Nekromanti "Vanliga" yrken

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Den där listan med mera återfinner du i boken Den Dynamiska Medeltioden som du kan låna på närmaste bibliotek. I övrigt rekommenderar jag som vanligt sökmotorn google (www.google.com).
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Magisk tunnbindare?

Tusen tack!

Nu till kvällens tiotusenkronorsfråga: hur påverkas yrkeslistan av att man inför magiska element, monster mm?

Det borde finnas Monsterkännare med kunskaper av typen "så färdas du tryggt genom en trollskog" eller helare som botar sjukdomar etc. med magi och/eller örter för att nämna några exempel.

Funderar också på om inte förekomsten av orcher, troll och annat otyg i rikets skogar borde göra att en betydligt större andel av befolkningen drar sig in i de hyfsat trygga städerna. I en fantasymiljö måste ju en bonde försvara sig mot långt mycket fler saker än de som vår världs bönder fick utstå.

> Kopperska, satte sug koppar på bad gäster för att suga ut det ”onda blodet”

Lysande! Det är sådana yrken som sätter smak på spelet :o)

> Spannmätare

?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Ett par yrken

Har jag missat något så är jag glad om ni fyller i bristerna.

Nja, du har en väldigt bra lista över de medeltida yrkerna, mycket bra. Särskilt gillar jag att du har med tiggare, för tidigare så räknades ju tiggarna som ett yrke /images/icons/smile.gif

Men däremot, om jag inte missminner mig, så borde baron/baronessa ersättas med friherre/friherrinna eftersom baronessa är i Sverige namnet för utländska friherrinnor. Däremot så tilltalar man en friherre med baron <namn>, men man tilltalar en friherrinna med friherrinna <namn>, aldrig som baronessa. Konstig regel...dom skulle likaväl kunnat köra på baron/baronessa tycker jag.

Jag har för mig att det låg till på det sättet iaf. Någon får tillrättavisa mig om jag har fel.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Magisk tunnbindare?

Nu till kvällens tiotusenkronorsfråga: hur påverkas yrkeslistan av att man inför magiska element, monster mm?

Först magiska element. Yrken uppstår ju när det finns efterfrågan, och under medeltiden fanns det mycket problem som de existerande yrkerna inte hade förmåga att klara av. En del problem var brandrisken, smittrisken, tveksamma läkarmetoder. En magiker värd titeln borde kunna försörja sig på att motarbeta någon av dessa saker. Överallt där magi kan underlätta vanligt arbete, eller lösa ett problem kan magiker få in en fot i arbetslivet.

Sedan monster. Om man det vandrar runt en massa monster så skulle detta kunna hämma utvecklingen så som Herr Nils anser. Men det skulle också kunna innebära att utvecklingen påskyndas, det beror på omständigheterna. Vandrar det runt en massa hemska monster så finns det ännu större anledning att bo i närheten av andra människor, så att man har en chans att försvara sig. Detta innebär byar och slutligen städer bildas ännu fortare, och de växer snabbare i storlek än vad de skulle göra annars. Men i städerna så kan ju inte alla livnära sig på jorbruk i det området som finns i närheten av staden...de måste sysselsätta sig med annat. Hotet från monstrena tvingar utvecklingen framåt tills de inte är ett lika stort hot. Jordbruket måste bli effektivare eller iaf få beskydd ifrån städerna. Köpmännen måste få mer beskydd på sina handelsfärder, de anställer fler livvakter. De behöver nog inte oroa sig för stråtrövare...men monstrena återstår fortfarande. För att beskydda städerna så behövs det fler krigare. Om samhället utvecklas så att den kan klara sig på färre bönder och fler krigare så kommer antagligen utveckling att bromsas ner därefter och gå fram i mer normal takt. Om alla monster är ett stort hot så kanske det stoppar utvecklingen av furstestater, och det utvecklas istället stadsstater.

Nä, nu får det vara nog skrivet. Hoppas du har någon nytta av det.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Magisk tunnbindare?

Den skulle förändras kraftig men inte i den riktningen som du helst vill.

Hrm. Vad vet du om det?

Så ökar du hotbilden kollapsar den nuvarande samhällstrukturen ungefär som det gjorde för Romarriket

Jepp, förr eller senare möjligen, men fram tills dess kommer folk förmodligen strömma in till de största städerna för att söka skydd. Möjligen växer sig då städerna så stora att även de blir (relativt) laglösa områden (och dessutom gigantiska kloakbomber där sjukdomar frodas).

Dessutom är det inte säkert att hotbilden ökas bara för att världen innebos av tomtar och troll. Däremot blir den väldigt annorlunda. Vem vet, så länge man skänker en oxe eller fem till trollen så kanske de håller sig lugna? Eller så vet trollen att slottsherren är kompis med magikerskrået och att eldblixtar gör ont. Terrorbalans a la fantasy, alltså.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Magisk tunnbindare?

magi

Jepp, exakt. Gäller alltså för världskonstruktören att hålla tungan rätt i mun när man formulerar sina besvärjelser. Så fort man "släpper ned" en magisk förmåga i världen måste man ställa sig frågan: hur påverkar detta livet för vanligt folk?

Exempelvis en relativt simpel "värdelös" besvärjelse som att koka upp vatten, som de flesta äventyrande spelare förmodligen väljer att lära sig endast om de måste, skulle ju kunna ha enorma tillämpningsområden i en fantasyvärld och vara extremt nyttig. Helt plötsligt kan man hålla sig varm och laga mat utan virke eller annan energikälla. Inte så pjåkigt kalla vinternätter.

monster

Jepp, man ska ju komma ihåg att människorna nu har farliga konkurrenter om maten. Jag håller med om att man förmodligen sökt sig in mot städerna, men var ska maten komma från? Helt klart blir det slagsmål om landsbygdens godbitar. Förmodligen skulle det leda till extremt välskyddade riken, med hårda gränskontroller för att hålla otäckingarna borta och för att förhindra att det "vandrar runt en massa monster". Soldat är förmodligen ett mycket vanligt yrke i dessa länder. Alla de starkaste (de som organiserar sig bäst) raserna skulle nog bilda egna liknande nationer.

Utanför landet beger man sig nog sällan, förutom på de välbevakade handelsrutterna (som blir extremt viktiga att kontrollera och tullarna är säkert skyhöga). Endast dumdristiga äventyrare tar sig ut i ingemansland.

Kort sagt: life is tough in fantasyland. :o)
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Magisk tunnbindare?

Jag vet ingenting, men då du ställde frågan om vilka fler yrken.

Aha, jag läste in något annat i vad du skrev. Strunt samma. Jag tror inte jag efterfrågar _fler_ yrken, utan snarare hur de yrken som listades skulle påverkas av magi, monster, tomtar och troll. Vissa kanske skulle försvinna, andra skulle tillkomma. Som sagt, varje yrke finns pga att det finns en efterfrågan. Förekomsten av utomjordsliga förmågor och varelser skulle ändra på denna efterfrågan.

Du har ju såklart rätt i att man ska och bör göra som man vill för att få till en bra berättelse. Jag är dock inte ute efter något Ultimat Och Slutgiltigt Svar utan snarare en diskussion med resonemang kring olika konsekvenser på vardagslivet av införandet av fantasyelement. Alla tankar är välkomna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Broderar ut

"1 Finns Gud, gudar eller högre väsen?"

Hur är dessa väsens natur? Existerar de som fysiska väsen, eller är de abstrakta andeväsen?

Varifrån kommer deras makt? Är de födda allsmäktiga? Har de lärt sig någon form av magi genom att offra ett öga och hänga genomborrade av ett spjut och samla upp runor?

Hur påverkar dessa väsen världen? På distans genom sin kraft? Direkt genom fysisk närvaro? Indirekt genom uppenbarelser, syner och mirakler?

"2 Vilken typ av magi förekommer och hur vanligt?"

En vanlig princip i "riktig" magi är den sympatetiska principen, det vill säga att det som verkar lika är lika. Det är den sorts magi man ser i fruktbarhetsriter som dansandet kring majstången - pinnen är så att säga en abstrakt erektion och en fruktbarhetssymbol, och genom att blidka den så hoppas man att något av dess... ehrm... "kraft" ska överföras även till deltagarna och deras fält. Ett ännu bättre exempel är de berömda voodoo-dockorna - likheten mellan dockan och offret (och ännu hellre, hår och naglar från offret i dockan) är ett band mellan docka och offer som gör att de plågor man utsätter dockan för också drabbar offret. I teorin, alltså.

Liknande sympatetiska magier är tämligen vanliga i verkligheten, till och med i religioner. Ta bara till exempel katolicismens relikdyrkan - genom kontakt med det heliga så hoppas man att något av det heliga ska överföras till en själv.

Över huvud taget har magi i verkligheten ofta tät och intim koppling till religion och/eller folktro. Fantasyns ateistiska fälthaubits finns helt enkelt inte. Magikern får sin makt från Gud/gudarna (eller möjligen Hin Håle), och det är därför man är rädd för dem - mucka aldrig med en gud!
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Broderar ut

fruktbarhetssymbol

Vilket gör "små grodorna" ännu svårare att förklara för utländska besökare :o)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ett par yrken

Hur stor måste staden vara för att det skulle finnas utrymme för alla dessa yrken? Vilka yrkesgrupper(förutom bönder) kunde man förvänta sig att finna i en liten by på landet(cirka 250 invånare).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bonde + några andra..

tja, kan tänka mig att de flesta är bönder, smeder, köpmän av olika slag, tjuvar & horor kanske...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
eehhh...

Jo, det stämmer ju faktiskt.../images/icons/blush.gif
Tänkte inte så långt, var lite stressad när jag skrev.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Till vilket rollspel pucko???

<hr></blockquote>



Eh, du ska nog ta och tänka dig för, folk med din attityd brukar inte bli så uppskattade här på forumet. Vad spelar det för roll vilket rollspel det är till? Frågan är relevant för alla fantasy/medeltida rollspel. Vem är det som är ett pucko igentligen?/images/icons/mad.gif
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Magisk tunnbindare?

Nu till kvällens tiotusenkronorsfråga: hur påverkas yrkeslistan av att man inför magiska element, monster mm?

Beror givetvis mycket på vilken typ av magi & monster. Men det är helt klart en intressant fråga att spåna runt. Några tankar:

1. Alkemisten. Tillverkning av tvättmedel & hygienartiklar, brygder som kan hela sjuka & skadade, tillväxthormoner för boskap (och krigare?), rostskyddsmedel, etc. Det beror helt på vart SL vill dra gränsen.
2. Luftmagiker: Göra vind till segelfartyg (skeppsmagiker) eller till väderkvarnar. Kanske klimatkontroll för att ge bättre skördar.
3. Vattenmagiker: Tillverkar kloaksystem som håller stan ren. Fontäner och brunnar. Rinnande vatten. Bevattningssystem.
4. Eldmagiker: Permanenta (ofarliga) eldar.
5. Jordmagiker. Ett måste vid varje större bygge! De kan tex "svetsa" ihop stenar för att skapa hållbara strukturer.
6. Mental magi. O så farligt vid intriger. Ingen makthavare borde godkänna existensen av den här typen av magiker (utom hans egna hovmagiker?)
7. Helare. Hela sjukdomar och skador. Kan de kontrollera en hel epidemi tro?
8. Etc. Massor av magikertyper. Tänk efter vad de kan göra.
9. Psykiska krafter (eller vad jag ska kalla dom). Tex gå med slagruta för att leta upp vatten eller energilinjer. Om prata med andar är en vanlig/accepterad förmåga så borde folk vilja snacka med sina döda släktingar om diverse ting. Spådomar.

Vissa vanliga yrken kanske blir effektivare (dvs det behövs färre utövare) med magiska hjälpmedel. Andra kanske försvinner helt (om det är samma pris på magisk helning som en läkare så kanske läkarkåren ligger risigt till).

Om magin funnits ett tag så har den antagligen påverkat utvecklingen av andra yrken också. Om jordmagiker är vanliga så kanske det är de som automatiskt är byggherrar och leder alla större byggen och i så fall är byggnadsarbetarnas roll anpassad till att hjälpa magikern.

Vad gäller monster:
Jag tror inte det påverkar särskilt mycket. Om det finns så mycket monster att mänskligheten är tvungen att skydda med enorma mängder fullt utrustade riddare så har mänskligheten redan blivit utkonkurrerad på ett tidigare stadium i utveckligen. Men om mänskligheten lyckats utveckla sig så betyder det att monstrena inte är ett så stort hot utan att det antagligen är som det är idag: Människans största fiende är Människan.
 
Top