Nekromanti Vapen

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
vad är det mest typiska science Ficiton vapen...?
och vad är det som gör det till ett sådant vapen...?

"Nu är tiden inne"

Cozcin
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Normalt skulle man kanske skriva laser men jag tycker de är lite tråkiga och säger därför plasmavapen, varför vet jag inte men det låter coolt.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Okeej
Laser är väldigt ovanligt att de använder i en SF film faktist det ser man om man studerar de egenskaper som deras vapen uppvisar..
Fasers/disruptors som Kirk och Picard använder så flitigt arbetar på en annan nivå i de flesta fasers så funkar den genom att på molekylär nivå bryta molekyl bindningen mellan föreningar och därmed orsaka skada då offret löses upp..
De fasers som Trekarna använder sig av har förmågan att omvandla materia till enerig så de kan arbeta på en subatomisk nivå.. Så om du har varit smart här så upptäcker du en rolig fälla Trekare sällan klarar av att tänka på.. Förvandla materia till energi !!! Vilket typ av energi ? Uppenbarligen måste det vara en form av Elektromagnetisk strålning men vilken frekvens det än blir så skulle energi vara klart dödlig för alla i närheten...
Andra problem materia som stål titan och andra kraftigare legeringar är motståndskraftiga emot Fasers då det kräver mer energi att lösa upp dom exempel kan tas från Trek då de har faser säkra dörrar och kan få sten att glöda genom att skjuta på dom.. ( De minskar bindingen mellan stenen molekyler så att den "smälter" värme+ ljus skapas )
Disruptors är faser baserad men de löser upp lite mer slarvigt och skapar helt nya molekyl föreningar där det träffar offret.. ( molekyler syntfibrerna från kläderna atomer ohc molekyl kedjor från metalbitar från smycken samt molekylerna i ben och kött kan förenas ofta med dödlig utgång )


Plasma vapen av olika slag finns i: Star wars, B5, Leex, Red Dwarf, Dr Who, Star Trek, Space Cases, The Osiris Cronicel, Batlestar Galactica...
Laser riktiga laser finns exempel på i: tidiga Star Trek ( "The cage" med captien Pike ), B5, The Outerlimit, Värdarnas krig, "En stor stark" ( Med Hulk hogan en usel b rulle där han spelar en polis från rymden på tvångsemester på jorden en teknologisk underlägsen planet, Han har för många fiender för att semestra någon annan stans. ), The last starfighter,
Fasers/disruptors. Star trek, Star wars i några av böckerna, sen några andra Bfilmer vars namn jag har förträngt och Leex..

Nu finns det mer roliga vapen som
Nervstimulerare ( ger dig smärta eller njutning )
massaceleratorer
Ljudvapen se dune för deras Sonice wierding modular som genom ljud kan få saker att explodera.. *hmm*
Lightsabers fakta om Lightsabers är att de finns i MER SF berättelser än bara star wars och iden till dom fanns om jag min källa är korrekt före star wars, Men vad ÄR en Lightsaber ?
En del översätter det till Lasersvärd vilket är väldigt dumt då den uppenbart inte kan VARA en lasersvärd för OM en laser stråle träffar en annan laser stråle forstätter båda laserstrålarna utan att ändra kurs eller ha några som helst problem med att passera genom varandra.
Teorin om Lightsaber är många och långa men jag drar dem snappt..
Plasma som hålls i kontroll genom kraftfältmumbojumo..
Roterande energi kraftfällt som genom sin höga fart slår sönder luftmolekyler och skapar ett glödande sken..
Tunn monofilament tråd som hålls hård genom ett kraffält ( denna teori är nu mera nästan glömd och jag tycker den är dum men det är mitt tycke )




<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det som gör ett vapen till ett sf vapen är att det är tufft, ser tufft ut, använder otrolig teknologi från en avlägsen framtid som ingen vet hur den funkar.. tja. det är nog allt.

typiska sf vapnet.. helt klart lasern. eller, lasern hade nog sin höjdpunkt inom sf precis innan alla fick hem den i sina rum (cd spelare..), då blev den juh inte lika tuff och därmed förlorade den sin tuffhetsstatus. hmm.. det känns som om folk famlar i tomma luften idag, de har inget tufft vapen att tänka på.. allt är för otroligt eller fjantigt helt enkelt =Op

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
De mest klassiska brukade ju vara laserpistoler, men sådana verkar inte vara lika populära idag som för många år sedan. Fasers, som i Star Trek. Lightsabers, som i Star Wars. Neutronvapen, som i Mutant. Disruptorvapen, som i The Gap Series. Listan kan säkert göras längre, men det här är vad jag kommer på på rak arm...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
ett sci fi vapen blir riktigt "hype" när de har mera attityd än eldkraft......

"This is a Pulserifle fireing 10mm explosive caseless ammo"
du måste bara älska den böösan spexiellt med en fasttejpad eldkastare......

Han solos blaster.... slår alla "lightsabers" me hästlängder en gammal mauser som skjuter "laser" kan det bli coolare?

eller varför inte..... Deckards balster i bladerunner.... YOA!


Adrianus af Adriana
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Vapen [OT]

Håller med om att häftigheten är viktigare än effektiviteten, men Lightsabers är fan bland det coolaste som finns. De har klass, stil, de är sofistikerade, civiliserade. De är allt detta i den mån ett vapen kan vara det...
Han Solos blaster är ju bara ännu ett skjutvapen...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Lightsaber

Om man nu vill gå i på hur en lightsaber funker kan det vara viktigt att tänka på en del saker.
1) den heter inte lightsabre för ingenting, det kan uppenbarligen ha med ljus att göra.
2) I flera medier rörande Starwars (Bonniers, Starwars i närbild?) kan man se en ljussabel i genomskärning. Där finns det en kristall, vilken påstås skall vara det som ger ljusabeln dess färg. Om nu det skulle stämma bör det vara ljus som passerar genom kristallen.

Men kort och gott vill jag bara säga att det inte behövs en förklaring, vapnet har sin charm, även om det är en smula ologiskt.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Du har fel. Nej förlåt så mande jag inte men jag tycker att du har mindre rätt. Det lät bättre. SF vapen behöver inte se tufft ut, men det skall hellst se tufft ut. Ta till exempel fasrarna från Star Trek, den första serien. Det ser facktiskt ut som om de springer om med personsökare som kan skjuta laser. Inte så ballt.
Du skríver även att man inte skall förstå tekologin men det är bara BS. I riktig science fiction så kan skaparna förklara teknologin. Möjligtvis så är den inte möjlig i dagens samhälle men den skall kunna förklaras. Det finns en sak man inte riktigt behöver förklara och som anses vara omöjligt och det är att färdas snabbare än ljuset. De flesta SF fantasterna brukar låta sådant vara även om det inte finns ågon förklaring.
Vad det gäller lasern så har du rätt. Den känns inte lika inovativ längre men personligen tycker jag fortfarande att den funkar. Många rollspel brukar dock säga att den är dålig för rök och regn kan sänka dess prestationsförmåga. Istället använder man mer disruptorvapen och blaster som om jag förstått det rätt är något slags plasmagrejsimoj (det är den tekniska termen).

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Lightsaber

"Om man nu vill gå i på hur en lightsaber funker kan det vara viktigt att tänka på en del saker.
1) den heter inte lightsabre för ingenting, det kan uppenbarligen ha med ljus att göra."


På samma sätt måste väl i så fall en kryssningsmissil ha något med lyxkryssningar att göra, eller en Apachehelikopter vara under en indians befäl? /images/icons/wink.gif

"2) I flera medier rörande Starwars (Bonniers, Starwars i närbild?) kan man se en ljussabel i genomskärning. Där finns det en kristall, vilken påstås skall vara det som ger ljusabeln dess färg. Om nu det skulle stämma bör det vara ljus som passerar genom kristallen."

På samma sätt så reflekterar lightsaberns klinga ljus och kastar skuggor. Den tycks dessutom ha fysisk massa i alla filmer.

--
Björn


"but wait, there's more! I am not just a total package, infinite problem-solving skills encoded into this compact and handsome carrying case, the unwanted bastard halfling son of male circus midgets who turned hermaphoditic after centuries of drug use and running from the Mafia, not only am I a psychic but my cat eats trained sentry dogs too!"
--Matt Hyde, about Transcend
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Vapen [OT]

"Håller med om att häftigheten är viktigare än effektiviteten, men Lightsabers är fan bland det coolaste som finns. De har klass, stil, de är sofistikerade, civiliserade. De är allt detta i den mån ett vapen kan vara det..."

Håller med. En lightsaber är ett vackert vapen. Sedan ser det bara så självsäkert ut när Vader drar sitt vapen under striden i Cloud City...

"Han Solos blaster är ju bara ännu ett skjutvapen..."

Njäh, jag måste säga att den är rätt cool. Om lightsabern är en gammal katana, är Han Solos vapen en Desert Eagle .44. Och sen har den ju en eldkraft som överstiger det mesta... /images/icons/smile.gif

--
Björn


"Pleased to eat you!"
--ROTGC
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Lightsaber

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Om man nu vill gå i på hur en lightsaber funker kan det vara viktigt att tänka på en del saker.
1) den heter inte lightsabre för ingenting, det kan uppenbarligen ha med ljus att göra.<p><hr></blockquote><p>Den kan lika gärna heta lightsaber "Ljussabel" på grund av att den SER UT att vara gjord av ljus..
tyvär har laser vissa egenskaper som gör att det INTE kan vara laser två laser strålar som kråkar med varandra kan pasera rakt igenom varandra utan att avvika från sin kurs..
Dessutom en laser syns inte annars än på den punkt där laser träffas ( Tänk lasersikte syns bara i form av en röd fläck )
Och då man kan parera en lightsaber med en lightsaber så kan vi från den kunskapen härleda att Lightsaber INTE kan vara laser utan ljuset är en bieffekt av bladet inte själva bladet...
OM lightsaber är en tråd av plasma som leds genom kraftfält eller ledningar gjorda av energi så kommer den varma plasman att glöda och orsaka ljus.. ( Själv gillar jag inte riktigt plasma iden )
OM lightsabern är gjord av ett bladformat kraftfällt som vibrerar kraftigt eller kanske snurar runt så alstras ljuset ur de luftmolekyler som får sig en smäll och kraftfältet och ett Virtuelt ljus bildas.. ( lightsaber asså ) fördelen med denna version är att i teorin kan flera olika frekvenser av Elektromagnetisk strålning bildas och i teorin kan lightsabern ljus bli osynligt genom att man går in i infraröda eller ultravioleta frekvenserna MEN passa er för Mickrovågor, Röntgen, Gammastrålning...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2) I flera medier rörande Starwars (Bonniers, Starwars i närbild?) kan man se en ljussabel i genomskärning. Där finns det en kristall, vilken påstås skall vara det som ger ljusabeln dess färg. Om nu det skulle stämma bör det vara ljus som passerar genom kristallen.<p><hr></blockquote><p>Glöm inte Star Wars RPG som även de föder denna teori..
Själv har jag gjort om lightsaber till kraftfält i mina star wars RPG kampanjer utan problem allt vad kristalen är till för är som en fungerande halvledare som kan klara de enorma vibrationer och elektriska fält som bildas inuti lightsabern.
Jag kör med att när det virtuela ljuset bildas av kraftfältet kan man ställa in så att olika frekvenser av ljus bildas och därmed bestämma färgen..
Alternativt
För att få energi bladet nog smalt används en låg energi laser som fokuserar energibladet till några milimeters tjocklek denna laser är i styrka motsvarande ett lasersikte och av tradition skapad genom naturliga kristaler som ofta kan färga lasern i röda, gröna, gula, blå, färger. Denna färg förs av lasern över till lightsabern energi blad som funkar som en lins och splitrar lasern samtidigt som lasern får energi blandet att fokusera sig till ett blad som kan "borra/skära sig igenom nästan vad som helst"
OM man ska göra en länge lightsaber behövs flera lasrar i samarbete för att fokusera energi bladet till nog smalt för att den ska fungera bra..

Sen i SW2 fick man se hur de skar sig igenom en tjock dörr sättet de skar och sättet lightsabern fungerade då de borrade skar sig igenom påminner mycket om de egenskaper som ett kraftfälts lightsaber skulle ha.
Den höga rotationen som kraftfältet har skulle smälta samtidigt som de skar bort dörren. Bladet häftiga rörelser får molekylerna i dörren att smälta med andra ord.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Men kort och gott vill jag bara säga att det inte behövs en förklaring, vapnet har sin charm, även om det är en smula ologiskt.<p><hr></blockquote><p>Appsolut men att det är ologiskt hindrar inte fans att försöka hitta logiska förklaringar till HUR lightsaber fungerar..
Det finns fysiker därute som studerar och försöker analsera hur saker skulle fungera om de hade kunnat existera..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Laserpistol

Laserpistolen är det mest klassika Sci-Fi vapnet någonsin det finns över allt.
Personligen tycker jag att det är ett tramsigt vapen men som sagt det finns i många Sci-Fi sammanhang.
/Chrono

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
SF och teknologi

"I riktig science fiction så kan skaparna förklara teknologin."

Inte nödvändigtvis. Teknologin används oftast inom SF för att dra ett samhällsproblem till sin spets. Trots titeln handlar SF oftast människor och samhällen, inte teknologi. Teknologin är en del av fonden och bakgrunden, och används mestadels för att kontrastera problemen som finns i förgrunden.

Detta har gjort att SF har blivit ett oerhört vanligt samhällskritiskt grepp i öst såväl som i väst. I och med att miljön som skildras är en fantasiskapelse är det lättare att acceptera den samhällskritik och de samhällsfrågeställningar som framförs. Fundera till exempel på varför Stanislaw Lems "Solaris" (där en medveten planet som metafor för kommunismen ställs i konflikt med individen) skulle kunna existera över huvud taget i ett kommunistiskt Polen, eller hur Gene Roddenberry kunde överleva sextiotalets McCarthyism, trots det antikapitalistiska och näst intill kommunistiska utopiska samhälle som han skapade i "Star Trek".

Svaret är enkelt: i och med att det samhälle som skapas inte finns, utan är en fantasiskapelse, så är det enklare att komma undan med obekväm samhällskritik. Det är trots allt inte det egna samhället som kritiseras, och man kan till och med dra lärdom av det.

Detta hindrade iofs inte åtskilliga ryska SF-författare att hamna i onåd. En novell som jag läste handlade om ett framtida kommunistiskt samhälle där världsrevolutionen utmålades som ett faktum. Fast huvudpersonen upptäckte så småningom att propagandan var en lögn - världsrevolutionen hade inte inträffat och utopin var falsk. Huvudpersonen lyckades ta sig utanför det kommunistiska landet och upptäckte den "riktiga världen", en värld som inte nödvändigtvis var bättre men som var ett alternativ som förvägrades medborgarna och gömdes undan som om det inte existerade. Han försökte sedan sprida kunskapen om världen utanför till sovjetmedborgarna, varefter han jagades hårt av revolutionsdepartementets hejdukar. Till slut lyckas han krossa illustionen och påvisa sanningen (väldigt likt ramståryn i Matrix, faktiskt).

Behöver jag nämna att författaren försvann i Sibirien?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Vissa delar av teknologin tycker jag absolut skall förklaras, tex hur vapnet gör skada och liknande - värme, kinetisk energi etc. Ofta brukar iofs sådant vara förklarat i rollspel däremot brukar det vara mindre klarlagt eller höljt i dunkel hur man lyckas bära med sig all den energi man behöver för att kunna få tillräckligt med effekt i tex en laser för att kunna göra skada.

Nog med BS från min sida- coolast vapen är helt klart railguns och Gaussvapen. Går att förklara med kända fysiska lagar (elektromagnetism), gör skada på ett hederligt sätt (föremål med hög hastighet) och behöver massor av energi för att användas. Om inte annat så har de coola namn.

Ex nihilo nihil fit
 

BJD

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
16
Vapnen sk var råfeta och dom ska kunna blåsa huvet av någon på 1 skott
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Lightsaber

På samma sätt så reflekterar lightsaberns klinga ljus och kastar skuggor
Detta beror dock främst på att tekniken vid inspelningen inte var lika sofistikerad som dagens.

Notera också att jag är öppen för andra teorier än att det skulle vara ljus, men med namnet kan man dra acossiationer (stavas det så?)

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Lightsaber

Själv har jag gjort om lightsaber till kraftfält i mina star wars RPG kampanjer utan problem allt vad kristalen är till för är som en fungerande halvledare som kan klara de enorma vibrationer och elektriska fält som bildas inuti lightsabern.
Jag kör med att när det virtuela ljuset bildas av kraftfältet kan man ställa in så att olika frekvenser av ljus bildas och därmed bestämma färgen..


Kristaller är tyvärr inte speciellt effektiva som halvledare, snarare skulle jag kalla det för en isolator, så den ideén har ett hål i sig. Sedan är jag nyfiken på vad du menar med elektriska fält...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det kan ju iofs många vapen redan idag, dem ser jag inte som futuristiska för att de inte är det...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
Re: Lightsaber

det finns ju en ljusabel (med laser) på jorden nu som kan skär div grejer... någon hypad laser grej som visst ser ut som ett svärd.... i c u have constructed a new lightsabre

placebo junkie
 
Top