Nekromanti Vapenlängder...

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Liten fundering. I mitt tycke borde en Kraggbarbar med ett sedvanligt kraggsvärd ha en räckvidd på åtminstone två meter, en radie inom vilken det är ytterst ohälsosamt att befinna sig om man har fientliga avsikter.
Någon som har förslag på modifikation i svårighet/skada för en anfallare som möter en fiende vars vapen är lika långt som en själv?
Alla typer av anfall borde ju rimligtvis vara enklare för kraggen att parera också, då man under de meter som anfallaren är tvungen att förflytta sig hinner räkna ut hans avsikt. Borde det inte också vara omöjligt av den anledningen att göra ett snabbt anfall med vinit-modifiering, då man hinner "läsa" sin motståndare i förväg eftersom han måste förflytta sig mot under en relativt lång tidsperiod för att nå fram med anfallet?
Detta är inte ett försök att göra just kraggerna oövervinneliga, utan bara en liten reflektion kring rollpersoner/spelledarpersoner med extremt lång räckvidd i närstrid...
Vill bara höra andras reflektioner kring fenomenet.

//Tegrevan
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
jag tycker att reglerna för SI fungerar bra för det mesta,
men att man kanske skulle öka/minska modifikationen vid extrema situationer tex kragsvärd mot dolk

om inte killen med dolken kommer för nära.
för då så måste ju nästan han med kraggsvärdet hoppa bakåt,
för att kunna använda sitt vapen.

Tearlach: som har fått lite att tänka på.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tearlach on 2000-10-27 15:33.</EM></FONT></P>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
det borde nästan t.o.m. vara typ omöjligt att anfalla utan att ta sig innanför garden. men när detta väl är gjort är det istället det långa vapnet som har problem...

att ta sig innanför garden kräver i detta fallet nästan att man har ett extra vapen/sköld att parera hugget som garanterat kommer när man försöker gå in...

men då får man hitta på ett edet system... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
det borde nästan t.o.m. vara typ omöjligt att anfalla utan att ta sig innanför garden.

Man kan invänta att motståndaren lyfter sitt vapen för ett huhh och sedan anfalla hans handleder... men det är kanske att ta sig förbi garden i något avseende (man väntar på att garden släpps).

att ta sig innanför garden kräver i detta fallet nästan att man har ett extra vapen/sköld att parera hugget som garanterat kommer när man försöker gå in...

Det går nog bra med ett tvåhandsvapen också... eller bara ett enhandsvapen (men det är jobbigare).
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag håller med de som skrivit tidigare. Det kommer nog vara Kraggbarbaren som utdelar första hugget men om han inte träffar kommer han få problem mot en motståndare med ett mindre men snabbare vapen. Om jag inte minns fel är tvåhandssvärd inte gjorda för strid man mot man eftersom man inte ska hugga med basen på klingan, vilket man får göra om motståndaren kommer närmare.

C
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Funderade på det där med hur det blir om folk kommer innanför garden, om man är en relativt lång individ kommer man fortfarande att hinna utdela åtminstone ett hugg (klyvande uppifrån och ned) som utdelar skada på den som kommer innanför garden innan denne har läge att göra skada själv...
Kanske man borde ta och låna över det gamla systemet från Drakar och demoner, där varje vapen hade en viss räckvidd, och sedan anpassa det till Eon med lite modifikation.
Finns det någon annan som tror att det kan vara bra? Kanske lite närmare en lösning på problemet...


//Tegrevan
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det kanske kan fungera men jag tycker att Eons SI-system fungerar bra för att simulera detta. Ett långt vapen är bra att utdela första anfallet med men blir lätt otympligt när (eller om) striden fortsätter.
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
ett fall då SI systemet inte funkar så bra är om en man till häst med lans anfaller två personer med typ svärd, då är det lika svårt för de två personerna att bli först som för killen med lans, eller har jag fel...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det kommer nog vara Kraggbarbaren som utdelar första hugget men om han inte träffar kommer han få problem mot en motståndare med ett mindre men snabbare vapen.

Å andra sidan får personen med det lilla "snabba" vapnet problem med att barbaren har längre räckvidd.

Om jag inte minns fel är tvåhandssvärd inte gjorda för strid man mot man eftersom man inte ska hugga med basen på klingan, vilket man får göra om motståndaren kommer närmare.

Det finns många olika sorters tvåhandssvärd från katanor till claymores. Kraggernas variant har nog som huvudsyfte att vara stor och barbarisk a la Conan så det skulle inte förvåna mig om det var olämpligt att slåss med /images/icons/wink.gif
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Å andra sidan får personen med det lilla "snabba" vapnet problem med att barbaren har längre räckvidd.

Precis. Därför anser jag att Eons SI-system är bra. Om den stora barbaren missar i början får han svårt att hinna med när motståndaren med sitt snabbare vapen avancerar. Träffar han däremot gör det ont... /images/icons/smile.gif Borde även vara möjligt för barbaren att hålla sin motståndare på avstånd utan att göra något riktigt anfall pga sin vapenlängd. Kan inte påminna mig om någon befintlig regel för detta förfarande.

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Precis. Därför anser jag att Eons SI-system är bra. Om den stora barbaren missar i början får han svårt att hinna med när motståndaren med sitt snabbare vapen avancerar.

En riktig strid är inte så enkel. Visst har barbaren vissa problem på riktigt nära håll. Precis som knatten (för att kalla killen med det "snabba" vapnet något) har problem ute på det Eon skulle kalla öppningsavstånd. Det är däremot inte så enkelt som "lättare första hugget, svårare sedan".
Knatten borde t.ex få samma bekymmer på väg "ut" efter ett misslyckat anfall som han har när han skall ta sig "in" före. Så fort han måste passera det område där han inte når barbaren men barbaren når honom så är det knivigt. Klarar SI-systemet det?
Dessutom är det inget som säger att knatten lyckats ta sig så tätt inpå att barbaren får problem bara för att denne missat sitt första anfall. Barbaren borde ta rätt hårt på att behålla avståndet och använda så väl fotarbete som preventiva anfall för att lyckas med detta.

(sedan måste jag motsätta mig att man kallar ett vapen "snabbt" eller "långsamt". Det är användaren som är snabb eller långsam. Ett för tungt vapen kan naturligtvis vara hindrande men oftast är det nog en fråga om att använda rätt teknik. Om man försöker använda en hillebard med tvåhandssvärdsteknik kommer det gå långsamt, men då får man också skylla sig själv)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Knatten borde t.ex få samma bekymmer på väg "ut" efter ett misslyckat anfall som han har när han skall ta sig "in" före

Ja, men knatten har ingen anledning att försöka ta sig ut utan det blir barbaren som måste backa. Har man ett mindre vapen måste man vara mycket aggresiv för att ha en chans.

Dessutom är det inget som säger att knatten lyckats ta sig så tätt inpå att barbaren får problem bara för att denne missat sitt första anfall. Barbaren borde ta rätt hårt på att behålla avståndet och använda så väl fotarbete som preventiva anfall för att lyckas med detta.

Jag skrev att jag tyckte att barbaren borde kunna hålla sin motståndare på avstånd, även om han inte kan anfalla med samma styrka, så där är vi nog överens.

(sedan måste jag motsätta mig att man kallar ett vapen "snabbt" eller "långsamt". Det är användaren som är snabb eller långsam.

Det håller jag inte riktigt med om. Visst har tekniken stor betydelse men i en sådan här diskussion förutsätter man (iaf jag) att båda är lika skickliga med sitt vapen. En vapenmästare med fv 20 i tvåhandssvärd må vara snabb men han blir aldrig lika snabb som en vapenmästare med lika högt fv i t.ex. långsvärd. Detta balanseras i dessa lite kantiga regler av att Kraggsvärd och liknande gör en djävulsmängd ObT6 i skada.

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ja, men knatten har ingen anledning att försöka ta sig ut

Han kanske blir trött? Man kan inte upprätthålla en konstant serie av anfall hur länge som helst.

Dessutom får han ju samma problem även om det är barbaren som tar initiativet till att öka avståndet.

Det håller jag inte riktigt med om. Visst har tekniken stor betydelse men i en sådan här diskussion förutsätter man (iaf jag) att båda är lika skickliga med sitt vapen. En vapenmästare med fv 20 i tvåhandssvärd må vara snabb men han blir aldrig lika snabb som en vapenmästare med lika högt fv i t.ex. långsvärd. Detta balanseras i dessa lite kantiga regler av att Kraggsvärd och liknande gör en djävulsmängd ObT6 i skada.

Just med kraggsvärd kan jag tro att de är så tunga att det är hindrande. Om man jämför ett vanligt tvåhandsvapen (Bastardsvärd?, Claymore?) med ett vanligt enhandsvapen (långsvärd?, bredsvärd?) borde den ökade tyngden och ändrade balansen rätt mycket kompenseras av det faktum att man använder två händer snarare än en.

Sedan är det en fråga om vad man vill göra. I ren mekanisk rörelse kanske tvåhandsvapnet är en aning långsammare men man har som sagt ökad räckvidd som ökar ens "reaktionsfönster".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja jag håller med Vindhand om det där med att man håller det med två händer. Har någon sett highlander? Nu är ju detta bara en film då, men där fäktas dom rätt kvickt med tvåhandssvärden.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Han kanske blir trött? Man kan inte upprätthålla en konstant serie av anfall hur länge som helst.

Självklart blir han trött. Ett par minuters fight i full fart är otroligt konditionskrävande enligt min erfarenhet. Jag tror även att man bör ha ett någorlunda kraftigt vapen så man kan parera ett tvåhandssvärd om man effektivt ska kunna komma in på kroppen. Att undvika och ta sig in är mycket svårare samtidigt som det är mycket svårt att orka parera med ett mindre vapen.

Om man jämför ett vanligt tvåhandsvapen (Bastardsvärd?, Claymore?) med ett vanligt enhandsvapen (långsvärd?, bredsvärd?) borde den ökade tyngden och ändrade balansen rätt mycket kompenseras av det faktum att man använder två händer snarare än en.

Ja, men med ett bastardsvärd har du inte speciellt stor fördel vad det gäller räckvidd mot ett långsvärd. Där tror jag längdskillnaden är ganska försumbar.

Sedan är det en fråga om vad man vill göra. I ren mekanisk rörelse kanske tvåhandsvapnet är en aning långsammare men man har som sagt ökad räckvidd som ökar ens "reaktionsfönster".

Ja, visst är det så men detta detaljseende kommer att tillföra mycket extra regler som jag tror kommer att bli för mycket för att det ska bli snabbt och kul. Eons stridssystem är redan aningen långsamt. Om man vill genomföra detta tror jag man ska ta bort de vanliga vapenfärdigheterna och bygga upp allas stridsfärdigheter som stridskonster.

C
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Faktiskt inte

Äkta plast och ökad hastighet på filmen.

Om man får tro "The making of " filmen så var vapnen av trubbig metall och riktigt tunga... Detta ledde t.ex till en olycka där C Lambert nästan blev av med ett par fingrar...

I.o.f.s. kanske inte en sådan film är den bästa sortens källa :gremsmile:
 
Top