Nekromanti Vapen?!

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
går verkligen ALLA tjuvar och såna man kan tänkas hamna i bråk med omkring med skjutvapen?

för här gör man en jätte häftig slagsmålkämpe som kan göra ca 11Obt6or med nävarna. mina kompisar tycker det är powergamming men varför man får ju aldrig användning av det när alla går omkring med pistoler. vad ska jag göra slå bort kulorna?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
går verkligen ALLA tjuvar och såna man kan tänkas hamna i bråk med omkring med skjutvapen?

Med tanke på den enorma cirkulationen av skjutvapen som råder i Neotech år 2059 så blir svaret: Ja.

Kolla bara i Neotech offensiv hur 'svårt' det är att få tag på en enkelsskotts-licens *skrattar*.
Så klart inte bara alla tjuvar går omkring med skjutvapen, utan snarare varenda jävel går omkring med en picka.
Fast det är ju olika i land till land. I t.ex. Texas eller i Kalifornien så kan du räkna med att folk har vapen i mängder.
I t.ex. SFS (och kanske Väst Amerika ?) så är det betydligt mindre vanligt att gå omkring med skjutvapen, men fortfarande vanligt med dagens mått mätta.

för här gör man en jätte häftig slagsmålkämpe som kan göra ca 11Obt6or med nävarna. mina kompisar tycker det är powergamming

Om du verkligen har satt dig ner med systemet för att skapa en karaktär som kan göra så absolut mycket skada som möjligt i närstrid så håller jag med dom.
Det är powergaming, men frågan är hur skadligt det är just här.
Detta fall verkar mer charmigt än jobbigt om du förstår vad jag menar =)

Om man istället optar fram nån vansinnig cyborg-från-bortom-helvetet med TO 80+ och automatkarbiner med sikten och pansar och gud vet vad, så är det mycket värre.

Så om jag vore SL så skulle jag troligtvis låta dig spela din kampsportsnisse, men jag skulle inte dra ner på mängden skjutvapen bara därför.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Gnäll... igen ;)

för här gör man en jätte häftig slagsmålkämpe som kan göra ca 11Obt6or med nävarna.

Jag vet inte om jag skulle kalla en sådan för 'jättehäftig'... /images/icons/crazy.gif


mina kompisar tycker det är powergamming men varför

Själv skulle jag påstå att det är mer än bara 'powergejming'... /images/icons/wink.gif


man får ju aldrig användning av det när alla går omkring med pistoler.

I vår spelgrupp hade Du aldrig ens fått användning för rollpersonen... /images/icons/doh.gif


går verkligen ALLA tjuvar och såna man kan tänkas hamna i bråk med omkring med skjutvapen?

...när det finns så 'überpowrade' personer på gatorna, så skulle jag tro att ALLA tjuvar och busar skulle välja att gå omkring med 5,56-millimeters automatkarbiner. Minst. /images/icons/grin.gif
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Gnäll... igen ;)

går verkligen ALLA tjuvar och såna man kan tänkas hamna i bråk med omkring med skjutvapen?

...när det finns så 'überpowrade' personer på gatorna, så skulle jag tro att ALLA tjuvar och busar skulle välja att gå omkring med 5,56-millimeters automatkarbiner. Minst.


då dessa 'überpowrade' personer med lätthet slår lhjäl en person som står bakom en (1) m BETONG VÄGG så skulle jag nog vilja byta ut 5,56-millimeters automatkarbiner mot en atom mina men kryptonit spliter eller något liknande.

vilket snabt skulle balansera värden igen (jag menar kan kakelackor slå )
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Gnäll... igen ;)

då dessa 'überpowrade' personer med lätthet slår lhjäl en person som står bakom en (1) m BETONG VÄGG så skulle jag nog vilja byta ut 5,56-millimeters automatkarbiner mot en atom mina men kryptonit spliter eller något liknande.

Det kan man gott spara till underbossarna... /images/icons/wink.gif
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: Gnäll... igen ;)

jag ville inte bli kritiserad.
jag ville veta verkligheten i svergie
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Gnäll... igen ;)

jag ville inte bli kritiserad.
jag ville veta verkligheten i svergie


Verkligheten är den att ingen ger Ob11T6 i skada med nävarna... /images/icons/wink.gif
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: Gnäll... igen ;)

frågan angick inte min skada om du läser min fråga slipper du göra en massa onädiga svar
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Gnäll... igen ;)

frågan angick inte min skada om du läser min fråga slipper du göra en massa onädiga svar

Om Du läser Din egen fråga så inser Du kanske att även dessa två uttryck är formulerade som frågor:

"...jätte häftig slagsmålkämpe som kan göra ca 11Obt6or med nävarna. mina kompisar tycker det är powergamming men varför"

"...man får ju aldrig användning av det när alla går omkring med pistoler. vad ska jag göra slå bort kulorna?"
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
litet svar

Om man vet med sig att man lätt hamnar i bråk så är det väl självklart att man beväpnar sin karaktär.
Sen varför ska man ens slåss med nävarna när det går fortare och säkrare att skjuta folk.
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Well.. om man ignorerar den sista meningen...

Så... Nä? När vi spelar är det sällan man ens får ta med sig vapnen in på baren.. Och d'är blire det ju slagsmål 8^) (ok med 11obt6 skadenävar, så kanske det är bättre att låta bli försöka slå någon där... man hamnar lätt in för mord eller nå't 8^) "oj, jag nuddade honom, fan där krossade jag skallen..."
Jag skulle ju ignorera den sista meningen.. ursäkta...

Och det är ju ofta situationer där motståndaren inte hinner dra sina vapen innan man slagit till... Ja och nävarna behöver man ju inte ladda om...
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Och

Och tillståndet från SL att skapa karaktären helt fritt.
Var det inte den karaktären som lade ner alla sina valfria enheter på en egenskapad stridskonst?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Och

Var det inte den karaktären som lade ner alla sina valfria enheter på en egenskapad stridskonst?

...då blir han ju nästan lika bra som Steven Seagals rollkaraktärer?! *garvar* /images/icons/doh.gif
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
När vi spelar brukar vi hålla till i SFS, både för att alla känner till hur geografin ser ut och för att det blir lättare för spelledaren att improvisera när allt går åt helvete. Vi spelar med att vapenlagarna i SFS är otroligt hårda och har höga straff. Det är mycket svårt att få en vapenlicens utan anledning och ännu svårare att få tillstånd att bära vapnet. detta har gjort att striderna ofta är wuxia slagsmål, eller bara råa misshandlar á la gangsterrullar. De flesta skurkar och spelare användre sig av stridskonster och små närstridsvapen som knivar, fjäderbatonger och knogjärn. Dessa vapen har mycket lägre straffsatts och är inte så svåra att komma över eller tillverka själva, men bara för att det är ovanligt med vapen springer inte alla spelare omkring och leker Jet Li. Kraktärerna är inga kung-fu mästare. det är helt enkelt så att de som behöver har lärt sig att försvara sig själva. De vanligaste stilarna brukar vara boxning, brottning eller någon slags aggresiv kung-fustil, t.ex. WT. Som SL får man också ett övertag då man kan introducera skurkar som plötsligt blir ett riktigt farligt hot då de har pistoler. Detta sätt att spela sänker dödligheten och killcounten vilket gör att man som spelledare slipper förklara varför rollpersonerna inte bara hamnar i finkan efter alla jävla eldstrider. Däremot kan det vara bra att skaffa sig en advokat då det kan bli en hel del stämmningar och rättegångar. Tasers är även favoriter, effektiva men inte dödliga.
 
Top