Först och främst ska jag väl börja med att nämna att jag ställer gärna upp och bollar tankar och idéer på spelupplägg med ensikillda spelskapare, som ni märkt så har jag haft ett finger med i de senaste spelen som gått upp.
När det kommer till antalet ulvar så är beräkningen enligt följande: M/√P ~ 1
M = Maffia
P = Players
Vilket på 16 spelare blir 4 ulvar. Vilket vi på forumet har valt att avrunda till ca 25% ulvar. Observera att formlen är anpassad och framtagen för spel face to face och utan special roller. För mer info om detta så kan man läsa om det
här.
Efter att vi vet antalet deltagare och ulvar så är nästa sak man bör fundera på är: Ska jag ha fluff med, dvs information som bygger den så kallade väven.
Ska det finnas mönster i fluffet?
Ska fluffet ha betydelse eller kommer fluffet sakna betydelse?
Till fluffet räknar jag inte special roller.
Har du inte med något fluff så blir det ett simplare spel att bygga och hålla något så närt balanserat.
Har du med fluff, vilket många här på forumet uppskattar så får du helt plötsligt betydligt mer att ta hänsyn till.
Hur många olika kategorier av fluff vill du ha med? Ju fler kategorier som finns dess fler grupper kommer spelarna delas in i, vilket oftast gör det svårare för ulvarna.
Antalet kategorier enligt mig bör vara relaterat till antalet deltagare. Runt 8 deltagare skulle jag säga max 1 kategori, 16 deltagare 2 kategorier kanske 3.
När du kommit fram till antalet kategorier du vill ha med så kommer nästa grej att fundera på. Hur många olika världen ska kategorierna ha? Ju fler värden de har dessto mindre blir rutorna i väven. Ju mindre rutor dess svårare blir det för ulvarna, fram för allt om de måste ljuga. Antalet värden en kategori bör ha enligt mig bör vara relaterat till antalet kategorier du har med i spel. Ju fler kategorier dess färre världen bör du ha på dem.
Så har du 2 kategorier på 16 spelare så skulle du kunna ha en kategori med 2 värden (norr och syd) och den andra kategorin skulle kunna vara diverse olika verktyg.
Det är undefär det som man bör tänka på när det kommer till fluff.
Special roller:
Om du tänker ha med udda special roller, exempelvis Empiricus miller hos ulvarna så bör du ge byn en hint om det, exempelvis genom att ge dem en liknande roll. Detta för att öppna upp möjligheten att en sån roll kan finnas. Detta gäller samtliga "udda" roller. Till uuda roller räknar jag de roller som inte finns med
här. Av de roller som nämns på wikin så finns det några roller som enligt mig inte lämpar sig i skriven form dessa är:
Omniscient roles
Recruitment roles
Handicapper roles
Exakt hur du ska lägga upp special roller beror lite på hur du vill att partiet ska se ut. Men generellt så ju fler speciallroller du har med i spelet dessto svårare är det att hålla en jämn balans mellan lagen.