Nekromanti Vandöda och elementen

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hur pass mycket ska vandöda påverkas av extrem kyla och/eller tryck?

Jag ska kanske precisera det hela lite. För tillfället skriver jag en hel del grejor till Eon centrerat kring just vandöda, kanske mest Zombier, Lischar, Ultorer, Skelett och Nekrofager. Mina tankar har nu kommit till speciella fördelar med att vara vandöd och det slog mig idag att man kanske skulle låta vissa bo på svåråtkomliga platser.

Min första tanke var havsbotten. Vandöda behöver ju inte andas och borde därför kunna vistas där utan några större problem.

En annan tanke var de kalla polartrakterna. Vandöda påverkas ju inte av kyla.

Men så slog det mig att det kanske finns andra problem med dessa extrema miljöer. Exempelvis högt tryck. Vandöda tar ju trots allt skada av krossvapen, borde de inte också ta skada av högt tryck? Eller har jag missförstått principen med högt tryck?

Extrem kyla kanske inte dödar en vandöd, men tänk om kvarvarande vätskor i liket fryser till is då? Blir inte den vandöde stillastående då?

Alla tankar kring detta (och andra aspekter) tar jag gärna emot.

Med tack på förhand,
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Tryck har ju med luft att göra. Så en odöd skulle kunna gå på botten för den kommer ju bli fylld med vatten. Det svåra blir nog att få upp den döda killen...

Extrem kyla får du nog gå in på kryotropi för att göra några extrema skador. Odöda torkar ju ut och uppe i polen skulle inte mycket frysa till is. Men blir det så kallt att vävnad förfryser då kanske de har "lite" svårt att gå...

Fast dessa grejor påverkar nog saker med "kött". Ett skelett på havets botton har inga problem och i vinterkylan kan de... Grina med sina beniga ansikten och gå vidare.

/DarkMystic hade haft en arme med skelett på Nordpolen... Hmm tomten har nya problem :gremelak:
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Arktiska specialtrupper.

När nordanvinden biter i och tanken att göra eld är sedan länge glömd, ja då travar skeletten bara fram genom blåsten (vindmotstånd = noll). Den enda nakdelen är väl att ett par taniga skelettfötter kanske inte är det optimala i djupsö direkt. :gremlaugh:
Fast å andra sidan så behövs ju ingen proviant och inga raster. =)

/Magnum som ler åt tanken.
 

Dibuk

Veteran
Joined
3 Mar 2004
Messages
38
Location
Stockholm
Extrem kyla kanske inte dödar en vandöd, men tänk om kvarvarande vätskor i liket fryser till is då? Blir inte den vandöde stillastående då?
Vandöda bör inte bli drabade på deta set då den nekrotropiska energin förhindrar ett kyla fryser den vandöde
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Stämmer väl till en viss gräns bara? Även om de nekrotropiska energierna håller ihop kroppen är den ju inte osårbar mot t ex eld, och rimligtvis inte mot all kyla heller. Frågan är snarast kanske var gränsen går? Nån koppling mellan vilka temperaturintervall en vandöd kan verka i och dess rang (dvs styrkan på de nekrotropiska energierna) vore kanske en möjlig lösning?

Mvh / Phelan
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Men så slog det mig att det kanske finns andra problem med dessa extrema miljöer. Exempelvis högt tryck. Vandöda tar ju trots allt skada av krossvapen, borde de inte också ta skada av högt tryck? Eller har jag missförstått principen med högt tryck?
Jag skulle tro att högt tryck bara skadar vävnad, och eftersom den vandöde inte behöver sin vävnad så skulle man kunna tänka sig undervattenslevand varelser som försöker sig på nekromantikerns bana och skickar sina skelett mot den intet ont anande asharinahalvön. Jag gillar tanken. Men högt tryck är inte alls lika starkt som ett slag av en stridshammare, det ska mycket till för att ett helt skelett ska krossas enbart av tryck från kringliggande vatten.

Extrem kyla kanske inte dödar en vandöd, men tänk om kvarvarande vätskor i liket fryser till is då? Blir inte den vandöde stillastående då?
Det är väl inte just några vätskor i en vandöd? Möjligtvis blod men det är väl ändå helt onödigt? Ledvätskor utgår jag ifrån att det byts ut mot nåt nekrotropiskt, så kyla är inget problem.

Men, öken? Skulle det inte vara häftigt med en mumie som efter 4 eoner vaknar med sin odöda hord som egentligen borde klara sig utmärkt eftersom vandöda mig veterligen inte tar skada av förhöjd temperatur.

Träsk är antagligen bara att glömma, den vandöde tar ett steg och; *slurp*, den halvbeniga foten går rakt igenom dyn och den vandöde ses aldrig till mer.

Men det är ett intressant ämne som inte mår dåligt av att diskuteras.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Tryck är inget problem så länge det är samma tryck innanför som utanför. Är det inte det. Exempelvis att finns det luft inuti en kropp som sänkts ner i vatten så kommer detta att komprimeras (eller läcka ut) så länge som hela kroppens densitet är högre än de omgivande vattnet(är den lägre så flyter den uppenbarligen).

Jag tycker att de borde frysa och bli orörliga. Främs för att en människokropp innehåller kring 75% vatten och därmed borde följa vattnets egenskaper någorlunda(finns ju lite annats tjafs i de resterande 25%). Eventuellt så bör de klara lite lägre temperaturer än en vanlig människokropp pga de nekrotropiska energierna. Dock så ska de inte på något vis ta skada av att bli nerfrusna. Är ju lite häftigt om någon äventyrare/forskare hittar ett nerfuset lik som denne tar med sig hem till labbet för att tina upp. När liket tinar upp så visar det sig vara livs levande öhh dött. Viss panik kan ju uppstå.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Vandöda och elementen [ANT]

om någon äventyrare/forskare hittar ett nerfuset lik som denne tar med sig hem till labbet för att tina upp. När liket tinar upp så visar det sig vara livs levande öhh dött.
Vilken toppenbra idé! Den ska vi använda!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vandöda och kyla (mera kött på benen)

Jag inser nu att det ju naturligtvis är skillnad på vandöd och vandöd - ett skelett innehåller ju som påpekats ytterst lite vätska som kan stelna, medan däremot en zombie eller en ultor ju ter sig vara ganska så, eh, saftiga (för att inte tala om en havsgast).


Frågan är snarast kanske var gränsen går? Nån koppling mellan vilka temperaturintervall en vandöd kan verka i och dess rang (dvs styrkan på de nekrotropiska energierna) vore kanske en möjlig lösning?
Man kanske skulle göra någon sorts formel då? Säg så här:

• En vandöd som hamnar i kyla som överskrider dess rang × 5 minusgrader riskerar att frysa/stelna. Halverad/minskad förflyttning och +Ob1T6 svårare på alla handlingar som kräver att den vandöde är rörlig. Detta för varje ytterligare 5 minusgrader.

• Endast lägre odöda drabbas av detta.

• Undantag: Skelett, Eldgast och Skugga drabbas inte alls.

• Undantag: Havsgast har problem redan från 5 minusgrader, oavsett rang.


Exempel: Zombien Kalle och hans polare Skelettet Hobbe är ute och vandrar i fjällen. Plötsligt slår en kall vind emot dem och temperaturen sjunker dramatiskt. De är båda Rang 3, så det är inte förrän temperaturen sjunker under -15 grader som det börjar hända saker. Vid -16 börjar Kalle bli lite stel. Hans förflyttning minskar med hälften och hans försök att klättra är plötsligt +Ob1T6 svårare! Vid -21 grader börjar det bli ännu jobbigare, då Kalle får sin förflyttning halverad igen (en fjärdedel nu) samt att Klättra nu blivit +Ob2T6 svårare! Skelettet Hobbe gör inget annat än att le sitt vanliga grinande leende, han är nämligen helt opåverkad.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Skidor! [ANT]

De arktiska specialtrupperna får naturligtvis skidor att åka på! De får ju automagiskt sin rang +5 i färdigheten Skidor. Perfekt!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vandöda och träsk

Träsk är antagligen bara att glömma, den vandöde tar ett steg och; *slurp*, den halvbeniga foten går rakt igenom dyn och den vandöde ses aldrig till mer.
Hmm, kanske det. Fast ett skelett väger ju mindre än dess kropp gjorde i orginal, men kanske inte så mycket mindre att det uppväger den kassa foten.

Man får kanske bygga om foten först, typ göra breda träsk-fötter av krokodiltassar eller sådant? Vore kanske coolt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Vandöda och kyla (mera kött på benen)

Verkar som rimliga regler! Jag skulle dock lägga till en ökad Bryt- och Amputationsrisk vid låga temperaturer, särskilt för skeletten.

(De skidburna armborstskytteskeletten är fantastiska tills de kommer in i närstrid...)

Mvh / Phelan
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Skidor! [OT]

Nu ligger tomten verkligen i skiten. Inga julklappar år 2005 för tomten får besök från... mej :gremelak:...

/DarkMystic skriver och skrattar sig trött
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Man kan ju tömma zombies etc etc på vätska. dessutom så har dom ingen luft i sig, så dom kan gå på VÄLDIGT djupa vatten. Förfrysa gör bara vatten gasten, vind kan man ju inte frysa inte eld, och inte jordgast?? går väll inte att frysa jorden? käle men det tar ju sin lila tid. Men när zombies och liknande ska frysa, då ska det vara så kallt att en människo kropp ska vara en ispinne. Tack för alt kul, nu ska nämligen lischen pigelin vakna up, hehe.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vindgast

Borde inte även vindgast vara undantag, luft kan väl knappast frysa (inte mer än eld ialla fall)
Det jag tänkte var snarare det att alla elementarodöda har en fysisk kropp (som innehåller vätska som kan frysa). Undantagen är Eldgast som ju i och med att den brinner har en naturlig värmekälla som förhindrar detta samt Havsgasten som har MASSOR av vatten i sig.
 
G

Guest

Guest
Re: Vindgast

Vindgasten är ju enligt beskrivning redan frusen, (om än av vindhastighet och inte temperatur) vilket borde innebära att om den skulle kunna frysa så har den endå ett naturligt motstånd mot det, samt att den höjer risken för närvarande att bli frusna också.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Men när zombies och liknande ska frysa, då ska det vara så kallt att en människo kropp ska vara en ispinne. Tack för alt kul, nu ska nämligen lischen pigelin vakna up, hehe.
Tänk på att en människokropp (levande) försöker hålla 37 grader. Jag har lite svårt att tänka mig en odöd som bränner sina fettreserver för att hålla värmen :gremwink:
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Jag tycker inte att den nekrotropiska energin gör detta utan jag tycker att den vandödes vätslor ska frysa till is vid tillräckligt kalla temperaturer.
 
Top