Nekromanti Vandöda vs. magiska artefakter...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag satt & läste i V&N och där, precis som i M&M vill jag minnas, står det att (icke-besjälade) vandöda räknas som föremål, och sålunda kan förvandlas till magiska föremål. Okej, cool idé, men då kom jag på en sak - vad händer om man installerar en generator i en vandöd? Får man en Belial då? Eller blir det någon form av mellanting? Eller får man helt enkelt en vandöd som kan fungera som en generator, d.v.s. nekromantikern får i princip ett vandrande batteri av daimotropi/psykotropi? A walking, talking daimotropi-machine, kanske?
:gremcool:

Dessutom, låt oss anta att vi först installerar den alkemiska processen generator i ett lik (som bör vara fullt möjligt, eftersom ett lik väl ändå måste räknas som ett föremål). Kan man sedan använda detta lik till att skapa en Belial? Och om det är möjligt, vad får man då? Ett lik som först har två demon(er) eller ande/andar i sig (d.v.s. en för geneatorn, en för Belialprocessen)? Får man därmed en vandöd med kluven personlighet, en Belial som fritt kan alstra daimo- eller psykotropi, eller går det inte alls?

Tankar, åsikter?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Om jag inte missminner mig så står det i V%N (långt fram någonstans) att besjälade vandöda INTE räknas som föremål. Så om om det finns magiska effekter i liket så går det inte att få en själ att fastna i liket. Vad gäller generatorn så får du ett gående batteri för x-tropi, likt den nekrotropisk förmågan som gör liket till ett nekrotropiskt batteri.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Om jag inte missminner mig så står det i V%N (långt fram någonstans) att besjälade vandöda INTE räknas som föremål. Så om om det finns magiska effekter i liket så går det inte att få en själ att fastna i liket.
Hmm, hur sluter du dig till det? Visst, besjälade vandöda är inte föremål, så långt håller jag med. Men bara för att du tycker in en magisk effekt i liket, betyder ju inte det att liket är besjälat - det har enbart en magisk effekt i sig. Så det borde inte vara några problem att skapa en Belial av ett artefakt-lik. Och det e ju då som problemet med generatorn, d.v.s. det jag skrev i mitt inlägg, dyker upp...

Vad gäller generatorn så får du ett gående batteri för x-tropi, likt den nekrotropisk förmågan som gör liket till ett nekrotropiskt batteri.
Ok, förklara varför, pliiis...
:gremcool:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Om man ser det genom en teknikers syn så är en generator ett objekt som man installerar på ett kretskort (installerar genom alkemisk väg i den vändöde). Så, eftersom jag tror att själva generatorn är ett objekt (alkemisk process, i fysisk form) så tror jag att man lägger in själva anden/demonen i själva objektet som utger sig för att vara en generator...

Men det var en ganska kul idé med att ha en vandöd med kluven personlighet, det skulle sett ut det :gremtongue:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Det är så jag tolkar reglerna... :gremsmirk:
Sant problemet dyker upp när du försöker besjäla ett magiskt föremål. Men jag skulle nog säga att iochmed att du har gjort ett magisktföremål av liket så är det inte längre ett lik, utan ett magiskt föremål. På ett liknande sätt kan man inte heller göra levande varelser till magiska föremål. Kort sagt, endast ett magiskt förmål kan ha magiska effekter i sig, en högre vandöd är inte ett förmål, alltså kan den inte ha några magiska effekter. (Nekroförmågor oräknade) :gremsmile:

Om du har en generator i en lägre vandöd, så kan jag inte se några problem, demonen är bunden i kroppen, men till skillnad från en belial så har den ingen kontroll över kroppen, den bara alstrar filamaent. Det krävs ju en speciell nekrotropisk förmåga för att en bunden ande/demon skall kunna kontrollera en vandöd.
Det är hursomhelst så jag ser på saken.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
balansens lag

Tror du inte balansens lag kommer att skrika till när du försöker besjäla ett lik med en demon (belial) som redan har en demon bunden i sig (Generator) ?

Förresten, kan man ha 2 själar/demoner/gudar i en och samma kropp ?

Kan man det så borde ju det ju finnas en liten kasse galna schamaner som istället för att ha en fetisch eller en familiari så har man förfadersanden bunden i bukspottskörteln (eller någon annan märklig kroppsdel/organ). Och så tror jag inte att man kan göra enligt schamanismreglerna i grundboken.

/Naug, gissar vilt på ett område han inte behärskar.
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Re: Modul

Där ser man, är det alltså du som skriver schamaner & drömvandrare? Intressant, hur fick du det jobbet? Är det på grund av din magisida?

Har en vän som prövat att bli frilansare för neogames, utan vidare framgång. Vad var det som fick dig anlitad?

/Marcus
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Modul [OT]

Intressant, hur fick du det jobbet? Är det på grund av din magi sida?
*asgarvar*
Nej du, jag tror knappast att det var Magins Mästare - Ärkemagikerns Handbok som gav mig "jobbet" som frilansare...
:gremwink:

Nja, allvarligt talat, så började med det "jobbet" långt innan min Ärkemagikersajt till Eon ens påbörjades, så det hade ingenting med saken att göra. Men hur jag fick det? Tja, det får du fråga CJS om... :gremwink:
 
Top