Nekromanti Vanliga spelupplägg (ungefär)

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Funderade lite på hur spelen ser ut här på wrnu, mellan tummen och pekfingret - jag överväger att köra något varulvsspel själv så småningom nämligen.

Nu varierar grejerna förvisso från spel till spel, men de jag märkt så här långt verkar vara:
Fluffgrejer (med eller utan mönster)
Bybor
Siare
Väktare
Ulvar

Med saker som miller, specialförmågor, DTF m m som ibland-inslag.

Mängden ulvar verkar gå från typ 2 till 4, när man har runt 16 spelare - jag är lite osäker här.

På WRNU har vi också börjat testa med inläggstak - runt max 16 inlägg.

Som spelledare så gör man... vad? Skapar upplägget, skickar ut roller, kollar av specialförmågor och räknar ihop röster när en runda tar slut, samt fixar fram fluff m m?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven said:
Nu varierar grejerna förvisso från spel till spel, men de jag märkt så här långt verkar vara:
När det gäller olika roller har vikipedia bra info, men kan vara svår att hitta för de kallar det för Maffia.

När det gäller "fluff" är det specifikt för forumsspel, det används normalt inte till Varulvsspel IRL.

Att roller och fluff varierar från spel till spel är en del av charmen. Att man inte vet vad spelet sk innehålla. Detta gäller för både bybor och ulvar.

Max Raven said:
Mängden ulvar verkar gå från typ 2 till 4, när man har runt 16 spelare - jag är lite osäker här.
I ett balanserat varulvsspel ska 1/4-del av deltagarna vara ulvar. Om antalet deltagare inte är jämnt delbart med 4 får byborna gissa om spelledaren avrundat upp eller ned.

Max Raven said:
Som spelledare så gör man... vad?
Förutom det du räknat upp ska man som spelledare se till så att ingen deltagare bryter mot reglerna.
T.ex. brukar det vara förbjudet för deltagarna att direkt citera från sina roller.
Har man tak på inläggslängd eller antal inlägg övervakar spelledaren även detta.
Brott mot reglerna brukar leda till diskvalificering.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Först och främst ska jag väl börja med att nämna att jag ställer gärna upp och bollar tankar och idéer på spelupplägg med ensikillda spelskapare, som ni märkt så har jag haft ett finger med i de senaste spelen som gått upp.

När det kommer till antalet ulvar så är beräkningen enligt följande: M/√P ~ 1
M = Maffia
P = Players
Vilket på 16 spelare blir 4 ulvar. Vilket vi på forumet har valt att avrunda till ca 25% ulvar. Observera att formlen är anpassad och framtagen för spel face to face och utan special roller. För mer info om detta så kan man läsa om det här.

Efter att vi vet antalet deltagare och ulvar så är nästa sak man bör fundera på är: Ska jag ha fluff med, dvs information som bygger den så kallade väven.
Ska det finnas mönster i fluffet?
Ska fluffet ha betydelse eller kommer fluffet sakna betydelse?
Till fluffet räknar jag inte special roller.

Har du inte med något fluff så blir det ett simplare spel att bygga och hålla något så närt balanserat.

Har du med fluff, vilket många här på forumet uppskattar så får du helt plötsligt betydligt mer att ta hänsyn till.
Hur många olika kategorier av fluff vill du ha med? Ju fler kategorier som finns dess fler grupper kommer spelarna delas in i, vilket oftast gör det svårare för ulvarna.
Antalet kategorier enligt mig bör vara relaterat till antalet deltagare. Runt 8 deltagare skulle jag säga max 1 kategori, 16 deltagare 2 kategorier kanske 3.

När du kommit fram till antalet kategorier du vill ha med så kommer nästa grej att fundera på. Hur många olika världen ska kategorierna ha? Ju fler värden de har dessto mindre blir rutorna i väven. Ju mindre rutor dess svårare blir det för ulvarna, fram för allt om de måste ljuga. Antalet värden en kategori bör ha enligt mig bör vara relaterat till antalet kategorier du har med i spel. Ju fler kategorier dess färre världen bör du ha på dem.
Så har du 2 kategorier på 16 spelare så skulle du kunna ha en kategori med 2 värden (norr och syd) och den andra kategorin skulle kunna vara diverse olika verktyg.

Det är undefär det som man bör tänka på när det kommer till fluff.

Special roller:
Om du tänker ha med udda special roller, exempelvis Empiricus miller hos ulvarna så bör du ge byn en hint om det, exempelvis genom att ge dem en liknande roll. Detta för att öppna upp möjligheten att en sån roll kan finnas. Detta gäller samtliga "udda" roller. Till uuda roller räknar jag de roller som inte finns med här. Av de roller som nämns på wikin så finns det några roller som enligt mig inte lämpar sig i skriven form dessa är:
Omniscient roles
Recruitment roles
Handicapper roles

Exakt hur du ska lägga upp special roller beror lite på hur du vill att partiet ska se ut. Men generellt så ju fler speciallroller du har med i spelet dessto svårare är det att hålla en jämn balans mellan lagen.
 
Top