Nekromanti Vapenmodifikation Fantasy! 3.0

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
47
Sitter här och bläddrar igenom 3.0 och har en fundering kring vapenmodifikationer. I nya utgåvan har ett tvåhandsvapen +2 i vapenmodifikation och ett större enhandsvapen likaså (exempelvis ett normalstort svärd). Tvåhandsvapen har nackdelen att man inte kan bära sköld (+3 i mod.) samt att vapenmodifikationen går ner till +1 i trånga utrymmen, medan enhandsvapen inte har några av dessa begränsningar/nackdelar. Detta kan säkert kännas lite snopet för den som vill känna sig mäktig med sin tvåhandsyxa.

I den tidigare utgåvan var det större differens mellan de olika vapentyperna (exempelvis kortsvärd +2, svärd +3, tvåhandssvärd +4).

Varför denna ändring? Är det enbart för att förenkla eller har vapenmodifikationerna upplevts för obalanserade (exempelvis var tvåhandsvapen för kraftfulla)?

Har själv inte spelat Fantasy! av någon inkarnation ännu, endast läst allt material (och fantiserat med stor behållning) och det är därför jag frågar.

Skulle givetvis kunna fixa detta genom att öka modifikationen med exempelvis +1 på ett tvåhandsvapen (alltså +3 totalt), eller är det något jag inte tänkt på?

Ytterligare en fundering: I version 2.02 står det uttryckligen att sköld ger +3 på försvarsslaget. I 3.0 står det endast att en sköld ger 3 extra stridstärningar. Är det underförstått att dessa tärningar, även numera, är begränsade till försvarslaget?

Om jag endast har en sköld att slåss med. Får jag då 3 extra tärningar i försvar samt en extra tärning i anfall?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det där är förändringar vi gjort efter omfattande testspel. För att snabba upp striderna ytterligare och dra ner på eventuell tärningsinflation som kan uppstå vid überoptade karaktärer. Inget hindrar dock att man kör på en del gamla modifieringar om det passar gruppen. Inget går sönder av det.

Vapen är ju egentligen mest flavour. IRL finns det inget vapen som är bäst, det beror på situation. Det spelar inte så stor roll om man blir träffad av ett vanligt svärd eller ett tvåhandssvärd. När det gäller skador. Däremot på räckvidd. Och det avgörs via SL-bedömningar.

Dock såg jag att en mening slunkit med om minus i trånga utrymmen för tvåhandsvapen (från tidigare versioner). Den skulle inte med. Men nu är det så, och därför kan man antingen:

- Strunta i meningen.
- Ta med den och i så fall ge tvåhandssvärd och tvåhandsyxor +3.

Angående sköldar: du får 3 extra stridstärningar. Sköldar kan även användas att slåss med, om man så önskar. En sköld absorberar dock ingen skada.
 
Top