Nekromanti vapenexpertis sökes...

Shiinit (Druid)

Veteran
Joined
26 Aug 2000
Messages
7
Location
Sweden
...till blivande cyberpunk/science fiction-rollspel. Grundregler, färdigheter, skapande av rollperson, spelvärld samt skaderegler är typ färdiga för renskrivning.

Men, världen innehåller självklart skjutvapen av olika sort och modell och min egen kunskap på området sträcker sig endast till att skilja på en hagelbössa och en älgstudsare(skulle ta jägarexamen men hoppade av efter ett tag). Så skulle jag bli väldeligt glad för all hjälp jag kan få på området, med andra ord lite regler för skjutvapen, listor och beskrivningar av olika skjutvapen samt illustrationer av dito. Det hela är ett frivilligt projekt som(förhoppningsvis) utmynnar i ännu ett gratis rollspel här på rollspel.nu. Om ni vill veta mer elelr anmäla intresse skcika ett mail till; animal_queen@hotmail.com

Dessutom är glad för alla synpunkter på världen i stort:

Rollspelet heter Mirage och utspelar sig i/på jordens spegelvärld Mooretec. För universum är symmetriskt och allt har en motsvarighet på andra sidan. Med andra ord liknar Mooretec vår jord, men inte riktigt. Man ligger ungefär 70 år före oss och planetens yta är steril efter Mooretecs motsvarighet till kärnvapenkrig. Så nu lever människor antingen i haven, under jorden eller i så kallade "himla-städer"(sky-cities på engelska, större delen av den världen existerar nämligen som pågående engelska noveller). Mooretec är med andra ord en ganska avancerad värld, även om deras största landvinningar ligger inom genteknik och bioteknik och inte inom vapen, vilket gör vapenarsenalen väldigt jämställd med vår egen.
Mooretec "styrs"("ägs" är mer rätt ord) av ett företagskomplex kallat Alliansen som köpt upp allt(och alla). Det är även Alliansen som står för planetens forskning och tilvlerkning, samt handel med grannplaneten Vediime(motsvarigheten till vår kära måne). Vediime innebos av ödleliknande varelser som har en förkärlek för genetiska krigsmaskiner och djur. Alliansen och vediime har sköra men fruktsamma handelsavtal som förhindrar eventuella krig även om de hetlevrade vediinerna inte skulle tveka att anfall vid tillfälle. Mer info finns på http://www.geocities.com/ravendrakoni/mirage.htm



Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag finns här...

...och jag kan nog mina saker om vapen.
Säg bara till vad du vill ha hjälp om, så ska jag se om jag kan hjälpa till.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,759
Location
Göteborg
Feedback

Hmmm, liknar ett projekt jag funderat på (i typ fem minuter). Jag utvecklade det aldrig men tyckte att det var en bra idé. Det hela gick ut på att ozonlagret har spräckts totalt och de få överlevande människor bor i havet, på månen eller på ytan. De senare har muterats av strålningen och blivit resistenta. De lever bland spillrorna av de stora städerna. En del andra roliga raser har också muterats fram...

Nåja, åter till ditt rollspel. Det verkar ruskigt skojigt. Några frågor, eftersom jag inte orkar besöka webbsidan.
Vilka sorters landvinningar inom genetik och bioteknik? Snackar vi kloning av människor och genetisk programmering här? Och finns det en normal (jordliknande) atmosfär på Vediime, så att ödlevarelserna kan vandra omkring på Mooretecs yta?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Alliansen

Om du kallar en organisation för Alliansen så är det George Lucas, Du, Jag och ett hip-hop band som för tillfället har idé röta.....

Fan, jag fördömer George Lucas för hans tilltal.....men jag kallar fortfarande min ockupationsmakt för Alliansen.

"humanity is the devil"
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Re: Jag finns här...

Jag har gjort ett rollspel med hela vapen mm här är några:

Rocketblaster (Raketkastare)

HeavyBlaster Rifle (Stort lasergevär)

//Saurus

"The Warrior of Lustria"
 

Shiinit (Druid)

Veteran
Joined
26 Aug 2000
Messages
7
Location
Sweden
Re: Feedback

Landvinningar inom bio- och genteknik? OK, då börar vi med gentekniken;
På Mooretec(med "lite" hjälp från de av naturen genetik-begåvade vediinerna) har man för ett tiotal år sedan löst gen-kodningens gåta(H.U.G.O. släng dig i väggen) och kan i princip skapa varelser från grunden med enbart genkodning. Ja, iofs så måste ju DNA strängar sedan sättas ihop(det kan man kalla piller-göra) och sedan sättas in i kromosomer som sedan utgör cellkärnan i en modercell som med lite tur, tid och tålamod växer upp till vad man nu änn kodat fram.
Och sen finns sjävlklart vanlig genmodifiering(om än i mindre skala, varför förbättra när man kan skapa perfektion från början?) och så kallad "kärn-DNA" som kan ändra utseende eller kroppsfunktioner hos såväl kreatur som människor. Dessa kan av de rikare medborgarna köpas som "gen-coctails" som tas under en period och som med lite tur utmynnar i önskat resultat("har du alltid längtat efter långt, gyllene hår med svallande lockar? Ta en coctail!")

Hm, kloning... Visst skulle man kunna klona männsikor med tecansk(mooreteciansk alltså) genteknik, men som sagt så skapar man hellre från grunden än kopierar och förbättrar.

Sen var det biotekniken åsså... Bioteknik på Mooretec innefattar mest implantat och proteser där de mest avancerade är DA:n, cynq-blodet och det biomekaniska hjärtat. DA(DataAnslutning) är små mynningar som opereras in i skallbenet så att personen kan ha direkt kontakt(och kontroll) på nätet(internet alltså). Tekniken har nått till den punkt där man nu kan överföra nervimpulser till elektriska maskiner och på sås ätt få "tankestyrda" apparater, såsom nätet då med hjälp av DA. Sedan har vi cynq-blodet som är en tekniskt framställd vätska som ersätter vårt eget blod, syreupptagningsförmågan är högre, försvarssonderna(tänk borg-nanosonder typ) effektivare och läkeförmågan bättre hos cynq-blodet. Nackdelen är att det är svindyrt vilket gör att eventuella "blodförluster" kan gräva enorma hål i plånboken. Och sedan det biomekaniska hjärtat som dels är en teknisk maskin men dessutom en biologisk muskel. Muskeln har metallförstärkningar och de viktigare kärlen är av en speciell metall som stöter bort fett och liknande(noll åderförkalkning mao).

Och sen så var det Vediime;
Även om Vediime faktiskt har en jordliknande atmosfär(bättre än den på Mooretec faktiskt) så föredrar vediiner att stanna under jorden och så även när de kommer till Mooretec; de letar upp närmsta byggnad elelr underjordiska stad för att slippa soljuset helt enkelt.

Um, det var nog allt tror jag....

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
 

Shiinit (Druid)

Veteran
Joined
26 Aug 2000
Messages
7
Location
Sweden
Re: Jag finns här...

O, bra, bra. Det jag verkligen behöver är regler för typ amunition och skjuthastighet och vad annat som nu gäller skjutvapen. Och sedan illustrationer på vapen(inget är så kul som att sitta och bläddra i vapenlistorna på rollspelen, eller är det bara jag?) skulle vara förträffligt.

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen
 
Top