Nekromanti Vandödas skada

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Jag har lite problem med att programmera skadan (trauman) för vandöda typer i programmet EONskada.

V&N s.11
För att beräkna den skada som vandöda får av en träff tar man alltid det lägsta Traumaresultatet på skadetabellen i regelboken och multiplicerar det med antalet extraskador.

Om man sen tittar i skadetabellen på samma sida finner man bland annat:
Hugg: Ansikte: Skadeverkan 1-9 ger T+2

Antalet extraskador vid en skadeverkan på 1-9 måste naturligtvis vara noll. Men noll multiplicerat med godtyckligt tal ger ju som bekant produkten noll - så hur kan skadan bli T+2 ??!
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Om man sen tittar i skadetabellen på samma sida finner man bland annat:
Hugg: Ansikte: Skadeverkan 1-9 ger T+2

Antalet extraskador vid en skadeverkan på 1-9 måste naturligtvis vara noll. Men noll multiplicerat med godtyckligt tal ger ju som bekant produkten noll - så hur kan skadan bli T+2 ??!"


Uppenbarligen kan den inte det. Skadan för hugg i ansiktet blir alltså noll (0) för resultat mellan 1-9, T+2 för 10-19, T+4 för 20-29, et cetera. Vedhuggning, med andra ord.

Skälet till att det står T+2 är att icke vandöda inte beräknar sin skada med Trauma x Extraskador. Den formeln är förbehållen (?) vandöda.

//Björn
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Skador & extraskador (ej samma som Eleas)

Multiplicerat med antalet skador skall det va. Du räknar som i gamla hederliga Eon I, men utan extraskador.

Antalet skador=extraskador+1.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Men det blir ändå fel

Multiplicerat med antalet skador skall det va. Du räknar som i gamla hederliga Eon I, men utan extraskador.

Jo, det slog mig att det kunde vara så och att de bara skrivit fel, men det blir fel ändå för mig. Ta t.ex. kross: skadeverkan: 1-9: Arm.

Enligt V&N blir det T+2

Men om man ska ta det "sämsta delområdet" så borde det bli under/överarm och skadan bara T+1. Eller har jag missförstått raden "...tar man alltid det lägsta traumaresultatet på skadetabellen..." på s.11 i V&N?!
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Jag förstår inte?

Uppenbarligen kan den inte det. Skadan för hugg i ansiktet blir alltså noll (0) för resultat mellan 1-9, T+2 för 10-19, T+4 för 20-29, et cetera. Vedhuggning, med andra ord.

Det är väl en lösning antar jag...

Skälet till att det står T+2 är att icke vandöda inte beräknar sin skada med Trauma x Extraskador. Den formeln är förbehållen (?) vandöda.

Jag förstår inte?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Re: Men det blir ändå fel

Kör på med enklare skador (ingen skillnad mellan olika delområden på ben och arm), räkna därefter som jag säger, denna regel gäller för övrigt även på elementar- och kosmiska varelser. Oavsett hur klurigt det är formulerat i böckerna är detta rätt. Glöm inte att smärta och blödningstakt oftast kan ignoreras.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Ok,

Men var finns definitionen för "enklare skador"? Antar att jag kan räkna baklänges och få ut det från tabellen i V&N men jag är ändå nyfiken på om det finns definierat någonstans i böckerna?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Enklare skador

Det som är i Eon II och KV. Samma sorts skador i axel, överarm, armbåge, underarm och hand, samt i höft, lår, knä, vad och fot. I Eon I skiljer de sig lite åt (men bara lite).
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Re: Enklare skador

Aha! Det hade jag inte ens märkt! Jahaja, antar att EONskada emulerar EON 1 då... Man är väl lite förlegad som inte kör den senaste versionen...! :gremsmile:
 
Top