Nekromanti Vapenmästaren vs Krigarens Väg

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hej!

Jag har en hel del gamla Eon-prylar (den nyaste är väl Legender och Hemligheter), och köpte nyligen (nja, några månader sedan) Eon 3-boxen, då de reade ut den på det lokala spelhaket. Jag har kollat lite grann på vad som mer finns att köpa, och bland annat sett att Krigarens Väg "delats upp" i tre olika böcker, Riddaren, Vapenmästaren och Krigsherren. Vad jag då undrar är om stridskonstsystemet har ändrats väsentligt till Vapenmästaren, och i så fall hur?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Nää, grejen med stridskonster är väl ungefär den samma men det finns massor med nya stridskonster, hur man gör egna och massa annat gott.
Ett kapitel är helt dedikerat år stridskonster i vapenmästaren.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Stridskonstsystemet har mest utökats, balanserats och uppdaterats med några nya tekniker. Det är köpvärt, då det förvisso är bättre än den gamla verren, men det finns en del detaljer jag tycker är riktigt urusla. Jag har tidigare gnällt högljutt på dem.

- Ymir, inte rabiat nuförtiden, men ändock...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
men det finns en del detaljer jag tycker är riktigt urusla. Jag har tidigare gnällt högljutt på dem.
Värt att notera är att Ymir är en notorisk gnällspik, känd för överdrifter när det kommer till negativa adjektiv, och tar sällan eller aldrig hänsyn till hur lätt en dålig sak är att ignorera eller fixa. :gremwink:

Annars håller jag i stort sett med honom.

/Joel - bör också tas med en nypa salt
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
OK, så i princip "värt att köpa, men inte nödvändigt" då.

Hur är det med andra saker som uppgraderats, alternativt nya saker? Jag äger Alver, Dvärgar, Tiraker, Krigarens Väg, Mystik & Magi, Religioner, Asharien & Soldarn, Jarla, Sorgernas Brunn, Legender & Hemligheter, gamla Mundana, och Consaber, plus då Eon3-boxen. Vad har släppts sedan dess som är köpvärt?
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Både Cirefalier och Barbarer och människofolk är två läsvärda moduler, sedan tyckte jag att drakar blev förvånandsvärt lyckad också.

Men vapenmästaren tycker jag du bör köpa om du har spelare som har en tendens att gilla intressanta vapen + rustningar.

Det finns mycket mer än bara stridskonster, lite om smide och lite ny utrustning, speciella artifakt-vapen och så där.

Rekomenderar även sjöfarare & pirater.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Så lämpligt att det har startats en tråd om just det här eftersom jag själv behöver ta upp saken.

Det är nämligen så här att modulen Krigarens väg ligger i någon kamrats garderob. Dilemmat är att jag inte vet vilken garderob, och mina kamrater säger (efter att ha letat) att de ligger i någon annans garderob.

Nu när Neogames har delat upp Krigarens väg i tre nya moduler (varav den sista inte har kommit ännu) tänkte jag först fråga mig om jag skall investera pengar i Riddaren eller Vapenmästaren, men efter att ha läst om recensionen av Riddaren här på www.rollspel.nu så verkade valet självklart.

Dock uppstår en tanke om att kanske jaga rätt på ett begagnat exemplar av Krigarens väg istället för att köpa ett nytt exemplar av Vapenmästaren. Vissa tankar i den här tråden tyder ju på att det kanske är en vettig idé.

Så vad bör jag göra i den här situationen? Förbereda husrannsakan hos mina vänner, jaga en begagnad Krigarens väg eller köpa Vapenmästaren?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Förbereda husrannsakan kan vara en idé. Man blir nämligen så jefülskt lycklig när man hittar det som varit borta.

Vapenmästaren innehåller trots allt en del godis med det, och att införskaffa den är väl det enklaste sättet att lösa problemet. Fast om det är Fältslag och sånna grejer (som beskrevs i Krigarens väg men ej i Vapenmästaren), då kan det vara bra att vänta i någon månad eller två på Krigsherren, modulen som tar upp sånna ämnen (och lite till). Under dessa månader kan du t ex leta efter Krigarens väg.

Och känner du att du inte orkar leta (eller kanske finner det föga lönt), men verkligen vill ha Krigarens väg (eller o-ha Vapenmästaren), så kan du juh lägga in en annons på Köp-och-Sälj. Även om chansen finns att du får bättre respons på andra sidor. (Även om jag inte vet vilka)

-Hjalle, f'r'sl'r.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Fältslag finner jag föga inspirerande, så det klarar jag mig gott utan. Kanske är då Vapenmästaren mer vad jag vill ha än Krigarens väg?

Vilken tur att jag surfat runt olika platser efter begagnade prylar och glömmer bort den (för mig) nya funktionen här...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Japp, isåfall skall du nog köpa Vapenmästaren. Fältslag kan man gott friforma...

-Hjalle, inspireras av fältslag, men kanske inte av fältslagsregler.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag hade anordnat en husrannsakan och köpt vapenmästaren. Visst överlappar de varandra rätt hårt, men det är ett ämne jag finner mycket intressant, och trivs därför med att ha bägge.

Oavsett vilket hade jag försökt skaffa vapenmästaren, då jag bedömer den mer relevant än Krigarens Väg, om man inte vill ha fältslagsreglerna (som ändå är ganska buggiga).

/Joel
 
Top