detta trots att användningen nog är rätt olika mellan en del av vapnen. T.ex. skulle man väl kunna hävda att en hillebard har lika mycket släktskap till yxan som till spjutet. Så kan man nog fortsätta med fler vapen ur andra kategorier också.

Det jag vill peka på är att man snabbt försätter sig i en situation med en del underliga kompromisser med vapenkategorier. Som indelningen är nu så får jag t.ex. ingen känsla av "förhöjd trovärdighet" eller dylikt, snarare känns det bara som extra krångel. Jag tycker de stackars d20 gubbarna brukar ha nog svårt att hinna ta skojiga icke-stridsfeats som det är och med din variant i helhet kommer det kosta ett extra Feat att använda nåt vapen alls utan minus.

Använd för all del systemet om du känner dig nöjd med det, jag tycker inte det verkar helt uppåt väggarna (eller... det skulle väl vara den stackars staven som borde få komma med i nån större kategori kanske) så det är väl ingen risk att det ballar ur på otrevligt sätt.

EDIT: hittade förresten en liten underlighet. :gremsmile:
Clerics får välja tre kategorier de blir delvis kunniga i från början. Tar det Weapon Proficiency blir de fullt kunniga i två kategorier. Barder får däremot bara välja två kategorier att vara delvis kunniga i... men blir fullt kunniga i tre kategorier om de väljer samma feat. Vidare är featet väldigt olika mycket värt för olika klasser. För Sor/Wiz är det rätt sopigt och de är ju de som behöver stöd mest i sammanhanget på sätt och vis. Om man nu inte vill att de ska vara av typen som inte vet vilken ände av svärdet man ska hålla i. :gremwink:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Bättre vapenregler?

Jag kan ju inte förneka att just det du påpekar var något som inte för förbi i mina tankar för kategoriernas olika mängd av vapen, och det blir väl kanske ett litet problem när man ser det ur den synvinkeln.

Men i övrigt löste jag just den biten (nog lite utan att tänka på det) då man när man får en vapenkategori också får en Weapon Proficiency gratis inom kategorin. Och väljer (eller får) man Staves har man ju knappast mycket annat att välja bland och därmed får man heller ingen negativ modd på stavar. Det står där, möjligtvis på lite fel ställe... (Also, for each Partial Weapon Proficiency the character possesses both as starting categories and as chosen by taking the Partial Weapon Proficiency feat, he chooses a starting weapon in that category that will be covered by the Weapon Proficiency rules...)

Nåt måste jag väl göra med mina nästan 10 000 tecken jag skrivit när jag egentligen borde skrivit annat? :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Bättre vapenregler?

Men i övrigt löste jag just den biten (nog lite utan att tänka på det) då man när man får en vapenkategori också får en Weapon Proficiency gratis inom kategorin.
Ah! Det missade ju jag helt. Slarvig läsning av mig.

Det gör varianten lite mer attraktiv i mina ögon men jag föredrar fortfarande det befintliga. Simple Weapons Proficiency tycker jag t.ex. är en bra grej. Vem behöver träning i hur man använder en klubba t.ex?

Nåt måste jag väl göra med mina nästan 10 000 tecken jag skrivit när jag egentligen borde skrivit annat? :gremwink:
Klipp in dem i uppsatsen bara. :gremcool:
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Det är genetik jag ska skriva om...

Så visst, texten täcker väl lagom mycket för hela uppsatsen, men jag har en liten aning av att det inte kommer att ge godkänt tyvärr! (Och då skrev jag dessa regler på kanske max två timmar, men en uppsats på lika mycket, nääääee 'rå! Det ska ta lååång tid att ens få ihop mer än... *kollar antalet tecken i själva texten* ...1 179 tecken! Dammit!) :gremwink:

Alltså, om nån känner sig manad att skriva en uppsats på cirkus 3-4 A4 om genetik i Naturkunskap A-klass blir jag liksom inte besviken...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Klasser som håller på mycket med vapen blir lite lökigare om jag förstått rätt, eller iallafall mindre flexibla, eftersom featsen äts upp. Det gör spellcasters lite starkare, relativt sett.

Men jag gissar att eftersom du håller på att modda D&D i mer realistisk riktning så har du redan planer för att tona ner magin. :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Eh … bli inte sur nu, men jag tycker att det ser ut som om du försöker göra nånting som är väldigt likt det här (som är OGC från WotC och ingår i SRD:n och alltså får användas av inte bara kreti utan även pleti).

Inte precis samma, men väldigt likt.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Planer? Nja, inte direkt, bara något jag svängde ihop på en liten stund typ... Sen upptäcker jag ett litet misstag som inte ingår i texten, nämligen det att man eventuellt skulle ge vissa klasser nån extra Weapon Prof. vid vissa levlar, som att Fighters för nån ny var tredje level eller så...

Det är väl egentligen inte så mycket till färdiga regler utan mer ett litet experimenterande och teoretiserande i d20 som jag kommit att tänka på lite då och då. Det är knappast något som kommer att införas i vårt spelande ändå...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Måste ju erkänna att det var ganska likt, ja, men jag kan lova att jag inte läst dessa regler tidigare eller några andra liknande regler (okej, jag har knappt läst några varianter av d20-reglerna tidigare, men whattheheck...). Dock misstänkte jag att det redan fanns liknande regler, måste ju finnas fler som tänkt i liknande banor liksom...

Men annars är allt material helt eget.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag säger inte att du plankat idén, jag säger bara att det redan finns något liknande och att du nu kanske ågrar att du inte ägnade tiden åt att skriva … tja, en genetikuppsats i stället. :gremgrin:
 
Joined
22 Nov 2004
Messages
23
Location
Oskarshamn
Det är roligt att se engagemang måste jag säga :gremlaugh:
Och det kan säkert funka i praktiken det du skrivit. Men personligen är det inget för mig. Jag har generellt sett aldrig hetsat upp mig över den här typen av förändringar. Jag lägger hellre ner energi på att göra världen mångfacetterad och intressant. Jag tycker reglerna är bra som dom är kring vapen och vapenkategorier..
Det stör helt enkelt inte mig att vapenkategorierna ser ut som dom gör. Smaken är uppenbarligen olika (och det är ju tur det)!
 
Top