Nekromanti Vapenlek

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Varför ligger det inte en tråd om detta här, skapad av er spelmakare?

Den är iaf släppt! Nu ser vi fram emot En SL-skärm och en Sourcebook, relativt snart gärna :gremlaugh:

Jag var inne på SF-bokhandeln...och de tänker inte ta in den, är det här något ni råkat på annars? Var kan man köpa den i Stockholm?
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Köpte mitt ex på Goth Con, kul grej men kanske inte det supplement jag helst skulle vilja ha sett (där med inte sagt att jag inte gillar det, kommer att köpa nästa lek också (vapen 1941 till 1945 eller vad det nu kan bli....)

/Dendron
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Precis vad jag tänkte, en Bok med fakta är vad jag VERKLIGEN vill ha, även om nästa produkt som kommer är en SL-skärm, vilket verkligen kan vara både nyttigt och stämningshöjande.

Spelmakare, jag vill veta vad som hände med Atlantis! :gremlaugh:
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Morsning,
Vi kan trösta alla med att en stor bakgrundsbok/kampanjbok är på väg. Dessvärre är vår tid som vanligt begränsad och än så länge är bara två och ett halvt kapitel av 7 färdiga,men det är på gång.
För övrigt börjar vårt lager sina och vi kommer att börja leta efter en Brittiskt( eller amerikansk)förlag som kan ge ut en helengelsk version. Vi har gott hopp om att lyckas med detta och börjar vår jakt på spelmässan i Essen när spelet släpps på tyska.
Jag ska försöka mana på Christian så han får fart på sin Sl-skärm utveckling.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Håll oss uppdaterade :gremlaugh:

Saker jag skulle vilja se i en framtida vapenlek:

Eldkastare

Granatkastare

Kanoner

Helt enkelt saker jag inte har en aning om hur jag skall hantera i spelet nu.

Hur mycket skada gör en kanon på en lastbil? En tung kulspruta?

Dör man om en molotovkoctail träffar väggen bredvid en?

En handgranat?

Hjälp! :gremlaugh:
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Enklaste är väl - ja du dog ;-)

Eller du fick 3x1d20+10 i splitterskada, ligg ner, dina vänner kanske bär dig i säkerhet, om du fortfarande tickar..
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Hahahaha

Ja, alltså, just om handgranaten exploderar PRECIS bredvid dig så är jag med på det där.

Men hur löser ni biljakter och liknande? Om en av mina spelare vill låta sin rollperson hänga ut genom fönstret och gå lös på bilen med naziagenter, med sin k-pist eller kulspruta....

Hur gör jag då? Det finns regler för att räkna ut hur svårt det är att träffa, men inte för att räkna ut hur stor skada man gör.

Jag har hittills bara freestyleat, men jag vill gärna ha lite riktlinjer. Hur gör ni?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Man behöver ett system för att skjuta på icke levande ting, borde fungera lite som jag gjorde när man har sönder ubåten eller Boforskanonen, den har en viss damage, och sedan kan man för fordon säga att kommer man upp till 10 gick rutorna, -20 puka, -30 läcker tanken, 40 motorn stannar, -50 börjar brinna i äkta hollywoodstil ;-)
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Så du slår skada som vanligt, och drar av något?

Jag håller helt med om att man behöver ett system för det, men träffområdena finns ju redan i grundreglerna
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Tillbaks efter en vecka i fält där jag bland annat praktiskt övat automateld och konstaterat att det är mer skicklighetsbaserat än jag trott, filmbevis kommer.

Hur som helst i ett nummer av Fenix (våren förra året) finns snabbregler för handgranater: Här är de:

Snabbregler för handgranater
Handgranater är väldigt oberäkneliga och därför svåra att göra regler för. Det vi kan konstatera är att deras effekt består av tryckvåg och splitter. Tryckvågen chockar de som är nära och är extra stark i slutna utrymmen. Splittret kan göra betydande skadar med spridningen är mycket slumpmässig. Generellt sett är handgranater inte alls lika effektiva som i actionfilmer.
De här reglerna ger en enkel fingervisning av deras effekt. Kasta enligt regelboken, spelledaren avgör hur nära granaten kommer målet med utgångspunkt från hur bra spelaren slår. Ju närmare målet granaten landar desto större effekt enligt nedan:
Människa i kontakt med granaten: Automatisk sharp damage +20.
Inom 1 meter: Skada på ett träffslag lika eller över 3 + modifikationer för skydd, sharp damage +10. Automatiskt stunned 20.
Inom 3 meter: Skada på ett träffslag lika eller över 5 + modifikationer för skydd, sharp damage +5. Automatiskt stunned 10.
Inom 5 meter: Skada på träffslag lika eller över 10 +modifikationer för skydd, sharp damage +1. Automatiskt stunned 5.
Inom 10 meter: Skada på träffslag lika eller över över 15 + modifikationer för skydd, sharp damage +0. Ingen automatisk stunned.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
På (a) svarar vi "Det ser vi fram emot".
På (b) svarar vi "Det låter som en vettig regel."
Kan vi få höra (c) en gång till?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Hittade ett stavfel på Colt 1911 AKA COLT GOVERMENT, borde väl vara COLT GOVERNMENT?
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Saknar noen norske våpen(Siden det faktisk var krig i Norge). Krag-jørgensen riflen burde i det minste vært med. Muligens også flere Krag varianter og Kongsberg-Colten. Savner også noen tunge maskingevær/mitraljøser, for eksempel maxim, lewis, colt- mitraljøse, eller den tyske 08/15.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Kul med lite norska inputs. Vi fick inte plats med mer i den första leken, tex Lewis finns klar men fick inte plats. Vi valde bort tunga kulsprutor eftersom de är svåra att släpa med sig. När det gäller repetergevär som Mauser och Krag har de så lika stats att vi tyckte det var onödigt att göra för många. Kongsberg-Colten tror jag har exakt samma värden som den vanliga colten eller?

Det är flera nya vapenkortlekar på gång. Närmast blir det en med bara närstridsvapen, sedan en med civila vapen och sedan en med tunga vapen och vapen från 1942 och framåt.

Just nu söker vi efter ett prisvärt tryckalternativ för spelledarskärmen och räknar med att släppa den till Gothcon.

Reidal
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Joda, Krag og Mauser er lignende våpen, men Kragen kom i 6,5 mm, og hadde et noe annerledes ladesystem. Den kom i flere varianter;

Gevær M/1894 (Lang-Krag)
Karabin M/1895 for kavaleriet
Karabin M/1897 for bergartilleri/ingeniørvåpenet
Karabin M/1904 for ingeniørvåpenet
Guttekarabin M/1906
Karabin M/1907 for feltartilleriet
Karabin M/1912
Skarpskyttergevær M/1923
Skarpskyttergevær M/1925
Skarpskyttergevær M/1930

Kongsbercolten er den samme som en Colt 1911 goverment, så det er greit nok.

Det er nettopp det at tunge mitraljøser er tunge som er så morsomt med dem. det er kul når spillerne må slepe med seg en slik som sitt mest offensive våpen. Man kan skape mange morsomme situasjoner ut av sånt.

Leder nå o:fr fast hver uke , og gjør mitt beste for å spre det glade budskap her i Norge.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Intressant, vi ska se om vi kan smyga in dem balnd de civila vapnen. Den svenska mausern var ju också i 6,5 mm vilket borde ge lite lägre rekyl och skada.

De tunga vapnen är på gång. Vilken lätt kulspruta hade Norge? Hade de några k-pistar (smg)?
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
MR_Fallen_Publishing said:
Just nu söker vi efter ett prisvärt tryckalternativ för spelledarskärmen och räknar med att släppa den till Gothcon.

Reidal

YAH!!!
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
Norge brukte det danske Madsen lett maskingevær i 6,5mm 1914- og 1922-modell, 1898-modell Hotchkiss-mitraljøser på lavett også i 6,5mm, og tunge, vannavkjølte coltmitraljøser i 7,92 mm.

Hærledelsen ønsket før krigen å kjøpe inn maskinpistoler, og ønsket seg den finske suomi smg, men i 1940 hadde disse ennå ikke kommet ut til avdelingene. I tillegg lang krag-jørgensen til infanteri, og karabiner til artilleri, kavaleri, sykkeltropper og så videre, samt flere ulike skarpskyterutgaver ed kikkertsikte.
 
Top