Nekromanti Vapen historier

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tjenare alla som har hittat till denna tråd. När jag under dagen bläddrade igenom legender och hemligheter så hittade jag delen med solsvärdet och ville självklart göra mina egna "legendariska" vapen, att ha i den kampanjen jag håller i nu och kanske i framtida kampanjer. Men nu kommer min fråga till er, har ni själva gjort några "legendariska" vapen eller haft några i er karaktärs ägor? Har ett vapen kanske till och med blivit legendariskt av er rollpersons handlingar? Ge mig era berättelser, det är alltid intressant att läsa om sådana saker.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Då skola + långa pauser i mitt Eon-spelande (Plus en spelledare som var mer emot magi än hela inkvisitionen sammanlagt <.<) har avbrutit mina kampanjer innan de kommit upp i någon rolig nivå, så har jag ändå tja, två exempel.

Nummer Ett:
Siegbers Svärd:
Historia:
Ett ikoniskt kraggsvärd som svingades av kraggkrigaren Siegber då han kom tvåa i en av de mest imponerande Svärdsspelen någonsin. Legenden säger att han fått tag på ett mäktigare vapen någonstans ifrån, och på så sätt kan detta unika vapen finnas någonstans i världen.

Sanningen är att Siegbers svärd är ett enkelt, om än välsmitt, kraggsvärd, som just är endast berömt för dess utövare. Dock är legenden att han bytte ut sitt svärd sann (!), och det för mig till nästa svärd...

Nummer Två:
Grå Vind:
Detta är ett unikt vapen, och sannolikt kommer aldrig ett liknande vapen att någonsin tillverkas igen. Vapnet är något så ovanligt som ett dvärgsmitt kraggsvärd, därtill smitt i siluna somida. Svärdet är, trots sin monstruösa tyngd, välbalanserat, men väldigt få förutom den gigantiska Siegber själv kan svinga det. Svärdet var visserligen inte så vasst, men så pass tungt att han i ett flertal fall dekapiterat motståndare.
(Lyckades faktiskt göra en äkta filmsamurajklyvning, alltså att man klyver så rent att huvudet mer glider av än faller eller flyger. Slog över 70 på amputationsslaget)

Edit: Fixat metallfel :gremtongue:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Menar alls inget illa, men borde det inte vara somdia? Siluna är ju den svarta, lätta alvmetallen?
Siluna är lätt att få vass, somdia är svår att få vass.
Utöver det, ball historia :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
I en lajv kampanj så stötte jag på pilar som blivit välsignad av ett väsen. Eller kanske var det så att de have blivit stulit frpn ett mösktigt väsenDetta tyckte jag på sätt och vis var betydligt mer intressant än ett svärd eller annat vapen man an använda om och om igen.

En pil, eller ett antal pilar kan man bara använda -en- gång. Så då finns det en tvekan över när det är rättfärdigat att använda dom.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Rent spelmässigt är det givetvis så (mer balanserat och öppnar för fler val så), men rent fluff- och storymässigt kan det ju vara betydligt mer intressant med ett obalanserat föremål.
Samma sak med pengar. Det är långt mer intressant att ha "lagom" mycket pengar än att vara överdrivet rik, men i en historia känns den "rika greven" bättre än "den någorlunda välbärgade, men inte skitrika greven".

För att återgå till poängen:

Ehnbaize Me Bréau

Det legendariska svärdet Ehnbaize Me Bréau smiddes i det gamla Colonan för över fyratusen år sedan, och det sägs att magiker sedan gjorde det oförstörbart – myter, så klart, men det omtalas ändock till och från. Det sägs finnas i norra Consaber, där Consabers första kung körde in det i en sten, ända till hjaltet. Ryktet förtäljer även att svärdet skulle ha färgats brunt av rost vid det här laget, men att det inte faller sönder. Istället ryktas det att de som rört vid svärdet blivit svårt sjuka…

Denna, egentligen rätt torra, humor ledde vidare till nästa föremål:

En brö med bajz
En mycket gammal artefakt. Närmare bestämt en magisk smörgåsbit. På artefakten ligger två effekter, den ena är effekten stank, som aktiveras vid förtäring. Den andra är perpetuell indestruktibilitet. Det betyder att enda sättet att äta brödet är att svälja det helt, detta är dock ganska lätt om brödet är vått. Om någon skulle försöka äta brödet måste denna slå ett normalt slag mot TÅL (Ob3t6) för att inte spy. Oavsett om slaget lyckas eller ej får personen en fruktansvärd andedräkt och alla som känner lukten måste slå ett lätt slag mot TÅL (Ob2t6) för att inte spy. Detta gäller enda tills brödet kommer ut i andra änden. Trots sin mystiska bakgrund och tidigare… Eh? Upplevelser så smakar brödet förträffligt!

Båda dessa föremål upptäcktes under en kampanj där vi skulle få tag på en legendarisk bägare. Det sägs att den som dricker ur bägaren får all sin vilja igenom, men detta är givetvis fel för i verkligheten aktiveras effekten glömska på övertala och det blir alltså så att alla andra får sin vilja igenom när det gäller en själv. Detta är givetvis också mycket mäktigt. Kan med lätthet utnyttjas under förhandlingar då motparten får dricka ur bägaren.
Tror det var så i alla fall.
 
Top