Nekromanti Vanligaste färgen på t6:or?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Vilka är de egentligen vanligaste färgerna på t6:or? Efter att ha rotat runt lite i tärningspåsar och gamla sällskapsspelslådor har jag fått intrycket av att rött, blått, grönt, och vitt är ungefär lika vanliga,tätt följt av gult och svart. Hur ser det ut hemma hos er?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
De flesta av mina T6:or kommer från ett GW-set med röda tärningar med vita prickar, och svarta tärningar med röda prickar. Och så har jag något annat sådant set, tror jag, med svarta tärningar med vita prickar. Innan dess så hade jag flest vita tärningar med svarta tärningar, som kom från diverse gamla sällskapsspel (de flesta från yatzy, gissar jag).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
37 svarta, 37 vita, 36 svartröda med guldprickar. Kanske 20 gröna.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Jag har väl runt 50 svarta T6:or, och sen har jag ett set med 12 stycken gul oranga eldbolls T6:or.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Ja det är typ de färgerna du nämner där. Mest blå tärningar i vårt gäng här i K.d tror jag men det beror väl på alla Neogames T6:or !
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Konsig fråga men kul.

I vår spelgrupp är nog vita tärningar absolut vanligast följt av "eon"tärningarna som är blåspräckliga.
Efter det så kommer rött och grönt.
Sen genomskinliga.

Men jag som så många andra rollspelare är jag tärningsfacist.
När vi spelar eon så måste man använda "eon"tärningarna.
När vi spelar Star wars måste det vara dom genomskinliga.
Andra tärningarna för allt annat.

Detta är t6orna

Våra andra tärningar följer mallen
Blågenomskinliga
Rödgenomskinliga
Vita
Turkosa
"Eon"blåspräckliga
Gröngenomskinliga
och någon enstaka av andra färger
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Är det någon som kommer ihåg vilka färger det var på tärningarna som följde med typ DoD, Mutant, Khelataar mfl rollspel?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Poseur said:
När vi spelar Star wars måste det vara dom genomskinliga.
Men... det är ju fel! Till Star Wars ska man naturligtvis ha svart-vita och vit-svarta tärningar! :gremcool:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Naturlig förklaring [ANT]

Jag köpte dom genomskinliga och star wars revised ed. sammtidigt så det blev mest naturligt så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja du, röda och vita är väl väldigt vanliga. Sådana brukar ju följa med till vanliga sällskapsspel, Yatzy och liknande.
För mig personligen är det Neogames blå T6 med vita prickar. Såg till att köpa på mig några sådana paket så att jag aldrig skulle få problem vid skapande av karaktärer om vi är många osv. De flesta rollspel jag har är nämligen T6 inblandat vid karaktärskapandet.
Annars har jag mest blåa (blandade nyanser) och svarta T6, med utskrivna siffror på, som jag fått med i olika tärningsset.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
I vår förening hade vi framförallt Sveroks gula med svart tryck och sverokloggor, för att man fick såna i samband med nån spelvecka och för att vi egentligen inte använde så mycket t6:or.

Numera är de gula hos den del av föreningen som stannade i Hudik medan jag flyttade ner, så jag planerar att köpa nya. Klassiska vita med svarta prickar; de är lättlästa och praktiska, och mer än så vill jag inte ha av mina tärningar. Jag går efter exakt samma proncip när jag köper andra sorters tärningar: Vitt på svart eller svart på vitt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hos mig så är bulken av t6:or svarta med vita prickar eller röda med vita prickar.. =)
Sedan så ar man en drös med lita andra färger åxå.
 
G

Guest

Guest
Hemma hos mig är toppen troligen rosa med vita prickar följt av eonblå med vitt och neogrå med gult, därefter kommer 5 st bronsmetalltärningar (älskar tyngden) med svart och därefter är det troligen en av varje, om jag inte räknar de i gangster.

/Zorbeltuss som blivit av med 8 st apsnygga tärningsset
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
En hel drös svarta t6:or med vita prickar som är bortfilade på tre sidor, bara 4-6 kvar. Det är nog mina vanligaste. Därefter kommer nog vita av olika storlekar och sen grå med svarta prickar på sidorna 3-6.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Dilandau said:
Är det någon som kommer ihåg vilka färger det var på tärningarna som följde med typ DoD, Mutant, Khelataar mfl rollspel?
Tärningarna till Äventyrsspels rollspel verkar vara fullständigt slumpmässiga, eftersom jag och en kompis fick olika färger på våra tärningar. Vill minnas att jag fick en liten grön T6, en vit t4, en blå T8, och en orange T10 i min Drakar och Demoner 2.1 box; en svart T20 i min Expert-box (med Gigant-regler); och två röda T10 i min Sagan om Ringen-box.

Vad gäller vanligaste tärningsfärgen vågar jag påstå att ljusgrå är vanligast, i och med att sex stycken medföljer i Alga's Yatzy-spel, som sålts i enorm upplaga...

Själv har jag slutat med vanliga tärningar och använder numera en programmerbar miniräknare, vilken inte rullar ner på golvet...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
I den påse som jag har med till speltillfällena så ligger sex svarta t6 (GothCon t6or), hemma är det spridda färger, tror de sex är de flesta av en typ, eller om det finns ett dubbelt yatzyset som gör att jag har fler vita.

-Gunnar (som hemma favoriteserar en svart i trä och en vit av någon konstig plast eller kanske ben)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Just det, jag har även två mjuka stora vita, när läge finns ska de blir fler så man har barnvänliga tärningar...

-Gunnar
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag har ett set om 36 grönspräckliga t6:or med guldprickar. Dem kommer från SF-bokhandeln.
 
Top