Nekromanti vapen

Ralf

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
15
jag tycker att de vapen tabeller som finns i grundboken är lite konstiga. Exempelvis så gör en kroksabel mer skada än ett bredsvärd dock har bredsvärdet mer i BV men kroksabeln kostar bara 65% av bredsvärdet det är sjukt. Och inte nog med det kroksabeln är ett lättvapen bredsvärdet medeltungt. Mitt favoritvapen kortspjutet är medeltungt men gör ingenvidare skada så varför är det medeltungt? det måste ju vara ganska enkelt att slåss med man kan ju hålla fienden på avstånd har man dessutom en sköld så är man ju riktigt het men genom att det är ett medeltungt vapen så kan inte alla andvända detta men alla yrken kan andvända kroksabeln som gör betydligt bättre skada. priserna är lite konstiga också en stav 100sm en spikklubba 20 om jag inte missminner mig helt det måste väl ändå vara dyrare med lite järnskrot och en grovpinne än en rak gren med en diameter på ca 5 cm (uppskattat värde) det är lite mer slipjobb på staven men det är ändå mer jobb på en spikklubba eller är jag ute och cyklar. Är det någon som vet när expert boken kommer? Den ska ha kommit i vår och är det inte sommar nu?
 

Sendrik

Veteran
Joined
22 May 2002
Messages
4
Location
Eskilstuna
Jag har länge tänkt på det om alla vvapen, jag bruckar göra om allting som spellerare,

Den stav är inte en vanlig trä pinne det är förstärk med vissa saker, det borde vara så anars så skulle det inte ha BV 10, jag har ändrat på vad allting kostar eller typ Krogsabel och Bredsvärd i alla fall,
 

Ralf

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
15
det är ju inte så kul att skriva om allting och dessutom så saknar jag ett antal vapen typ långsvärd flera olika dolkar ex långdolk mm men har lite dåligt med tid men genom att det är dåligt med nya saker som kommer så blir man väl så illa tvungen. Är det ingen som vet något spikatdatum som expertboken kommer
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Behöver man verkligen en miljon olika vapen i ett rollspel för att täcka in alla varianter som funnits i vår värld? Jag menar, om man har "dolk" som gör 1T4+1 i skada och "kortsvärd" som gör 1d6+1, behöver man då någon slags "långdolk" som mellanting?
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Det är sant... Egentligen skulle det skrivas som "kort svärd" och syfta på en mängd olika korta svärd... Emellertid så är ökat utbud lika med ökad variation vilket ju alltid är trevligt. (ja, ökad variation för SLP alltså, spelare tar ju i regel alltid samma vapen - det som är bäst regeltekniskt).
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
ja, ökad variation för SLP alltså, spelare tar ju i regel alltid samma vapen - det som är bäst regeltekniskt).

Är det verkligen så? När jag skapar en karaktär försöker jag tänka mig vilket vapen som passar bäst och ser tuffast ut tillsammans med rollpersonen. Man väljer ju liksom inte flamberge till en råtuff dvärg för att den gör mer i skada än den mera passande skäggyxan? Eller...?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Så rätt, så rätt...

När jag väljer mina favoritvapen (kroksabel, stridsgissel, lätt armborst eller bredyxa) gör jag det inte för de eventuella regeltekniska fördelar de har (jag vet inte ens om de har några) utan för att de är de vapen som jag tycker ser ballast ut.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Mångfald förnöjer.
Begränsningar är inte lika kul som om man inte använder sig av just begränsningar.
Syftar nu på allternativ, inte kroppsliga begränsningar.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Så rätt, så rätt...

Tja, vår spelargrupp kanske bara är ovanligt koboldig då... Eller så är ni undantagen som bekräftar regeln... LoL
 

Kormantaouk

Veteran
Joined
7 Mar 2002
Messages
69
Location
Grästorp
själv väljer jag oftast slagsvärd å yxor, gärna en två hands yxa. en yxa passar alla raser, ser alltid rätt ut, å inget går upp mot en fet två hands yxa.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
>en yxa passar alla raser

Personligen har jag alltid tyckt att yxor ser ganska malplacerade ut i händerna på alver, fast det kanske bara är jag...

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
>Gråalven i Monsterboken är ju yxförsedd, ser inget märkligt med det. Alver med yxor är ju fräcka!

Faktum är att jag faktiskt tänkte på nyss nämda gråalv när jag skrev mitt inlägg och så kommer du dragandes med honom. Skumt /images/icons/shocked.gif

Vi kanske är tvillingar eftersom vi associerar till samma saker? /images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif

/Anders
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
å inget går upp mot en fet två hands yxa.

det ända som är bättre än en yxa är en STOR hammare/images/icons/frank.gif
 
Top