Nekromanti Vapen som saknas

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Är det någon mer än mig som tycker att det saknas vissa vapen i Eon? Ett så karakteristiskt vapen som ett broadsword (heter inte bredsvärd på svenska har jag hört) skulle jag inte tacka nej till, och ett katana-liknande svärd skulle inte sitta helt fel... Visserligen så skulle nog en böjd, eneggad carwelan se ganska katana-aktigt ut med en smula vaselin.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag är inte helt säker på vad du menar med broad sword men jag är ganska säker att det ryms undet slagsvärd alternativt stridsvärd. och på tal om katanaliknande swärd så tror jag att avsaknaden av dem är medveten för att undvika niponisering.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Det finns redan flera sorters sablar med i mundan, använd en av dem och kalla dem något japanskt. Katanan är trots allt bara en hypad sabel.

Bredsvärd är en 1800-tals term, utan att värjor ses som norm finns det ingen behov av termen då inga svärd är "breda".
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
jag har faktiskt tänkt på "bredsvärdet" också. vet inte om det är samma som de klassiska bastardsvärdet från DoD? Det kankse var det namnet du sökte?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Terminologi.

Här verkar det råda en hel del förvirring vad gäller den korrekta terminologin. Tag en titt här, så bör väl saker och ting klarna en smula.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Svärd i DoD

I DoD så är bastardsvärd och slagsvärd samma sak...namnet är beroende på version av spelet.'

Utöver dessa så finns bredsvärd och om du har Krigarens Handbok långsvärd.
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Är inte helt säker men är inte Bastard-svärdet en benämning på de falska hollywood svärden som används i gamla filmer???

Var av namnet, oäkta svärd??

Sen ärligt talat så spelar det väl inte så mycket roll om ett visst svärd saknas, tycker du att det tillför ditt Eon nått att ha ett Bastardsvärd så skapa ett.

Lycka till i ditt svärdssökande...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Terminologi.

Det klarnade faktiskt en hel del. Tackar.

Förresten, vart fick alla "bastardsvärd" ifrån? Jag nämnde det ingenstans i mitt första inlägg. Jag har ända sedan jag skummade igenom regelboken från första början vetat att bastardsvärd=slagsvärd (eller?)
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Re: Terminologi.

Mja. Slagsvärd kräver tvåhandsfattning, långsvärd tillåter det. "Bastardsvärdets grepp har en form som är särskilt avsedd för en- eller tvåhandsgrepp" - detta vore synnerligen underligt om man bara skulle bruka det med bägge händer. Visserligen har jag hört andra definitioner också (utanför rollspelskretsar förstås; typ diverse svärdsfora och dylikt), men jag tänker lita på Björn i det här fallet.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
jag tror att bastard syftr på att man kan använda det i både en och två händer, som en hybrid/bastard av en- och tvåhandssvärd..
 

Zishan

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
58
Location
El Stockholmo
Hybrid Svärdet

Som sagt så uttryckte jag att jag inte var helt säker på min sak om Bastard-svärdets ursprung...

Men som sagt det som inte finns o man anser saknas kan man själv slänga in...
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Kataren!

Katar eller stötdolk skulle sitta fint! Det är ett elegant vapen med en lagom mystisk prägel för att passa in i Eon i oförändrat skick. OK, så jag fick upp ögonen för den via Diablo 2, men det ÄR ett riktigt vapen, från Indien om jag inte missminner mig.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kataren!

Katar eller stötdolk skulle sitta fint! Det är ett elegant vapen med en lagom mystisk prägel för att passa in i Eon i oförändrat skick. OK, så jag fick upp ögonen för den via Diablo 2, men det ÄR ett riktigt vapen, från Indien om jag inte missminner mig.
Släng ett getöga på Verccis dolkar på den här sidan. Det kan vara nåt som faller dig på läppen.

/Joel - tycker också katararer är läckra
 
Top