Nekromanti Vapenmästaren - inofficiell errata

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Upptäckte några små buggar när jag skummade igenom VM... här är de:



* Riddarträning saknar momentet riddarsköld. Misstänker att det har fallit bort av misstag.



* Djapoor



* Ska den Thalaskiska Dödsdansen verkligen inte ha thalasvärd som moment istället för stridssvärd? Thalaskiskt hedersvärd är ju ändå svårare att få tag på, och förekommer endast i armén den också. Vet inte om det är en bug eller inte men jag hade iaf velat byta ut momentet mot thalasvärd.



* Var tog lönnmord vägen?? :gremfrown: Saknar den lilla rackaren, därför jag har slängt ihop en ny (ovanlig) stridskonst i tre varianter för den som tycker som mig :gremsmile:. Inga nya tekniker förutom de som finns i VM krävs. (skriv en beskrivning själv, jag orkar inte...)

Här har ni iaf de tre stridskonsterna:

Variant 1: (dolk och slag)
Moment: Dolk, Slag
Tekniker: Balans, Bedövande slag, Målpunkter, Precisionsanfall, Tränat anfall: stick
(den här överensstämmer bäst med KV, fast varken rappt utfall eller momentspecialiseringen fick plats)

Variant 2: (dolk + momentspecialisering)
Moment: Dolk
Tekniker: Balans, Målpunkter, Precisionsanfall, Mästaranfall: stick, Momentspecialisering: Dolk
(den här överensstämmer inte lika bra med KV eftersom att slag inte ingår som moment)

Variant 3: (dolk + rappt utfall)
Moment: Dolk
Tekniker: Balans, Målpunkter, Precisionsanfall, Mästaranfall: stick, Rappt utfall
(som ovan, fast den har rappt utfall istället för momentspecialisering - båda finns med i KV så det är en smaksak)

Som den uppmärksamme (som äger KV :gremtongue:) kanske har märkt så är tekniken 'lönnmord' utbytt mot 'precisionsanfall' kombinerat med 'målpunkter'.



* Kan man använda "benbrytning" med petyan eller inte? Bestäm er :gremsmirk:. Såg att samma teknik är borttagen ur Lak-fiz - så varför inte Sunai (sp?) Petya?



* Mystisk kroppskontroll - ändra +1T6/2 till +2, så är det lättare att räkna om alla attribut (dvs man har två chockvärden, BF osv nedskrivna, istället för att räkna om allt för varje gång tekniken används).



* Kan man verkligen blockera med en parerdolk? :gremsmirk:



* Slå upp sidan 66 och konstatera (under tirakkrigarnas standardutrustning) att 3,1 + 3,6 inte är = 5,0 :gremwink:.



* Stridsgissel med en kula gör Ob2T6+4 i skada - ska det inte vara Ob3T6 eller har regeln som säger att 4 i skada = Ob1T6 utgått?



* Det var allt, men ni har missat att sätta in "Ob" före två skador på spiffy-vapnen i slutet, detta kan framkalla viss osäkerhet hos nybörjare.



För övrigt, en bra modul :gremsmile:. Keep up the good work.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Nu är jag arg! Datorn åt mitt inlägg alldeles nyss, så nu måste jag börja om. :gremmad:

Det jag tänkte göra var att prata om stridskonster o ändringar från KV.

Till att börja med, bra att tekniker kostar mer nu. Men jag förstår inte vad de tänkte med kunskapskostnaden. Hur kan det vara så att en sak tar upp mer plats i mitt huvud? Jag förstår att nåt tar längre tid att träna in (kostar fler poäng) men bara för att jag lär mig kraftfokusering så kan jag inte lära mig en massa annat? Jag föreslår att alla kunskapskostnader sätts till 2, vad gäller hur många tekniker man kan ha i stridskonsten.

Tränat/avancerat/mästar anfall är roligare än de gamla. Jag saknar en klasul om hur dessa saker påverkar ökning av skada från hög FC. Den regeln visar ju på att när man blir bättre så lär man sig utnyttja sitt vapen bättre, moment, träffa renare. Det är inte att man gör mer skada för att man är cool. Teknikerna borde alltså vara att man har fått lära sig de där små knepen innan, utan att ha så hög FC. Alltså borde man inte få någon bonus av hög FC, så länge den bonusen är lägre än bonusen från tekniken. Om jag har avancerat hugg så får +ob1T6. Då skulle jag vilja räkna som att jag börjar få extra bonus vid 20. Detta för att jag tänkte att man räknar bort den bonus man får från tekniken från sin FC. Alltså, tränat: -2, avancerat: -4, mästar: -6. Dessutom ska tabellen för extra skada vid hög Fc ändras lite, så att när man har 22 får man inte +ob2T6, utan +ob1T6+2, och man fortsätter få +2 på skadan för varje 2 man går upp i FC.
Om man inte behandlade det på det här sättet så skulle man få dubbla bonusar, vilket i mina ögon är vansinne. Så här har en kille med svärd 22 o en kille med mästaranfall o 22 lika mycket extra skada, vilket gör mig glad.

På avväpna står det: "svårigheten är vanligen normal (ob4T6)". Jag skulle säga att det ska vara svårt. Dessutom säger jag att man måste säga att man avväpnar och (eftersom det i nuläget inte finns någon nackdel med att försöka, ingen handling) om man misslyckas får man en tärning sämre VINIT nästa runda. (sämre betyder alltså antingen en tärning svårare för dig eller en lättare för honom).

Avvärja Projektil. Vi har redan gjort en likadan, men satt svårigheten till ob5T6, för annars är det ju lika lätt som att undvika, vilket verkar helt uppåt väggarna. Självklart kan man försöka även utan denna teknik, kanske med ob7T6 svårighet. Dessutom får man inte ha ett för långsamt vapen.

Bedövande slag. Man behöver fortfarande inte sikta ser jag. Hur kommer det sig att folk svimmar lättare när jag gör mina jabbar? Jag siktar ju inte nån speciell stans så det måste vara magi.

Benbrytning. De har inte heller ändrat på denna, mest idiotiska, teknik. Självfallet måste man få ihop 10 i skada för att få göra en extraskada. Allt annat är bara dumheter.

Bärsärk har blivit mer ansluten till folk som är galna, men jag tycker inte att det är en teknik överhuvudtaget, det är något man är.

Djärvhet. Dumheter. Kan man inte bara få spela djärvt istället? Göra motanfall and such...?

Drakdödare. LOL!

Dödande anfall har inte heller fått den modifikation som är rimlig, nämligen att man sänker värdet man slår emot istället för att få en extra tärning. Varför? Därför att den i nuläget dubblar chansen att hugga av vid 1 extraskada, o sen ger sämre o sämre effekt. Det är alltså en teknik som fungerar bäst när man träffar halvbra. :gremconfused: Samma sak gäller självklart benbrytning, man sänker värdet man slår emot istället. Jag föreslår att det sänks med 2.

Fakirkonst. Yeah. En riktigt, riktigt bra teknik.

Formationstrid! Favorit, som vi redan infört. Men vad menar ni med "strider med stångvapen i formation"? Man kan ju slåss med svärd i formation. Yxor? Klubbor? Alla vapen? Dessutom borde det finnas en bit om att man måste slåss mot flera motståndare samtidigt om man är i numerärt underläge mot formationen.

Fokus. Nej? Dumheter? Jag får lättare att träffa om jag gör mig trött. Hur rimligt låter det? Ännu ett steg Neogames tagit på sin väg mot att inte ens låtsas som om de håller på realism.

Fällning. Motståndsslaget har iaf blivit normalt, vilket är bra. Dock så får man fortfarande inte använda Sty/Tål, inte heller behöver man ha greppat sin motståndare. Vilket man borde behöva, och man borde få vara stor. Annars fäller misslan trollet hela tiden.

Hoppteknik borde ha en maxgräns på hur mycket extra skada den kan ge. Kanske ob2T6? Mindre?

Kraftfokus. Minns ni förmågan från hjältarnas handbok till DoD? Där man kan spendera psy-poäng för att göra max skada med sitt vapen? SUCK! Dö!!

Krigslist. Bra ändring. Dessutom kan jag slänga med en regel som modifieras av list.Om man står o cirklar varandra o letar öppning får båda slå ett normalt slag mot insikt. man kan få Perfekt/lyckat/misslyckat/fummel. Är skillnaden där 1 (typ lyckat mot misslyckat) får den bättre 1 tärning lättare på VINIT. Är skillnaden 2-visar blotta också (fråga! :gremwink:). Är skillnaden 3 så automatiskt först och en blotta. Har man list så är slaget mot insikt 1 tärning lättare.

Kroppskontroll. Just nu står det inte att man inte kan göra detta varje runda. Inte heller nåt om jag inte kan göra det igen när den tar slut. Vad de säger är alltså att man får +1 i sty, tål o uk när man slåss om man har denna. Så praktiskt. Nej? Jag kan tänka mig att man kan få en temporär höjning av sty mot utmattningsförlust, men här får man bra saker på båda.

Mystisk kroppskontroll. Till att börja med: namnet. Va?
Förutom det så känns det här fel. Se ovan.

Målpunkter har fått ob1T6. Det är bra, tom bättre än min variant där de har fått en egen extraskadetabell. Lättare nämligen.

Mästarutfall. Vad är det för fel på att ha högt i VINIT och Insikt istället? Måste man ha tekniker som gör jobbet, kan man inte bara vara Bra, om man nu ska vara bra? Utspel är ok, men det här är mest fånigt.

Perfektionism. Om jag slår 1,6,6, vad händer då? Jag uppfyller kraven både för perfekt o fummel. Antar att om jag kommer under FC så är det perfekt o över så är det fummel.
Nej! Den här går helt bort. Maktinflation någon?

Precisionsanfall. Den här är för bra, och tråkig dessutom. Spelförstörare, både för känsla o strider. Jag har en annan variant, men den hänger ihop med blottor. Skadeverkan minskar numera med 2 om jag använder denna. Så om jag siktar noga så gör jag mindre skada? Så logiskt. :gremtongue:

Srämma/Hota. Ärligt talat, Herr Greger av Zorianorden är 40 år. Han har 22 i sin stridskonst. Han är inte rädd för tiraken som har skrämma. Han behöver inte ens slå. Därför är den här otillräckligt beskriven. Jag skulle säga att man själv inte slår alls för skrämma, man bara gör det, och så får motståndaren slå ett vil-slag, hur svårt bestämmer omständigheterna. Om han misslyckas får han 1 tärning svårare. Om han fumlar kanske han springer iväg. :gremsmile:

Snabbskytte. Bågar var redan bäst, så vi måste göra dem über. Man får inte ens ob4T6 för att skjuta, det räknas som 1 handling. Vad fan tänker ni med konstruktonsnissar? Ni tappar mer o mer respekt hela tiden.

Stridsvråla. Om jag har 22 i min stridskonst så är jag riktigt bra på att dänga folk, men knappast bättre på att vråla än trukhen där borta. Därför är det mer rimligt att motståndaren får +ob1T6 på sitt vinit istället. Så slipper vi numera att alla tiraker har 15 i vinit. Jag brukar dessutom räkna detta som mild bärsärk, så man får dubbel utmattning medans man vrålar.

Tungt anfall. +3 i utmattning? +3?! Vad hände med rättesnöret konsekvens och realism? Jag blir så trött. Så, det är ett extra kraftfullt anfall. Det är ok. Sänk den fåniga extra utmattningen till 1 extra bara.

Uppresning. Man får alltså slå för uppresning i en tornerrustning? Sådana som man har stora problem att röra sig i?

Upptäcka fara. Ungefär här funderade jag på att ta livet av mig. -Så, vad lärde du dig på skolan idag? -jag lärde mig hur man känner på sig att det står en skurk bakom dörren!
Usch!

Utmanövrering. Lite för lätt. Öka din egen svårighet till ob4T6.

Vapenaffinitet. +3!!! Nu igen. Varför hade ni inte kunnat säga att det var som en specialisering på specialiseringen. Då hade ni kunna ge +2 utan att bryta några mönster. Suck.

Vad hade tagits bort från KV?

Kvickt anfall och försvar. Bra, de var spelförstörare.
Lönnmord. Tja, jo, den var onödig.
Tomhet. Den var också ganska fånig, men smårolig.


Så, vad tycker jag om Vapenmästaren? (har ni tänkt på hur jobbigt det är att förkorta den? jag menar, V, skulle folk förstå det?) De hade en chans att städa upp bland sina stridskonster, men har istället gjort dem ännu sämre skulle jag säga. Det verkar som att de har tappat bort sig i sitt träsk av detaljer o ser inte realism om någon så slog dem med en trukhyxa.

/ regelslaktaren, besviken på neogames som verkar gå ständigt neråt i kvalitet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Kunskapskostnad

Till att börja med, bra att tekniker kostar mer nu. Men jag förstår inte vad de tänkte med kunskapskostnaden. Hur kan det vara så att en sak tar upp mer plats i mitt huvud? Jag förstår att nåt tar längre tid att träna in (kostar fler poäng) men bara för att jag lär mig kraftfokusering så kan jag inte lära mig en massa annat? Jag föreslår att alla kunskapskostnader sätts till 2, vad gäller hur många tekniker man kan ha i stridskonsten.
Varje gång du ska träna in en ny teknik så ska denna kombineras med de befintliga. Är det en knepig teknik (hög kunskapskostnad) så tar det lång tid och mycket ork att få ihop den med de övriga. Så tänkte de nog.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Kunskapskostnad

"så tar det lång tid och mycket ork att få ihop den med de övriga."

Ja, men den säger att jag inte får lära mig fler i efterhand heller. Om det också ska vara för att de måste passa ihop så kan det ju knappast gälla tex vapenaffinitet och kroppskontroll. Hur påverkar det faktum att jag fäst mig vid ett vapen min förmåga att lära mig kontrollera min andning?

Så man kanske borde slänga ihop nån regel om hur tekniker passar ihop o hur svårt det är att träna in nåt i tidigare tekniker. Hmm...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Defensiv avväpning

"Dessutom säger jag att man måste säga att man avväpnar och (eftersom det i nuläget inte finns någon nackdel med att försöka, ingen handling) om man misslyckas får man en tärning sämre VINIT nästa runda."

Har jag missförstått något, eller är inte den defensiva avväpningen den enda defensiva handling man gör på det aktuella anfallet, d.v.s. att man inte kan undvika eller blocka samma handling efteråt? I sådana fall så ger det ju faktiskt en nackdel: Ob1T6 svårare försvarsslag men som däremot kan ge en betydligt trevligare effekt utöver ett avvärjande av attacken vid lyckande samt att man även får högre effekt än motståndaren på sitt slag. Ett lyckande vars effekt dock inte överskrider motståndarens effekt innebär väl ändå ett lyckat försvar?

Rätt eller fel? Förslag på förbättring om jag har rätt?

För övrigt; hur ser ni på kombinationen medföljning + avväpning? Avväpning kan ju användas som försvarshandling, defensiv handling eller hur nu än regeltermen lyder, vilket är precis vad medföljningen påverkar.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Defensiv avväpning

"defensiva avväpningen den enda defensiva handling man gör på det aktuella anfallet"

Jo, så är det ju...hmm...känns lite konstigt det med, om man misslyckas så sätter man inte sitt vapen i vägen...kanske är för att man vrider det konstigt. När man räknar vem som har bäst effekt så räknar man väl på motståndarens anfall, så vad händer om han gör tre anfall, dvs får ob5T6? Är det lättare att avväpna någon som anfaller mycket? Man får kanske låta själva avväpningen vara ett eget slag, som man slår efter lyckad parering, med ob4T6 för avväpnaren o 3 för motståndaren. Ska man få använda Sty istället för Fc för att stå emot?

"hur ser ni på kombinationen medföljning + avväpning? "

Tja, det får man väl göra. Inga problem alls om man gör avväpna till ett eget slag.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vapenmästaren - teknikkritisering [NTIT]

<p align="justify">Ah, okej, jag fäste mest vikt på de uppenbara felen, men okej, jag diskuterar gärna tekniker med dig... :gremsmile:

"Hur kan det vara så att en sak tar upp mer plats i mitt huvud?"

För att den är mer komplicerad! :gremsmile: *chinng* ninjaaah *klyver en kulsprutepipa med en katana* :gremgrin:.
Kunskapspoängen är ju bara begränsade av hur hög färdighetsnivå du har i stridskonsten, vilket jag tycker är helt rätt... ju mer grejs man vill ha i den, ju bättre måste man vara på att hantera den i allmänhet (FC).

"Om man inte behandlade det på det här sättet så skulle man få dubbla bonusar, vilket i mina ögon är vansinne. Så här har en kille med svärd 22 o en kille med mästaranfall o 22 lika mycket extra skada, vilket gör mig glad."

Hör och häpna, men även detta tycker jag är bra. Extremt avancerade bondsvingar (FC 22) ska vara sämre än extremt avancerade St Eoboth-super-svingar (med samma FC fast med mästaranfall). Annars är det ju ingen som helst mening med att skaffa spiffy anfall.

"Avvärja Projektil. Vi har redan gjort en likadan, men satt svårigheten till ob5T6, för annars är det ju lika lätt som att undvika, vilket verkar helt uppåt väggarna. Självklart kan man försöka även utan denna teknik, kanske med ob7T6 svårighet. Dessutom får man inte ha ett för långsamt vapen."

Hmm... ja... jag har ju aldrig provat IRL, men att höja svårigheterna i boken med Ob1T6 låter bättre än att ha dem på den nivån de är, fast ärligt talat så tycker jag inte att det är så obalanserat nu så att det spelar någon roll. Ob4T6 är ju ändå svårt, och Ob5T6 är det inte ofta man lyckas med (så jag tänker inte ändra den). Förstår inte vad det är du svamlar om mtp att det finns tre olika saker att undvika - vilken är det du har ökat svårigheten på?

"Bedövande slag. Man behöver fortfarande inte sikta ser jag. Hur kommer det sig att folk svimmar lättare när jag gör mina jabbar? Jag siktar ju inte nån speciell stans så det måste vara magi."

Naw, det du gör när du slår är inte att du blundar och vevar vilt och hoppas på det bästa, utan att du slår på det ställe där du har bäst chans att träffa. Det är därför, som jag har förstått det, som det blir svårare att måtta mot del- och träffområden. Så även om man inte siktar någonstans så tycker jag att det är helt okej om den används och man bara "råkar" träffa huvudet/bröstkorgen/buken, eftersom att man som sagt inte bara randomiserar sina träffar.
Som jag har förstått det... kan ju ha helt fel förstås, det har ju hänt några gånger förut :gremtongue:.

"Benbrytning. De har inte heller ändrat på denna, mest idiotiska, teknik. Självfallet måste man få ihop 10 i skada för att få göra en extraskada. Allt annat är bara dumheter."

Totalt medhåll.

"Bärsärk har blivit mer ansluten till folk som är galna, men jag tycker inte att det är en teknik överhuvudtaget, det är något man är."

Njaawr, du får ju lättare raserianfall om du har hög aggression, och så kan man träna in den utan att behöva ha FC 20 i stridskonsten (mot agg). Ser inget fel med den...

"Djärvhet. Dumheter. Kan man inte bara få spela djärvt istället? Göra motanfall and such...?"

Mmmmjaaee... tycker det är en tuff teknik som präglar hela stridskonsten efter en viss stil att slåss på. Hade gärna sett mer sånt här faktiskt. Helst hade jag sett att 'bärsärk' hade morphats till 'raseri' som i sin tur kan uppgraderas till 'bärsärk' (ungefär som tränat anfall uppgraderas avancerat anfall). Bärsärktekniken skulle då påverka hela stridskonsten, hela tiden alltså, till skillnad från dess föregångare 'raseri' (som skulle kunna vara en nedbantad version av 'bärsärk' som den ser ut nu).

"Drakdödare. LOL!"

Hehe. Ja, sanningen att säga så är det här det sista man hade plottrat in i en annars så bra bok, men efter att ha funderat lite över dess löjlighet så har jag kommit fram till följande: Det är ändå inte ologiskt att man har specialiserat sig på att slakta just en viss typ av varelser, men då kan man fråga sig varför inte 'människodödare' (vilket ju är den avlidna tekniken 'lönnmord', vid närmare eftertanke), 'krokodildödare' och 'kattdödare' finns :gremblush:. Bara för att man är specialiserad på det så måste man ju inte få bonusar av det...
Löjlighet 10/10, men... ja... dels för att jag själv tänker ta en diskussion med återstående spelgrupp om att återinföra 'lönnmord' som teknik så tänker iaf inte jag stryka den. Men då ska man kunna göra nya tekniker som 'fiskdödare' också :gremwink:.

"Dödande anfall har inte heller fått den modifikation som är rimlig, nämligen att man sänker värdet man slår emot istället för att få en extra tärning. Varför? Därför att den i nuläget dubblar chansen att hugga av vid 1 extraskada, o sen ger sämre o sämre effekt. Det är alltså en teknik som fungerar bäst när man träffar halvbra. Samma sak gäller självklart benbrytning, man sänker värdet man slår emot istället. Jag föreslår att det sänks med 2."

Som jag uppfattar din kritik så är problemet att den egentligen inte i nuläget står direkt proportion till skadan som åsamkas, men det som du gör genom att sänka sty med 2 poäng är bara att du kastar om siffrorna... faktiskt.

Exempel: En man med sty 14 överfalls av en galning som hoppar fram ur en gränd och tänker hugga armen av honom, han har en stridskonst som är åsamkad just för detta ändamål och tillfogar offret två extraskador. Alltså, Ob2T6 + X mot 14 (i nuläget), eller Ob2T6 mot 14 - X (om jag inte har missförstått dig). Bortsett från vad X står för så är det samma sak!

Du har kritiserat det där sen födseln men jag har aldrig riktigt förstått varför (förstår ditt resonemang men jag håller inte alls med)... :gremcrazy:

Förklara det gärna. Och anpassa det till ett spädbarns nivå för jag har aldrig någonsin varit helt säker på att jag massuppfittat dig rätt där :gremcrazy:.

"Fakirkonst. Yeah. En riktigt, riktigt bra teknik."

Ja, enda skillnaden mot 'djärvhet' är att den påverkar dig fysiskt istället för psykiskt, med det vill jag ha sagt: Båda är bra tekniker! :gremsmile:

"Formationstrid! Favorit, som vi redan infört. Men vad menar ni med "strider med stångvapen i formation"? Man kan ju slåss med svärd i formation. Yxor? Klubbor? Alla vapen? Dessutom borde det finnas en bit om att man måste slåss mot flera motståndare samtidigt om man är i numerärt underläge mot formationen."

Har ingen som helst kunskap i historisk krigsföring men logiskt tänkande säger mig att du har rätt.

"Fokus. Nej? Dumheter? Jag får lättare att träffa om jag gör mig trött. Hur rimligt låter det? Ännu ett steg Neogames tagit på sin väg mot att inte ens låtsas som om de håller på realism."

Så står det väl inte, din attans förvrängare :gremwink:. Om du gör ett fokus får det som biverkning att du blir trött, inte tvärtom.
Den känns hur som helst lite för mycket "mystic ninjaaahhh enter the fist" för mig så jag stryker den mer än gärna.

"Fällning. Motståndsslaget har iaf blivit normalt, vilket är bra. Dock så får man fortfarande inte använda Sty/Tål, inte heller behöver man ha greppat sin motståndare. Vilket man borde behöva, och man borde få vara stor. Annars fäller misslan trollet hela tiden."

Jajamän! En annan lösning är att vikterna inte får skilja sig mer än XX, men den enklaste lösningen är att man får välja på att slå mot RÖR eller BF.

"Hoppteknik borde ha en maxgräns på hur mycket extra skada den kan ge. Kanske ob2T6? Mindre?"

Vi har praktiskt testat den här tekniken (när inte VM fanns, men så vitt (ska det skrivas ihop? såvitt eller så vitt... hmm... så grönt... det är svårt...) jag ser så är det ingen skillnad på teknikerna i respektive moduler), och min slutsats är den är t3h sux0r för att den alldeles för powrad, med ett FC på runt 18-20 kom man lätt upp i +12 (dvs Ob3T6 extra i skada) eller mer ganska ofta, speciellt om slaget blir perfekt. Max Ob2T6 låter bra.

"Kraftfokus. Minns ni förmågan från hjältarnas handbok till DoD? Där man kan spendera psy-poäng för att göra max skada med sitt vapen? SUCK! Dö!!"

Just sånt här ninjaskit tål jag inte. Bränn och döda skiten. Enda anledningen till att jag inte tejpar över stycket med isoleringstejp är för att det är en uppgraderingsteknik, så jag tänker låta den leva ett tag till och se hur superlöjlig resterande spelgrupp tycker att den är.

"Krigslist. Bra ändring. Dessutom kan jag slänga med en regel som modifieras av list.Om man står o cirklar varandra o letar öppning får båda slå ett normalt slag mot insikt. man kan få Perfekt/lyckat/misslyckat/fummel. Är skillnaden där 1 (typ lyckat mot misslyckat) får den bättre 1 tärning lättare på VINIT. Är skillnaden 2-visar blotta också (fråga! ). Är skillnaden 3 så automatiskt först och en blotta. Har man list så är slaget mot insikt 1 tärning lättare."

Schysst tweak. Att den dubblades förut lät lite väl mäktigt, men eftersom att vi aldrig någonsin använde insikt så påverkade det inte oss :gremtongue:.

"Kroppskontroll. Just nu står det inte att man inte kan göra detta varje runda. Inte heller nåt om jag inte kan göra det igen när den tar slut. Vad de säger är alltså att man får +1 i sty, tål o uk när man slåss om man har denna. Så praktiskt. Nej? Jag kan tänka mig att man kan få en temporär höjning av sty mot utmattningsförlust, men här får man bra saker på båda."

Inte göra det varje runda? Uh? :gremconfused: Varför vill du inte att man ska kunna göra om det när den tar slut??
Bra saker på båda? Jaa... man kontrollerar ju sin kropp bättre :gremlaugh:.

"Mystisk kroppskontroll. Till att börja med: namnet. Va?
Förutom det så känns det här fel. Se ovan.
"

För att den är mystisk... :gremwink: det låter spiffigare än 'avancerad kroppskontroll'. Byt bara ut namnet. Jag är helnöjd med den. *svävar i det blå och äter philadelphia (eller hur det nu stavas - känner mig som en dekadent dyslektiker)*

"Mästarutfall. Vad är det för fel på att ha högt i VINIT och Insikt istället? Måste man ha tekniker som gör jobbet, kan man inte bara vara Bra, om man nu ska vara bra? Utspel är ok, men det här är mest fånigt."

Då kan man ju lika gärna stryka 'tränat anfall' (och alla dess uppgraderingar) och, tja, allt annat också, med bortförklaringen att "nää... man kan höja andra attribut och färdigheter istället...". Tycker den här är bra. Faktum är att jag inte alls hade haft något emot ännu fler uppgraderings-tekniker. Ob2T6 är ju visserligen ganska brutalt mycket, men det enda det gör är ju att garantera att man vinner just öppningen, och den kan bara användas då, så den är ändå inte så grymt obalanserad.

"Perfektionism. Om jag slår 1,6,6, vad händer då? Jag uppfyller kraven både för perfekt o fummel. Antar att om jag kommer under FC så är det perfekt o över så är det fummel.
Nej! Den här går helt bort. Maktinflation någon?
"

Tralalala... har du inte ändrat fummel till tre sexor? :gremwink:
Annars så kan man lägga till att om det blir som i ditt fall så räknas det som lyckat, helt enkelt. Fummel är som minus ett och perfekt är som plus ett och det blir noll - dvs just lyckat, inget spiffy med det.
Fattar inte vad den har att göra med precisionsanfall dock... men bara för att jag tycker att uppgraderingsteknikerna är så genuint supertuffa så tänker jag inte klaga på det.

"Srämma/Hota. Ärligt talat, Herr Greger av Zorianorden är 40 år. Han har 22 i sin stridskonst. Han är inte rädd för tiraken som har skrämma. Han behöver inte ens slå. Därför är den här otillräckligt beskriven."

...??? Jahapp. Förstod lika mycket av det som om du hade tagit det på grekiska. Eftersom att Greger är gubbsjuk och bra på att slåss blir han inte rädd för tiraken?

"Jag skulle säga att man själv inte slår alls för skrämma, man bara gör det, och så får motståndaren slå ett vil-slag, hur svårt bestämmer omständigheterna. Om han misslyckas får han 1 tärning svårare. Om han fumlar kanske han springer iväg."

Nackdelen är att skrämmarens FC inte påverkar resultatet då. Tiraken Olof som har 25 i sin stridskonst har skrämt mycket fler personer än tiraken Bert som bara 14 i sin stridskonst, därför är Olof bättre på att skrämmas och det symboliseras genom slaget mot stridskonsten.

"Snabbskytte. Bågar var redan bäst, så vi måste göra dem über. Man får inte ens ob4T6 för att skjuta, det räknas som 1 handling. Vad fan tänker ni med konstruktonsnissar? Ni tappar mer o mer respekt hela tiden."

Bågarnas motsvarighet till 'två vapen', fast den påverkar bara ett vapen. Så über är den inte att den måste bort, isf måste ambidextriositet och 'två vapen' också bort imho.

"Stridsvråla. Om jag har 22 i min stridskonst så är jag riktigt bra på att dänga folk, men knappast bättre på att vråla än trukhen där borta. Därför är det mer rimligt att motståndaren får +ob1T6 på sitt vinit istället. Så slipper vi numera att alla tiraker har 15 i vinit. Jag brukar dessutom räkna detta som mild bärsärk, så man får dubbel utmattning medans man vrålar."

Det ligger något i det, men eftersom att jag inte har någon som helst lust att införa attributet 'röstdjup' och färdigheten 'gallskrika' så kör jag på det som det är... :gremwink: Dessutom kan den precis som mästarutfall bara användas när man öppnar striden, dvs en gång per strid om inget extremt händer, så det är ju inte så att tirakerna får dubbelt så hög VINIT som sin motståndare under hela striden. Låt den vara :gremsmile:.

"Tungt anfall. +3 i utmattning? +3?! Vad hände med rättesnöret konsekvens och realism? Jag blir så trött. Så, det är ett extra kraftfullt anfall. Det är ok. Sänk den fåniga extra utmattningen till 1 extra bara."

Ett fokuserat kraftfokus ger +20 i utmattning, hade velat se din reaktion när du läste det... :gremcool:
Ja, +1 låter bättre, men det finns en hake - man kan använda den alltför mycket då utan att påverkas särskilt mycket av utmattningen. Spelbalans. Om man sätter in +3 så känns det lite mer på utmattningsfronten och man tänker efter några gånger extra innan man sprättar bort så många utmattningspoäng på en så liten skadeökning. Mao, den är bra som den är.
Update: Nej det är den inte. +2 är bättre. :gremgrin: *plutte tänker till* Tänk vad coolt om man kunde välja hur tungt anfall man vill göra - dvs +1 utmattning = +1 skada? (max Ob1T6, dvs 4, dock)

"Uppresning. Man får alltså slå för uppresning i en tornerrustning? Sådana som man har stora problem att röra sig i?"

Håller med, kort sagt. Enklast är ju att säga att man bara får slå för uppresning om man inte har belastning som är högre än BF, så kan inte gordpansar-killarna heller göra det.

"Upptäcka fara. Ungefär här funderade jag på att ta livet av mig. -Så, vad lärde du dig på skolan idag? -jag lärde mig hur man känner på sig att det står en skurk bakom dörren!
Usch!
"

Vaksamhet Light :gremwink:. Tycker den är totalt onödig med tanke på att, tja, vaksamhet finns, däremot är den inte orealistisk eftersom att man kan lära sig att känna igen bra platser/lägen för att utföra bakhåll på. Så jag stryker den mer än gärna fast med en annan motivering, vaksamhet är ju exakt samma sak - egentligen.

"Utmanövrering. Lite för lätt. Öka din egen svårighet till ob4T6."

Är inte det här exakt samma skit som fanns med i KV? Argh. Obalansen är total, men det finns en fix för det i husregeldokumentet. Fast jag är inte hundra på om den finns med i den som finns på foxtail eftersom att den har uppdaterats några gånger sen dess. Så vi är t3h secret knowers of the fix :gremgrin:. *ganska stolt*
(nej jag minns inte hur det fixades :gremtongue: men jag minns att det fixades)

"Vapenaffinitet. +3!!! Nu igen. Varför hade ni inte kunnat säga att det var som en specialisering på specialiseringen. Då hade ni kunna ge +2 utan att bryta några mönster. Suck."

Därför att det här är mer fjantasy-spiffy :gremwink:. Jag tycker också att den suger.



"Kvickt anfall och försvar. Bra, de var spelförstörare."

Jo.

"Lönnmord. Tja, jo, den var onödig."

:gremfrown: *saknar den*
Varför? Det är ju som målpunkter + precisionsanfall + att det hela sker lite mer diskret. Skitbra teknik, hoppas den kommer med i en eventuell undre världen-modul.

"Tomhet. Den var också ganska fånig, men smårolig."

Den har precis lika mycket att göra med att slåss som 'meditation', djurklappning (dvs 'skrämma/lugna djur) och 'balans'. Dessa hade gott och väl kunnat bli separata färdigheter, iaf 'meditation'. Okej, den kanske har något att göra med att slåss, som att man får lära sig det i samband med stridskonsten - men det bortförklarar jag med två ord: Sekundär färdighet.
Djurklappning går in under djurlära och 'balans' kan vara nån slags... uhm... akrobatik-grej. Men det har ändå inget att göra med att slåss. Det är i mina ögon lika logiskt att införa 'papperssortering' och 'hästborstning' i en stridskonst.



Nu när jag har bemött alla dina synpunkter så har jag några egna, som inte hörde hemma i det första inlägget...

(citat från s. 83 VM) "Inom vissa stridskonster finns det tekniker som är kursiverade och står inom [hakparentes]. Dessa får rollpersonen INTE köpa från början."

Nä... *stryker det sista* :gremsmile:. Begränsningarna är tillräckliga som de är, och så finns det alltid extremfall så jag hade kunnat gå med på att normen för stridskonstköp är så, men att det bara är riktlinjer, men inte ett absolut förbud mot det.

Och så vill jag ha bort djurklappning, meditation och balans från stridskonsterna (som sagt). Men det kanske finns någon riktigt bra förklaring till vad de gör där som jag i min enfald har missat? Please, enlighten me.</p>
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Drakdödare. LOL!"

Jag håller med om att den känns lite "lollad", men då man tänker efter så finns det ju folk som specialiserat sig på att döda just drakar. Jag antar att de flesta vet vad de heter, de som fanns i Colonan och så vidare.. sitter på skolan och har inga böcker närvarande.

Men jag håller med Plutonium på det han säger... i så fall borde det finnas andra saker att döda med typ: 'Monsterdödare', 'Lamiadödare' eller 'Vandödare'.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

"ju mer grejs man vill ha i den, ju bättre måste man vara på att hantera den i allmänhet (FC)."

Ja, det känns helt rätt när man först lär in den. Man måste ju ha nån slags gräns för hur många tekniker man kan ha lärt sig från början. Men nuförtiden är de vanliga och ovanliga stridskonsterna svårare att motivera, eftersom de inte fyller ut antalet kunskapspoäng ordentligt. Så varför får man inte lära sig fler tekniker om man nu har kunskapspoäng över?
För att stridskonsten ser ut så? Det har slutat vara logiskt. Antagligen kan läraren mer, och eleverna kan lära sig mer. Jag kan tänka mig att man dessutom lägger in nån sorts gräns på hur många poäng teknikerna får kosta, bara för att avgränsa de olika stridskonsterna, som i KV. Eller så ger jag mig in på att skriva en tabell över hur tekniker passar ihop o hur svårt det är att lära specifika saker tillsammans....

Sen efteråt, när jag har FC 20, så borde jag få lära mig nya saker. Det kanske tar alldeles för lång tid om det är krångligt, men att säga att man inte kan lära sig alls...

"Extremt avancerade bondsvingar (FC 22) ska vara sämre än extremt avancerade St Eoboth-super-svingar (med samma FC fast med mästaranfall)"

Oki...håller du med om resonemanget då? Att man får lära sig tricken tidigare? Dessutom får de faktiskt en bonus om du räknar på det, för när bonden skulle ha fått +ob1T6+2, som stridsnissen redan hade, så får nissen faktiskt +1. Alltså får man en liten bonus av att ha lärt sig tricken tidigare.
Sen borde kunskapskostnaden för mer i skada försvinna när man komer upp i så hög FC att man hade fått den skadan ändå.

"Förstår inte vad det är du svamlar om mtp att det finns tre olika saker att undvika - vilken är det du har ökat svårigheten på?"

Vi brukar ha svårigheten på att undvika projektil på ob4T6 nästan alltid.

"utan att du slår på det ställe där du har bäst chans att träffa"

Du menar alltså att man siktar, fast det speglas inte i reglerna? Du har mer välvilja mot reglerna än vad jag har. Hos oss slår man först ob3T6 för att träffa o sen lägger man på tärningar för att träffa bättre, så för oss fungerar inte den ursäkten.

"Alltså, Ob2T6 + X mot 14 (i nuläget), eller Ob2T6 mot 14 - X "

..men i boken säger de ju att man får +ob1T6. jag säger att an sänker värdet med 2. Otrolig skillnad. Inte heller samma sak. Om du vill kan man säga att man får +2 istället för att sänka motståndsvärdet. Det är samma sak. Så ja, den gör mest skillnad på ob1T6, men inte riktigt lika illa iaf.

"Båda är bra tekniker! "

När jag sa att fakirkonst var en bra teknik menade jag inte alls att jag tyckte om den, bara att den var så BRA.

"Bra saker på båda? Jaa... man kontrollerar ju sin kropp bättre "

Man får alltså + i sty, tål o uk. Utan den minsta nackdel. Kan man inte då bara höja de grundegenskaperna? Jag kan acceptera ökad uk, eller tillfällig sty-ökning, men det känns inte som att de hänger ihop.

"Ob2T6 är ju visserligen ganska brutalt mycket, men det enda det gör är ju att garantera att man vinner just öppningen"

Precis. Kan man inte bara få ha högt VINIT istället för att med en teknik vara före killen med spjutet? Att vinna öppningen är det viktigaste momentet i striden!!

"Eftersom att Greger är gubbsjuk och bra på att slåss blir han inte rädd för tiraken?"

Ja, nåt åt det hållet. Att den ene är mycket bättre på att skrämmas låter man påverka svårigheten för hans Vil-slag istället.

"isf måste ambidextriositet och 'två vapen' också bort imho."

Ja...visst? De är tokigt bra. Dock så var just bågar redan det allra bästa vapnet, de behöver inte en sån här riktigt konstig teknik. Jag hade kunna tänka mig nåt sånt här, men på grund av hastigheten o att man gör 2 handlingar så skulle varje pil vara på ob5T6. Det skulle ha varit ok.

"Låt den vara"

Nej. Stridsvråla är fånigt utformad.

"Ett fokuserat kraftfokus ger +20 i utmattning"

Mjo, men jag sa ju åt den tekniken att dö också....

"man kan använda den alltför mycket då utan att påverkas särskilt mycket av utmattningen"

Nu bryr du dig om att man får använda en sak för mycket! Något som dessutom är ganska meningslöst, +2 i skada vid kraftfulla anfall. Den är så dålig att det inte gör något. +1 extra utmattning kan jag gå med på.

"däremot är den inte orealistisk eftersom att man kan lära sig att känna igen bra platser/lägen för att utföra bakhåll på."

...den biten täcktes av vaksamhet. Jag citerar en bit: "ett lyckat slag innebär att rollpersonen får en känsla av att det är fara å färde, medan ett perfekt slag gör att rollpersonen direkt har klart för sig vad som utgör faran"
Va? Man kan tänka på att inte rida in på dumma ställen, men känsla av fara? Hmm....sen den perfekta biten! Jag ser dem inte, men jag vet att det är 3 rövare där borta. Eh?

"Och så vill jag ha bort djurklappning, meditation och balans från stridskonsterna"

Du menar att de ska bli sekundära? Visst, gärna för mig.

gah...vi skriver så långt.....

Hej på er / regelslaktaren
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

<p align="Justify">"Men nuförtiden är de vanliga och ovanliga stridskonsterna svårare att motivera, eftersom de inte fyller ut antalet kunskapspoäng ordentligt. Så varför får man inte lära sig fler tekniker om man nu har kunskapspoäng över?"

Du menar i en färdig stridskonst? T ex att lägga in 'tränat anfall' i båg- och armborstträning eller att lägga in 'utmanövrering' i St Eoboth's Teknik? ... på vis... :gremsmile:
Systemet med kunskapspoäng är totalt bra imo, och borde vara den enda begränsningen (dvs ta bort hakparenteserna) för hur stridskonsten ser ut från början. Under förutsättning att vi pratar om samma sak så håller jag med dig :gremsmile:.

"Dessutom får de faktiskt en bonus om du räknar på det, för när bonden skulle ha fått +ob1T6+2, som stridsnissen redan hade, så får nissen faktiskt +1. Alltså får man en liten bonus av att ha lärt sig tricken tidigare."

Mästaranfall har en ganska hög poängkostnad från början (4), vilket innebär att tillsammans med resterande tekniker så har man nog redan börjat komma upp i så höga färdighetsvärden (som krävs för att man överhuvudtaget ska få sätta in mästaranfall i stridskonsten) att man inte påverkas av att det blir bättre på låga nivåer.
Jag håller delvis med om resonemanget... men jag tycker att du gör den för dålig :gremfrown:. Den är ju helt klart för bra om man får Ob3T6+2 mer i skada när man når nivå 22 och har med den i stridskonsten. Ett mellanting hade varit bättre.

"Vi brukar ha svårigheten på att undvika projektil på ob4T6 nästan alltid."

Ah... oh... ingen skillnad på armborstlod och pilar med andra ord.
När jag visualiserar mig att någon avfyrar ett armborst mot någon... och han drar upp sitt svärd och slår undan skäktan... så småler jag lite och tänker på Rumble in the Bronx :gremwink:. Okej då, +Ob1T6, och +Ob2T6 på det om man inte har tekniken.

"Du menar alltså att man siktar, fast det speglas inte i reglerna? Du har mer välvilja mot reglerna än vad jag har. Hos oss slår man först ob3T6 för att träffa o sen lägger man på tärningar för att träffa bättre, så för oss fungerar inte den ursäkten."

Oh, ah. Tuff husregel. Men om man inte kör med den så är ju allt i sin ordning :gremlaugh:.

.."men i boken säger de ju att man får +ob1T6. jag säger att an sänker värdet med 2. Otrolig skillnad. Inte heller samma sak. Om du vill kan man säga att man får +2 istället för att sänka motståndsvärdet. Det är samma sak. Så ja, den gör mest skillnad på ob1T6, men inte riktigt lika illa iaf."

Och det är det som gör den inkonsekvent. Amputationsslag slås ju i ObT6or, utan en massa minus och plus. Jag håller med om att det vore bäst med +2/-2 (beroende på var man applicerar det), men det blir mer komplicerat än det är värt. Men smaken är ju som baken.

"När jag sa att fakirkonst var en bra teknik menade jag inte alls att jag tyckte om den, bara att den var så BRA."

:gremwink:

"Man får alltså + i sty, tål o uk. Utan den minsta nackdel. Kan man inte då bara höja de grundegenskaperna? Jag kan acceptera ökad uk, eller tillfällig sty-ökning, men det känns inte som att de hänger ihop."

På lite längre sikt håller det ihop i och med att man kontrollerar sin kropp bättre. Man blir ju inte biffigare av att trycka på "slå på kroppskontroll"-knappen, och andning har ju inget att göra med muskelkontroll...

AH! *idé* Om man gör så här:

Kroppskontroll: +1 UK och +2 Tål. (Tål+Rör/4 = UK så det hör ihop)
Mystisk kroppskontroll: (detta läggs till på vanlig kroppskontroll vid ett lyckat slag, dvs båda aktiveras samtidigt och varar lika länge) +2 Sty, -Ob1T6 på chock/dödsslag. (Sty+Tål+Vil/3 = CV så det hör också ihop)

Me is ninjaah :gremwink:.

"Precis. Kan man inte bara få ha högt VINIT istället för att med en teknik vara före killen med spjutet? Att vinna öppningen är det viktigaste momentet i striden!!"

Om man slänger in ett spjut eller ett annat vapen som har extremt mycket bättre räckvidd än vapnet som används så ändras situationen helt plötsligt mycket drastiskt... medges. En lösning på detta är att för att utföra ett rappt utfall så får inte första siffran i SI skilja sig mer än 2 steg, och för ett mästarutfall får den inte skilja sig mer än 1 steg.

"Ja, nåt åt det hållet. Att den ene är mycket bättre på att skrämmas låter man påverka svårigheten för hans Vil-slag istället."

Mjo, men då får du typ: Bättre på att slåss: +Ob1T6, lika bra på att slåss: ingen mod, sämre på att slåss: -Ob1T6. Eller nåt sånt. Och då är det mer flexibelt om båda måste slå mot sina färdighetsvärden (med tanke på att färdighetsvärdena kan skiljas åt så mycket som 10-12 poäng, och om man bara lägger till Ob1T6 så blir det samma effekt som om FCna skulle skilja sig med 2 poäng).

"...den biten täcktes av vaksamhet. Jag citerar en bit: "ett lyckat slag innebär att rollpersonen får en känsla av att det är fara å färde, medan ett perfekt slag gör att rollpersonen direkt har klart för sig vad som utgör faran"
Va? Man kan tänka på att inte rida in på dumma ställen, men känsla av fara? Hmm....sen den perfekta biten! Jag ser dem inte, men jag vet att det är 3 rövare där borta. Eh?
"

Okej, okej, den är superlöjlig :gremsmile:. Nu har vi två anledningar att stryka den.

"Du menar att de ska bli sekundära? Visst, gärna för mig."

Det finns ju inte ens sekundära färdigheter i VM, utan jag föreslår att de blir helt egna färdigheter och det står någonstans i beskrivningen att "den som är bra på att slå sönder saker är också bra på att klappa kaniner på huvudet så att de blir lugna!" eller nåt sånt :gremsmile:.

Phew...</p>
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

Mera! Mera! Låt diskutera detaljer i eons sytem tills vi kräks!!

:gremtongue:

"Mästaranfall har en ganska hög poängkostnad från början (4)"

Ja, dom är bara riktigt vettiga på lägre FC (15-). Vilket är bra. Hörde du att jag tyckte att kunskapskostnaden ska minska när man går upp i FC?

"men det blir mer komplicerat än det är värt"

Du menar att vid ett enstaka tillfälle ta -2 istället för en tärning är för komplicerat? Klaga inte på mig, det var inte jag som började göra saker i små doser istället för tärningar, det var neogames.

"En lösning på detta är att för att utföra ett rappt utfall så får inte första siffran i SI skilja sig mer än 2 steg, och för ett mästarutfall får den inte skilja sig mer än 1 steg."

I like it! Då blir tekniken ett sätt att träna mot folk med liknande räckvidd...en utmärkt idé om jag får säga det, men skulle nog vilja ta ner det till 1 skillnad SI för rappt och 0 för mästar. Bara för att de är så specialiserade.

"Och då är det mer flexibelt om båda måste slå mot sina färdighetsvärden"

Nej!! Hur bra man är på att skrämmas är konstant, inte föränderligt. Det är dessutom för det mesta bara den ena som kan bli rädd överhuvudtaget, inte ett jämförande slag. Antingen kan man bli rädd eller inte, vill inte had det där slaget! Grr. :gremgrin:
Vem har sagt att modifikationen skulle vara +ob1T6 just? Man låter den bara vara det som verkar rimligt (godtycklighet!).

Så...

Kan inte nån mer lägga sig i? :gremsmile:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

"Hörde du att jag tyckte att kunskapskostnaden ska minska när man går upp i FC?"

Nej... :gremsmile: Men okej, då blir den mer balanserad. Sorry att jag missade det.

"Klaga inte på mig, det var inte jag som började göra saker i små doser istället för tärningar, det var neogames."

Du uppmuntrar till det :gremwink:. *vill ha Ob1T6*

"Hur bra man är på att skrämmas är konstant, inte föränderligt."

Vilja mot vilja då? :gremwink:
 

sholi

Veteran
Joined
31 Aug 2003
Messages
23
Location
uppsala
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

OK då jag lägger mig väl i då...

1) Bra ide detta med SI skillnaderna men ni menar väl att det max för skilja ett och noll för rappt respektive mästar utfall. För min thism med lyfali borde kunna göra ett mästar utfall med sin SI 4 mot ett carwelan som har SI 3.

2) Jag fattar inte varför ni vill ändra på poängen! det är ju det som skiljer vanliga, ovanliga och unika stridskonster åt.
Om jag har en vanlig stridskonst föreslår några att man ska få välja fler tekniker bara så länge ens FC tillåter!! detta gör det precis lika bra som en unik. om jag har 15 i en vanlig kan jag ju då ha lika mycket totalt kunskapskrav på teknikerna som en kille med en unik stridskonst med 15 på den!! nej nej...

En vanlig stridskonst är bara att man inte har brytt sig att lära sig mer än vissa tekniker (man har alltså inte fyllt hjärnan totalt som kanske en vapenmästare gör). Sen kan man vidare utveckla stridskonsten under spelets gång och då måste använda sig av kunskapskraven för att se när lilla bollen på halsen blir full.

En unik stridskonst för mig är en mer ingående lära där man har ängnat mer tid för att lära sig. Därför lite svårt att lära sig mer och få detta att passa in med övriga tekniker.

Jag e oerhört trött och ska gå och sova middag nu så jag vet att det kan vara lite luddigt men jag e helt säker på min sak så kommentera gärna.
 

sholi

Veteran
Joined
31 Aug 2003
Messages
23
Location
uppsala
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

måste bara fråga en sak som verkar själklar men jag vill nog mest bara påpeka felet. Martari stridskonsten har en teknik som heter Vapenspecialisering vilket jag inte hittar. Däremot chansar jag på att det ska vara Vapenaffinitet.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

"Bra ide detta med SI skillnaderna men ni menar väl att det max för skilja ett och noll för rappt respektive mästar utfall. För min thism med lyfali borde kunna göra ett mästar utfall med sin SI 4 mot ett carwelan som har SI 3."

Japp. En spjutare kan använda mästarutfall mot en dolkare, men inte tvärtom.

"Jag fattar inte varför ni vill ändra på poängen! det är ju det som skiljer vanliga, ovanliga och unika stridskonster åt.
Om jag har en vanlig stridskonst föreslår några att man ska få välja fler tekniker bara så länge ens FC tillåter!! detta gör det precis lika bra som en unik. om jag har 15 i en vanlig kan jag ju då ha lika mycket totalt kunskapskrav på teknikerna som en kille med en unik stridskonst med 15 på den!! nej nej...
"

Det har du rätt i. Men om man till exempel skaffar båg- och armborststräning så borde man få fylla ut den till den gräns som en normal stridskonst tillåter vid skapandet, och sedan (under spelandet) utveckla den till vad som helst, endast begränsat av kunskapsfärdigheterna. Detta gör att man t ex kan ta 'drill med lyfalisvärd' och utveckla den när man åldras till typ... något avancerat som kan konkurrera med jättarna.
Sen kanske regelslaktaren vill få det till något annat underligt men så tycker jag iaf...

"Martari stridskonsten har en teknik som heter Vapenspecialisering vilket jag inte hittar. Däremot chansar jag på att det ska vara Vapenaffinitet."

Jo, men stridskonsten har inte tekniken 'momentspecialisering' som krävs för att man ska få skaffa vapenaffinitet. Så det kan inte vara den. Min gissning är mer att det som står där är korrekt, eftersom att vapnet som man väljer inte är specialiserat utan är helt upp till spelaren. Så det är en momentspecialisering in disguise :gremwink:.
Men jag tänker hur som helst definitivt skriva dit vapenaffinitet eftersom att det enligt beskrivningen passar väldigt bra (finns det någon annan stridskonst som har den ens? Har inte upptäckt nån), fast inom hakparenteser...
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
Re: Vapenmästaren - teknikkritisering

"Martari stridskonsten har en teknik som heter Vapenspecialisering vilket jag inte hittar. Däremot chansar jag på att det ska vara Vapenaffinitet."

Jo, men stridskonsten har inte tekniken 'momentspecialisering' som krävs för att man ska få skaffa vapenaffinitet. Så det kan inte vara den.
Kort hänvisning till Vapenmästaren sid 83, rutan Förklaring till tabell över stridskonster - sista meningen i stycket Tekniker:

"Samtliga stridskonster innefattar även Momentspecialisering: Vapen eller Sköld på samtliga vapen och sköldar som ingår som moment i stridskonsten."

Det förvånade mig något att man inkluderar Momentspecialisering i alla stridskonster som beskrivs, men men... :gremlaugh:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Vad tycker ni då om det jag redan klagat på en hel del, nämligen att Gladiator skolan påstås ligga i Camard men egentligen borde ligga i Nimto? Borde inte det få plats?

/Hartland - tyckern en errata (även en inofficiel sån) borde täcka alla områden av fel...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Trolldräpare etc

Men jag håller med Plutonium på det han säger... i så fall borde det finnas andra saker att döda med typ: 'Monsterdödare', 'Lamiadödare' eller 'Vandödare'.
'Trolldödare' avlägsnades ur modulen, efter protester från somliga korrekturläsare (guess who?). 'Drakdödare' begränsades till att enbart läras ut bland Dräparna.

- Ymir, tycker att 'Vapenmästaren' både var en förbättring och en försämring, inte minst vad stridskonsterna anbelangar. Mer om det senare.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Men jag håller med Plutonium på det han säger... i så fall borde det finnas andra saker att döda med typ: 'Monsterdödare', 'Lamiadödare' eller 'Vandödare'.
hehe vandödare låter som nån som dödar av gammal vana :gremwink: inte för att det var vad du mena
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Vapenaffinitet är inte fuskig!

"Vapenaffinitet. +3!!! Nu igen. Varför hade ni inte kunnat säga att det var som en specialisering på specialiseringen. Då hade ni kunna ge +2 utan att bryta några mönster. Suck."

Får jag upplysa om att detta är något av en "jag-är-allra-bäst-med-mitt-specialsmidda-storsvärd"-teknik! Det innebär alltså att man har tränat sig till den yttersta gränsen i att kämpa med just sitt specialsmidda vapen. Notera att det står något om att det måste ha minst en fördel, vilket gör tekniken ganska "fair", iaf IMHO, eftersom jag inte får +3 med något annat vapen än just mitt specifika vapen, som dessutom måste ha minst en fördel (vara specialsmitt) gör det svårt att få tag på också (om jag inte redan har ett alltså).
 
Top