Nekromanti vanligheter

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Hur pass vanligt är t.ex. tungt resp. dubbelarmborst.
Tänkte mig att ett tungt (farligare) vapen är sällsyntare än de konventionella kortbågarna och stridsvärd.
I sådana fall vad har en typisk Stadsvakt för utrustning?
Hillebard och lätt armborst?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur pass vanligt är t.ex. tungt resp. dubbelarmborst."

Jag brukar tjöta mig blå om att krigsvapen, dvs vapen avsedda att användas i en situation som endast uppstår i krig, till exempel röja pikformationer (tvåhandssvärd), penetrera plåtrustningar (slaga, morgonstjärna), användas i kavallerichock (lans) eller användas i försvar av en fästning (tunga armborst), inte används civilt alls. Finns de så ligger de i någon garnison och möglar eller dekorerar någon adelsmans vägg.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Med andra ord så har vanliga konventionella personer inte tillgång till dessa om de nu inte stulit dem.

Armborst överhuvudtaget är väl sällsynt har jag för mig.
Detsamma med 2hsvärdet. Plåtrustningar är en lyx få förunnat om jag inte minns fel. de flesta hade någon typ av "blandrustning".
En stadsvakt som jag ser det har:

Fjällpansarharnesk, öppenhjälm med ansiktsskydd, ev. skenor på armar/ben. Stridsvärd eller hillebard, alltid dolk och i större städer, lätt armborst. Kanske att de har tunga armborst på muren.
Låter det tokigt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Med andra ord så har vanliga konventionella personer inte tillgång till dessa om de nu inte stulit dem."

Snarare, de har inget behov av dem iom att de ytterst sällan befinner sig på slagfält. Därför slänger vanligt folk inte ut en massa pengar på att skaffa dem. Har de tillgång till sådana vapen är de stulna, arvegods, ännu inte sålda eller möjligen i en jefligt excentrisk persons ägo.

"Fjällpansarharnesk, öppenhjälm med ansiktsskydd, ev. skenor på armar/ben. Stridsvärd eller hillebard, alltid dolk och i större städer, lätt armborst. Kanske att de har tunga armborst på muren."

Uj vad mycket.

En normal fogdeknekt brukar få en ringbrynja, hjälm och ett svärd, därtill ett armborst eller ett spjut. Och då talar vi ändå om motsvarigheten till en normal militär skyddsvakt idag (hjälm, kroppsskydd, AK-5). Stadsvakten i dess normala fjantasyroll brukar motsvara poliser. Hur ofta har poliser tyngre beväpning än militärer?

Så nej, en stadsvakt hos mig skulle kanske få en plåthjälm, ett läderharnesk eller kanske en ringbrynja, och ett spjut eller en hillebard.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
notera att de inte har allt på en gång.
Ex, dolk + svärd eller dolk + hillebard
ev. i större städer att de har tillgång till armborst

Att sedan rustning är lite stabilare än läder anser jag vara nödvändigt då bra stadsvakter inte växer på träd. JAG skulle vilja utrusta mina vakter med metall på bröstet. Inte bra om någon råkar ut för ½ meter stål i magen.

Det är min syn på det hela iaf.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"JAG skulle vilja utrusta mina vakter med metall på bröstet. Inte bra om någon råkar ut för ½ meter stål i magen."

Lite svinn får man räkna med. :gremwink:

Men allvarligt, om legoknektar kan nöja sig med läderharnesk så kan stadsvakter också göra det. Inte för att de kommer behöva dem så ofta, eftersom de mest sysslar med att samla in porttullar, stänga och öppna portar och vråla "Allt väl!" på nätterna.

Förutsatt att allt är väl då... :gremwink:
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
det beror på vaktens ekonomi!! Visa har turen att kunna köpa sig en fjäll pansar medans andra få nöja sig med läder eller vaderat tyg. Kortsvärd eller bredsvärd tror jag blir bra för vakterna!!

armborst delen så nej!! kortbåge möjligtvis!!

inte bara bönderna som är fattig i städerna
 

Lo0rRD

Veteran
Joined
20 Nov 2002
Messages
70
Location
Hedemora
det står väl typ lite stadsvakts fakta i sorgarnas brunn.
men tror nog att lite läder ett kortsvärd, kanske att nån stadsvakt har avståndsvapen typ kortbåge, lätt armborst, kanske en hjälm av lättare slag. Eller så kanske dom är mer som i DoD CRONOPIA :gremlaugh: hel svart rusting, jätte svärd, sköld, super båge, går i grupper på 4, extremt stridstränade 3 unika vem vet hur det ser ut i din spelvärld :gremlaugh:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Kan man inte anta att vakter i större städer följdaktligen har lite tyngre artilleri?
Eller städer vid kusten, alla vet ju hur sjömän är :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan man inte anta att vakter i större städer följdaktligen har lite tyngre artilleri?"

Kan kan man väl. Jag skulle dock inte göra det. Möjligen skulle det finnas fler av dem, men det är också allt.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Fastän vakterna levde på medeltiden så betyder det inte att de går ensamma bara för att Arnold gör det :gremwink:

Jag anser iaf att vakter har en grundutbildning som säger:
"Går ni ensamma på staden mitt i natten får ni banne mig skylla er själva".

Nej, jag tror att de har lärt sig att man håller sig lättare vaken om man är minst 2 och dessutom ser man mer, lättare vid överfall och som sagt mycket säkrare. :gremcool:
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Sant, mångfald vinner alltid :gremsmile: (nästan)
Men det inger mod iaf om man e fler.

Men det gäller att se upp! Man vet aldrig när en Trukh har fått för mycket av det goda

4 trukh-encounters senare startade stadsvakten det första fackförbundet :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Man vet aldrig när en Trukh har fått för mycket av det goda"

Jodå. När han ligger horisontellt och snarkar så vet man. :gremwink:
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Jag skulle säga att stadsvakten i mindre städer (om det finns någon organiserad) nevapnas med spjut eller hillebard eftersom deras funktion inte är att slåss man mot man med svärd utan att få bukt med folkmassor. Det är därför hillebarden kom till.
Men som sagt, det beror på vilken stämning i spelvärlden du vill skapa osv.

/Johan
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Det är lite skillnad på en stadsvakt och svartagardet...

Alltså, en stadsvakt i tex ngn stad i Caserion lär ju iofs vara ganska vältränad, men om det hela skulle "kajka ur" rejält så kan man ju kalla in Tempelriddaer, Cirza Orden och dyl styrkor. Vad jag menar är att det är skilland på stadsvakt och militära styrkor, de går knappast att jämföra.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fjällpansarharnesk, öppenhjälm med ansiktsskydd, ev. skenor på armar/ben. Stridsvärd eller hillebard, alltid dolk och i större städer, lätt armborst. Kanske att de har tunga armborst på muren.

En ruskig massa att släpa på IMHO. I vapenväg tycker jag hillebarden och dolken räcker. Armborst låter som definitiva förstärkningsvapen. Att man ens har med sig Hillebarden i fredstid beror mest på att den är en auktoritetssymbol, praktisk att hänga lyktan på och att det är praktiskt att kunna sopa till bråkmakare/fyllon med skaftet.

Stadsvaktens riktiga vapen är hans ringklocka/visselpipa som lockar till sig patrullen. :gremsmile:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Nää

Tror jag i alla fall inte. Inte heller vanliga armborst vad jag vet. Kortbågar däremot, dom är riktiga jaktvapen dom.

Mvh Victor Palm...

...Pelataanko Suomessa paljon roolipelejä?
 
Top