Nekromanti Vapendesign regler

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Satt och titta på en vapenlista. De ser ganska tråkiga ut och nästan alla ser likadana ut, kortsvärd, bredsvärd/långsvärd, stridsyxa osv. Funderade på ett sätt att göra vapnen lite roligare och mer personliga. Vissa rollspel har ju löst det genom att dela ut förtrollade vapen härsan och tvärsan. Kände inte riktigt att det var riktigt det jag var ute efter. Så jag började spåna på regler för att designa vapen.

Funderar på något åt det här hållet. Tar till exempel svärdet.
Först väljer man hur stort svärdet är. Det avgör vissa grunddata såsom basskada och baskostnad. Sedan väljer man vilka egenskaper svärdet ska ha. Några exempel är
[*]Tvåhandsfattning
[*]Rustningsbrytare
[*]Offensivt
[*]Defensivt
[*]Smidigt och lätt
[*]Framtungt
[*]Välsmitt
[*]Välbalanserat
[*]Dålig kvalité
[*]Svagt stål
[*]Förgyllt
[*]Juvelbesatt
[*]Ornamenterat

En mer utförlig beskrivning på vad de kan innebära kan man hitta här http://alea.petanet.se/index.php/Alea/VapendesignSvärd

Dessa kan man kombinera för att skapa sig sitt eget svärd så man har inte lägre en värja man har ett lätt sticksvärd som är smidigt och lätt i kvalitetsstål. Eller riddaren har ett Offensivt tungt svärd med tvåhandsfattning som är förgyllt och samurajen har ett välsmitt medeltungt svärd med krökt klinga och ornament längst med bladet.

Vad tror ni? Verkar det vara något värt att fortsätta på, ger det lite charm och personlighet till rollpersonens käraste ägodel eller blir det bara krångligt?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Spontant.

De olika val man kan göra borde i sig skapa vapnet, inte att man modifierar vapen med egnskaper. alltså att vapnet är summan av de olika egenskaperna. Sen också att om man
väljer en sak, begränsar det vilka övriga val man kan göra (så man inte kan kombinera mjukt och styvt). Det är en tanke...

Jag gillar tanken på att man skapar vapnet mer personligt, lite som skapande av rollpersoner (fast vapen istället). Kanske man då skulle ha några exempel på generiska standard typer, för dem som inte vill välja själva.

/ gillar det för att jag haft en liknande idé, som jag iofs inte slutförde...
(borde leta anteckningarna.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,966
Location
Ludvika
Jag tycker koncepetet är klockrent (det borde jag tycka för jag har ett liknande till rollspelet jag jobbar på ;)

Idén tycker jag är skön eftersom det låter var och en göra ett svärd (exempelvis) som passar rollpersonen, och varje svärd kan vara unikt. Jag tror dock att det passar bäst i ett spel där man har sitt svärd (DVS, man köper ett svärd i början och man har det sedan genom hela spelet. Inte ett spel där man överger svärden med jämna mellanrum för att man hittar något som är bättre).

Mitt eget system är än så länge bara gjort för skjutvapen (det är fortfarande i prototypstadiet) men det funkar enligt konceptet att man utgår från ett standardvapen (antingen pistol eller gevär) och sedan köper man till extra grejer.

Exempelvis så kan man utgå från en pistol och slänga på en förlängd pipa, ett axelstöd och utökad magasinkapacitet så har man plötsligt en k-pist.

Jag tror att det är en kul grej för alla som tycker att det faktiskt är lite roligt att pilla med sin utrustning (själv detaljerar jag gärna upp exakt vilka kläder jag har på mig ända ner till strumporna), mendan de som tycker att utrsutningen är det tåkigaste i hela spelet och på sin höjd skriver "kläder", "lägergrejor" och "Svärd" på rollformuläret nog kan tycka att det är onödigt jobbigt...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Me like. DoDT har också ett system där man kan lägga till egenskaper på vapen och jag tycker att det gör stor skillnad.

Jag såg att kostnaden var i gs. Är det pengar eller nått abstrakt värde som påverkar färdighetsslagen? Personligen så gillar jag bättre när man kan räkna fram kostnaden genom vapnets svårighet att tillverkas påverkat av smedens skicklighet.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag gillar hur (nu bortgångna) Guardians of Orders Tékumel löste detta. Visserligen fanns det listor för både vapen och rustningar (vilka uttryckligen bestod av massproducerade standardvapen - alltid bra att tillgå ifall man har massproducerade standardfiender), men redan under rollpersonskapandet fanns möjligheten att "köpa" sig ett unikt vapen (senare också, men då för stålar) - listorna följdes av en genomgång av vilka olika egenskaper man kunde anskaffa, liknande din, samt några extra exemplifierande arketypvapen. Detsamma gällde rustningar, vanliga bruksföremål och magiska föremål av icke-krigisk art, varvid din rollperson enkelt och smidigt kunde få en helt unik uppsättning utrustning om du så önskade.

En fin grej är också att listan utökats med nackdelar. Kanske skaver din rustning (far att den helt enkelt inte modellerats för dig), kanske är svärdets klinga sprött, kanske ger dig brynjan värmeslag, kanske är ditt vapen helt enkelt för fult för att bäras, osv. Upphittad och plundrad utrustning kan man enkelt anpassa efter detta - favoriten är t ex att ge skadade rustningar egenskapen "Partial Armor", varvid den plötsligt blir oberäknelig och ibland skyddar bra, ibland inte alls.

Jag blev riktigt inspirerad av hur anpassningsbart de lyckats göra detta. Det är verkligen något jag skulle rekommendera dig att titta närmare på.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
gs står för gram silver.

Det är helt klart en bra tanke att låta de olika egenskaperna påverka svårighetsgraden för att tillverka svärdet. Sedan finns det ju andra saker som påverkar priset såsom förgyllningar, materialåtgång med mera.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Känns som att det apssar bättre i fantasy än i kampanjer med eldvapen på nåt sätt men det är kanske bara jag...

I mitt system kan man köpa grejer till vapnen som har olika prestanda som i sin tur är T som läggs till stridsvärdet. Alltså kan man bygga upp vapnet med hjälp av extra utrustning och är väl åt ditt håll. Egenskaper som svagt, juvelprytt etc har jag dock inte. Egenskaper är förbehållet fordon och rollpersoner.

Jag märker också att stridsystem med flera mindre viktiga firnder ska gå snabbt och vill då inte ha mycket att ta hänsyn till medan dueller kan få ta längre tid och då kan man bygga på stidssystemet. I duellvarianten passar således dina egenskaper bra in tycker jag. Det är nog coolt att låta vapen få egenskaper och göra dem personliga men jagh tror du ska låta det gälla för få vapen - så att länslan blir lite unik och itne för varenda gaffel man kommer över.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Känns som att det apssar bättre i fantasy än i kampanjer med eldvapen på nåt sätt men det är kanske bara jag...
Jo, och i avlägsna SF miljöer såsom Star Wars. I nutida eller nära framtid käns det bättre med olika modellbeteckningar på vapnen.
 

StyggaTiraken

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
10
Location
Jönköping
Det är onekligen häftigt med lite moddade vapen, men man bör ta i beaktning att det inte är någon dans på rosor att göra dem, rent fysiskt allstå. En smed gjorde, iaf. i våran värld, massproducerade saker på samma vis som bagare gjorde vissa sorters bröd. Lägger du i moroter i brödet kommer det förändra hur man bakar brödet, på samma sätt förändras ett svärd av att t.ex. få en krökt klinga. Tidigare erfarenheter kan inte användas i samma grad och man är nästintill novis once again.

Vad jag ville säga var att man borde låta det vara väldigt sällsynt med specialutformande vapen. Faktum är att de massproducerade vapnena är de som är bäst jämfört med tiden det tar att göra dem. Specialformade vapen betyder nödvändigtvis inte att det är bättre, förutsatt att det inte är mästersmeden á la Dvär Gunnarsson.

De dåliga specialutformade vapena passar till rika knösar och de välgjorda vapena passar till vapenmästare. Pratar vi om handeldsvapen tycker jag att det är lite mera fritt eftersom teknologi gör det möjligt, till skillnad när man gör det för hand. Fast detta är ju bara vad jag tycker.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Mitt spel är SciFi men jag skulle nog itne använda egenskaper i det ändå...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,966
Location
Ludvika
Tvärt om tycker jag att det passar briljant i spel som starwars för att på så sätt ge sken av den otroliga uppsjö av olika fabrikat som finns.

Min tanke till mitt spel (sci fi, åtminstånde delvis) är just att när man sätter ihop en bössa så är den inte "custom made", utan att det finns så mycket att välja mellan att man helt enkelt köpt en "massfabricerad" picka som passar en.

Samma sak i fantasy egentligen. I en tillräckligt stor värld borde det finns så många olika typer av "massfabricerade" vapen att man kan sätta ihop nästan vad man vill...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har precis det i mitt fordonssystem faktiskt. Och som tidgare nämnts så kan man köpa till utrustning till vapnen för att ge dem mer effekt, tärningar som sen spenderas på tre olika taktiska fält. Kanske är design av vapen beroende på spelsystem också? Hmm...
 
Top