Nekromanti Vandöda i fältslag?

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Finns det någon som har några bra ideér om hur man kan anpassa/ändra reglerna för att kunna göra fältslag med vandöda?
Vandöda kan ju t.ex. inte försättas ut stridbart skick (dom slåss tills dom faller ihop) och då borde ju förlusterna minska.

tacksam för tips och ideér!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
det funkar säkert i Warhammer, men har jag fel om jag påstår att det förmodligen skulle krävas en hel del tid och kraft för att skapa bara en liten arme med odöda?

i gengäld är ju dock vandöda inga direkta jättemästare på att slåss, så det kanske jämnar ut sig? jag har dock svårt att tro att 12 tränade soldater skulle ha några svårigheter att nedmeja 12 zombies.

i vilket fall som helst rekommenderar jag att du studerar Vandöda och Nekromanti för att hålla koll på de olika vandödas olika för-och nackdelar gentemot människor eller vad nu fältslagsreglerna utgår ifrån.

sen är det inte helt fel att ha lite eget spån innan man postar ett inlägg, heller. :gremwink:
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
det funkar säkert i Warhammer

Mmmm.... "Summon Skeletal Horde"... *slickar sig om läpparna*

...men har jag fel om jag påstår att det förmodligen skulle krävas en hel del tid och kraft för att skapa bara en liten arme med odöda?

I Warhammer... nej inte alls... vänta nu... du menar i EON? :gremsmirk:
Jo det tar nog en god stund.

i gengäld är ju dock vandöda inga direkta jättemästare på att slåss, så det kanske jämnar ut sig? jag har dock svårt att tro att 12 tränade soldater skulle ha några svårigheter att nedmeja 12 zombies.

True... Jag skulle nog hellre satsa på en rejäl grabbnäve med Golems eller någon annan sorts elementar. Golems är bra vid högre magnitud och har ... talanger för att ta sig in i borgar, eller genom fiendens led, till härföraren.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Först, jag har inte läst Nekromantiboken men lägger fram ett förslag ändå.

Okej, jag antar att den onda antagonisten har gjort en armé av vandöda som marscherar mot dina hjältars armé. Det klassiska är att de vandöda är hur många som helst men ganska kassa så hjältarna kan slå ner massor. Ha den tanken (eller din vision av stiden) i huvudet när du modifierar fältslagsreglerna.

Kör fältslagsreglerna som vanligt, vanliga vandöda har 2 lägre i OV och samma DV som sin grund ras p.g.a. att de har sämre rörlighet och långsammare reaktioner men kan hålla på längre med större skador.

Det som är dåligt med vandöda arméer är att den gemene vandöda soldaten inte kan ha mer Stridsvana än 5. Stidsvana över 5 kan nämligen bara fås genom refarenhet och de vandöda kan inte lära sig något av erfarenhet.

Fördelen är att ointelligenta vandöda inte flyr utan order att göra så och gör exakt som de blir tillsagda. Härföraren kan därför välja att slå mot sitt Ledarskap istället för truppens stidsvana på de flesta slag.

Nackdelen är att en trupp kommer fortsätta utföra sin sista order hur dum den än är tills den får en ny. Om man tar ut officeraren så kommer de trupper han ledde att fortsätta utföra hans sista order, exakt som han formulerade den. "Anfall bågskyttarna på kullen" kan göra att de vandöda står helt stilla på kullen när det inte längre finns några bågskyttar där, t.ex. om de har retirerat utom synhåll.

Bågskytte mot skelett är en dålig idé men brandpilar kan ha stor verkan beroende på vilka kemikalier som använts i tillverkningsprocessen. Att slå mot benen på vandöda så de faller omkull är en annan bra taktik. De kommer dra sig fram med hjälp av armarna men de vandöda i ledet bakom har inget vett att gå åt sidan eller låta den fallne ställa sig upp. Fällda vandöda blir ofta nertrampade av sina egna.

Det är några idéer som du kanske kan göra något från.

-örn
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Re: Vandöda i fältslag? [V&N Spoiler]

Kör fältslagsreglerna som vanligt, vanliga vandöda har 2 lägre i OV och samma DV som sin grund ras p.g.a. att de har sämre rörlighet och långsammare reaktioner men kan hålla på längre med större skador.
I Eon är inte vandöda specielt långsamma om man inte har återuplivat mycket stora indivdider.
Det som är dåligt med vandöda arméer är att den gemene vandöda soldaten inte kan ha mer Stridsvana än 5. Stidsvana över 5 kan nämligen bara fås genom refarenhet och de vandöda kan inte lära sig något av erfarenhet.
Man undervisar inte odöda (det är omöjligt) utan man ingjuter färdigheter i dom och dom kan därmed teoretiskt ha hur högt värde i stridsvana som helst. Men man måste ingjuta en persons stridsvana i dom så man måste finna en person med mycket hög stridsvana (dom kan inte få högre stridsvana av erfarenhet).
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Med tanke på hur mycket stryk vandöda tål också....och att dom inte kan känna smärta ex: om man hugger av armen på en människa kommer den falla ihop men hugger man av armen på en vandöd förtsätter den slåss ändå. Skulle tro att slag mot vandöda tar längre tid men lägre vandöda har igen egen tankeförmåga och måste vara lätta att lura i fällor ex "storma: vrålar härföraren för zombisarna, gör som de blir tillsaga och börjar röra sig mot fienden men fienden har gjort en fälla en djup gropp med vassa pålar och zombisarna som gör som de blivit tillsagda att göra och vandrar rakt ut i pålhavet även om det framför precis spetsats....
Plus att den vanliga eon människa skulle fly eller dö av skräck om det kom hundratals vandrande lik mot dem.

Summeringen av mina lösa tankar blir då

Att vandöda kommer slåss till dom är hackade i små bitar men lättlurad. Små grupper vandöda slås lätt ut men stora armer med vandöda är svårare att slåss med.

Ps. Funkus har erfarenhet av att slås mot vandöda, hans stad vart invaderad av vandöda en gång. Ds.

Midar njuter fortfarande.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Eh? (SPOILER)

Den vanliga armén består inte av vandöda, men det finns en liten krypta där några Bela Lugosifans bygger en vandöd armé åt kungen i utbyte mot proviant och uppehållstillstånd.

Mvh / Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: I vilken bok står det? [NT]

Vet du inte ska du inte veta...


...annars kollar du Hemligheter-kapitlet i Vandöda & Nekromanti.

Mvh / Phelan
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Eh? (SPOILER)

Ah, låter bekant nu när du säger det. Ska kolla upp det så fort jag får boken inom räckhåll.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Eh? (SPOILER)

Var det inte commersium lamia så gjorde det år kungen??
 
Top