Nekromanti Vapengrupper till stridskonster

PalMer

Warrior
Har funderat en del på de begränsningar en RP får när han väljer en stridskonst. Tex har jag en stridskonst med momentet stridssvärd så blir jag nästan helt hjälplös om jag får ett thalassvärd i handen, trots att vapnen är nästan lika långa, väger nästan lika mycket samt är utformade på samma sätt.

Mitt förslag är att alla vapen delas in i undergrupper beroende på längd, vikt, samt hur de skall hanteras, eneggat eller tveegggat o.s.v.

Jag har gjort en sådan indelning i bifogat dokument men vill gärna få synpunkter på indelningen.

Någon som har lust att ta en titt?

/PalMer

MongoMan

Swordsman
Jävlar vad du har lagt ner dig på de här bifogade filerna!
Hur orkar du?
En synpunkt på indelningen skulle väl vara;
Vapen utan grupptilhörighet kan användas som varandra,
tillexempel kan man använda en stridslie mycket bra om man är skicklig med treudd!
Vapnen utan grupptillhörighet skall enligt mig inte kunna besläktas på detta sätt.

/Mori - Вставай, проклятьем заклейменный:ar

PalMer

Warrior
Re: Vapengrupper till stridskonster [ANT (länk)]

Ja, där hade någon tänkt i samma banor. Det enda jag emotsätter mig är en svårighetsökning på Ob1T6 för besläktade vapen. I mitt exempel thalassvärd och stridssvärd är skillnaden minimal.
Det skulle vara större, eller lika stor, skillnad på två stridssvärd bara pga hjaltens och parerstångens utformning.

/PalMer

Pendragon

Swashbuckler
Överlappning

Det är väldigt likt något jag påtade ner för att par månader sen (jag tror det ligger och skräpar nånstans i Ymirs dator), men där berodde indelning i första hand på hur vapnen hanterades, och utformning i andra hand. Dessutom var jag tvungen att göra gränserna flytande och anpassningsbara efter person, eftersom en stor stark person gör mindre skillnad på ett stridssvärd och ett slagsvärd än en liten klen person.
Alltså, en stor stark person som svingar ett ett slagsvärd i en hand kan mycket väl använda vapnen med samma moment, medans en klenare person inte skulle kunna göra det.

Och just ja, som titeln antyder, grupperna borde vara överlappande i nån mån.

För att ytterligare förtydliga "don efter person"-tänket får man ju också tänka på skala. Liksom, en grovhuggen learamkrigare på 190cm kommer inte att använda samma manövrar och tekniker som hans dotter på knappt 150cm om de använder exakt lika stora carwelan. Antingen får flickan ha ett mindre svärd, eller annorlunda teknik.

Du förstå?

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Vapengrupper till stridskonster [ANT (länk)]

Ja, där hade någon tänkt i samma banor. Det enda jag emotsätter mig är en svårighetsökning på Ob1T6 för besläktade vapen. I mitt exempel thalassvärd och stridssvärd är skillnaden minimal.
Det skulle vara större, eller lika stor, skillnad på två stridssvärd bara pga hjaltens och parerstångens utformning.
Enkel snabblösning. Besläktade direkt besläktade vapen ger +1 eller +2 i svårighet. Obesläktade vapen inom samma vapenfärdighet få +Ob1T6?

/Joel - gör husregler till sina husregler