Vandöd och korruption

Eichi Sakue

Veteran
Joined
5 Jan 2005
Messages
11
Så... För ett tag sen blev karaktären för en av mina spelar vandöd (går att läsa om i en tidigare tråd) och det har funkat, men varit lite intressant. :D

Nu sist dök det dok upp en väldigt intressant fråga. Först klipper jag lite text från olika böcker.

Från Spelarens handbok:
Vandöda rollpersoner är odöda och därmed genomkorrumperade från start.

Odöda beskrivs i detalj i grundboken på sid 196; det är viktigt att spelare med vandöda rollpersoner läser in sig på det avsnittet, och att spelledare med vandöda rollpersoner i spelgruppen tänker igenom effekterna på spelet.
Från Regelboken:
Vidare räknas de som genomkorrumperade och drabbas därför inte av korruption. Heliga och helande mystiska krafter skadar den odöde, medan oheliga energier läker dess skador.

Vad betyder det här för bindandet och användandet av artefakter? Eller för den delen magi?

En tolkning är att eftersom de är genomkorrumperade kan de använda artefakter och magi fritt efter tyckte och smak. Det finns inga negativa konsekvenser med det.

En annan tolkning är att eftersom de är genomkorrumperade så kan de inte få nån mer korruption alls och kan därför varken använda artefakter eller magi alls.

Jag tycker egentligen inte om nån av tolkningarna, men den tolkningen som låter rimligare för mig är i så fall den första tolkningen. Speciellt om man t.ex. tittar på en Nekromag (sid 232 i grundboken) som är en odöd, genomkorrumperad och kan kasta magi.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Den första tolkningen, helt klart.

Tror inte jag skulle tillåta en RP att fortsätta som vandöd (fast det är lätt att säga i förväg) så jag har inte funderat på att det skulle vara ett problem. Hur tänker du att det borde fungera?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Klart man kan rocka magi hur mycket man vill som odöd! Det är poängen med avv vara odöd ju!
 

Eichi Sakue

Veteran
Joined
5 Jan 2005
Messages
11
...fortsätta som handla...
Huh? Menade du fortsätta som vandöd?

Det var ju inte planerat utan vi tyckte det var kul och lämpligt i kontexten så vi bestämde oss för att köra med det.

Rent logiskt håller jag med om att den första tolkningen är den som stämmer, men som SL tar det emot ifall en spelare är vandöd. ;) :p

Jag har börjat fundera på nåt system där man håller koll på korruptionen ändå och ger ut tillfälliga och/eller permanenta styggelsemärken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Huh? Menade du fortsätta som vandöd?

Det var ju inte planerat utan vi tyckte det var kul och lämpligt i kontexten så vi bestämde oss för att köra med det.

Rent logiskt håller jag med om att den första tolkningen är den som stämmer, men som SL tar det emot ifall en spelare är vandöd. ;) :p

Jag har börjat fundera på nåt system där man håller koll på korruptionen ändå och ger ut tillfälliga och/eller permanenta styggelsemärken.
Det systemet borde vara "Använder du dina onda odöda krafter för good eller för awesome?" och är det awesome så får man saker som gör en till EN ÄNNU MÄKTIGARE ODÖD men som gör att man funkar värre i samhället/gruppen. Så ja du har fått AWESOME MÖRDAR KLOR men du måste nu dricka ett barns blod innan varje fullmåne. Du kan förvandla de svaga och korrupta till dina slavar men du bränns av rinnande vatten!

Sedan bara låter du snöbollen rulla tills resten av gruppen måste mörda honom! :D
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag skulle absolut tillåta spelare att fortsätta som vandöd. Jag har till och med en tanke på att om en RP dör på en korruptionssmittad plats så fins en chans att denne vaknat som vandöd och kan då fortsätta spela den karaktären.
ang korruption så tycker jag det låter perfekt att istället för temporär korruption så får en vandöd styggelsemärken direkt som håller i sig lika många timmar som korruption som används. Alternativt att om RP överstiger sin forna korruptionströskel så får hen ett permanent fysiskt stigma/bestialisk utseende. Kan vara fjällig hud, horn, svans, extra lemmar, delad käke, stora tänder, klövar, små obrukbara vingar mm.
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Ett alternativ och en husregel jag kom på här och nu skulle kunna vara att en vandöd kan kasta den magi som denne kunde i livet. Men vederbörande kan inte tillägna sig ny magi. Heliga krafter försvinner helt, såklart.
Samt: Varje gång den vandöde tangerar halva sin viljestyrka under en scen, så reduceras den vandödes Viljestark med T4 temporär vilja, vilket påverkar dess tålighet, om den bygger på vilja. Om den vandöde är mer fysisk, skulle en överträdelse av halva viljestark (vilket fungerar som dess korruptionströskel i vandött tillstånd) kunna leda till fysiska sår på den vandödes kropp - t4 tålighet. Fortsätter den vandöde kasta magi, trots att gränsen passerats, får den ytterligare t4 i skada på antingen VIL eller TÅL. Överstiger den vandöde sin totala Viljestark under scenen, dör den (på riktigt).
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Ett alternativ och en husregel jag kom på här och nu skulle kunna vara att en vandöd kan kasta den magi som denne kunde i livet. Men vederbörande kan inte tillägna sig ny magi. Heliga krafter försvinner helt, såklart.
Samt: Varje gång den vandöde tangerar halva sin viljestyrka under en scen, så reduceras den vandödes Viljestark med T4 temporär vilja, vilket påverkar dess tålighet, om den bygger på vilja. Om den vandöde är mer fysisk, skulle en överträdelse av halva viljestark (vilket fungerar som dess korruptionströskel i vandött tillstånd) kunna leda till fysiska sår på den vandödes kropp - t4 tålighet. Fortsätter den vandöde kasta magi, trots att gränsen passerats, får den ytterligare t4 i skada på antingen VIL eller TÅL. Överstiger den vandöde sin totala Viljestark under scenen, dör den (på riktigt).
Fortsatt spåning av husregel: Givetvis skulle man kunna tänka sig att en vandöd skulle kunna lära sig mer magi, men enbart sådant som inte kostar korruption, alltså helt ok att lära sig besvärjelser som täcks av skolan. Ovanstående skulle i alla fall kunna fungera för att begränsa rollspersoner som blir vandöda. Sen kan man givetvis tänka sig allehanda undantag och ad hoc-regler i form av ”vandöda särdrag”, som gör SLP-vandöda mäktigare. Gastar kanske kan kasta obegränsat med magi, vad vet jag?
 

Eichi Sakue

Veteran
Joined
5 Jan 2005
Messages
11
Jag skulle absolut tillåta spelare att fortsätta som vandöd. Jag har till och med en tanke på att om en RP dör på en korruptionssmittad plats så fins en chans att denne vaknat som vandöd och kan då fortsätta spela den karaktären.
ang korruption så tycker jag det låter perfekt att istället för temporär korruption så får en vandöd styggelsemärken direkt som håller i sig lika många timmar som korruption som används. Alternativt att om RP överstiger sin forna korruptionströskel så får hen ett permanent fysiskt stigma/bestialisk utseende. Kan vara fjällig hud, horn, svans, extra lemmar, delad käke, stora tänder, klövar, små obrukbara vingar mm.
Det är lite av en utmaning både som SL och för gruppen, men vi har haft väldigt kul med det. :D

Me like! Vet inte om jag snor kopierar din idé rakt av, men nåt med styggelsemärken blir det helt klart. :)
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Det är lite av en utmaning både som SL och för gruppen, men vi har haft väldigt kul med det. :D

Me like! Vet inte om jag snor kopierar din idé rakt av, men nåt med styggelsemärken blir det helt klart. :)
Tror inte det är så svårt att spela. Bara att skapa känslan att hela tiden vara på gränsen att avslöjas av omgivningen. Inte stå för nära någon, slå diskret när man utsätts för en social utmaning, spela ut påverkan av heliga platser, typ hur det kryper i kroppen bara RP närmar sig ett tempel och inte tala om vad som händer om denne skulle försöka träda in genom dörrarna. Som SL behöver du bara ha för vana att påminna spelaren om sina begränsningar. Och skada måste ju läkas med färskt kött. Det kan bli extremt underhållande mellanspel :)
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Fortsatt spåning av husregel: Givetvis skulle man kunna tänka sig att en vandöd skulle kunna lära sig mer magi, men enbart sådant som inte kostar korruption, alltså helt ok att lära sig besvärjelser som täcks av skolan. Ovanstående skulle i alla fall kunna fungera för att begränsa rollspersoner som blir vandöda. Sen kan man givetvis tänka sig allehanda undantag och ad hoc-regler i form av ”vandöda särdrag”, som gör SLP-vandöda mäktigare. Gastar kanske kan kasta obegränsat med magi, vad vet jag?
Jag tänker att en vandöds mystiska krafter förändras när den vaknar till liv igen. Skulle låte RP byta mot likvärdiga besvärjelser från svartkonsten. En teurg som blir vandöd och kan helig aura kastar ju såklart nu mera ohelig aura osv. Ofrivilligt omvandlad till ond, eller snarare tappat förmågan att använda Prios ljus och istället använder korruptionens mörker.
 
Last edited:
Top