Nekromanti Vapen och fördel

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,045
Jag sitter och funderar över detta med vapen och hur snabba de är att använda. Efter att ha sett lite youtubeklipp slår det mig att båge kanske är snabbare än man normalt ansett, eller att tvåhandssvärd inte alls är så långsamt att använda. Så, min fråga är om det finns BRA vapentabeller (som bygger på realistiska förhållanden) i något rollspel, tabeller som inte bara anger skada utan även "snabbhet". TVEKSAMMA vapentabeller finns det gott om (de som bara upprepar schablonerna man sett i dussintals andra spel – men inget är ju mer sant bara för att det ständigt upprepas), men vilka kan man alltså lita på?
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Har inte sett något spel med realistiska vapentabeller utan det är bara upprepningar av samma gamla vanliga missuppfattningar med tunga tvåhandssvärd och bågar med låg dragstyrka.

Vad gäller ett vapens närstridsvapens snabbhet så handlar det ju främst om var dess tyngdpunkt är. Med tyngdpunkten nära handen/händerna, t.ex. svärd och spjut, får man ett snabbare vapen. Medans yxor, stridshammare och liknande med tyngdpunkten långt ut är långsammare då det krävs mer för att ändra dess riktning. Men det man förlorar i hastighet vinner man å andra sidan i kraft.

Men ska man prata vapen och fördelar så skulle jag vilja säga att räckvidden är viktigare än hastigheten. Att kunna anfalla din motståndare innan denne kan attackera dig gör otroligt mycket med en lägre risk för "afterblows" och liknande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Något helt realistiskt, nej! Men EON 3 har fortfarande enligt mig det absolut bästa systemet när det gäller icke moderna vapen och hur de fungerar i strid. Vapnen i EON 3-tabellerna väger inte overkligt mycket och även om jag inte har någon självupplevd stridserfarenhet så är jag historiker. Som historiker så blir krig och strid ofta väldigt centrala delar då de utgör så mycket av den mänskliga berättelsen. Med de sagt så vill jag säga att EON 3 är överlägset alla andra system när det gäller hur olika vapen fungerar och vad man kan göra med dem. Även de specifika skador ett vapen kan göra beroende på om man hugger, sticker eller använder krossande anfall är så detaljerade och realistiska man kan önska sig av ett system som fortfarande skall vara spelbart.

”Vapenmästaren” till EON 3 är produkten som har flest vapentabeller och som namnet antyder verkligen går på djupet när det gäller strid. Så EON 3 grundböckerna och ”Vapenmästaren” bör ge dig allt du söker... Och ja, snabbhet på varje vapen finns med i tabellerna och de är bra då vapen har olika snabbhet för när striden inleds och när någon har kommit den stridande nära inpå kroppen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Riddle of Steel har förvisso inte snabbhet i sina vapentabeller, men ska vara gjorda av reneactmentfolk för att vara realistiska, så det kanske kan vara något att titta på?
 
Top