Nekromanti Van Gogh - Flicka i fönster vid världens kant

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle behöva få tag på en lista över van Goghs samlade verk, alternativt från en pålitlig källa få reda på om han gjorde en teckning som på svenska heter Flicka i fönster vid världens kant, på franska Demoiselle à une fenêtre au bord du monde, från år 1888 under sjukdomstiden i Arles. Jag har tillgång till en bunt hyfsat stora konstvetenskapliga databaser via universitetsbiblioteket men inget som har gett det jag vill åt. Det gäller en akademisk uppsats. Verket refereras till i Sam J. Lundwalls roman Flicka i fönster vid världens kant, och jag vill ta reda på om det verkligen existerar. Problemet är bara att van Gogh gjorde så oerhört många verk att inte ens stora böcker om konstnären har några fullständiga listor. Att jag får noll googleträffar gör mig såklart misstänksam, men en möjlighet är att franskan är felstavad på något sätt, eller liknande. Hjälp, någon?

Grog

Swordsman
Jag kande mig manad eftersom jag bor granne med Van Gogh museet, och for att citera dem..:

For the time being, this site does not provide information on all of Van Gogh’s works. The museum does, however, aim to present its own complete Van Gogh collection on the Internet within the next few years. A complete catalogue of Van Gogh’s entire oeuvre is available on a website launched a few years ago by David Brooks, in close cooperation with the Van Gogh Museum’s documentation centre. The museum regards this site, galleri, as a reliable source of information.

Med andra ord finns den inte dar finns den inte.
Happy browsing!

Dimfrost

Special Circumstances
Man kan inte lita på icke-SF-författare heller, vet du. :gremsmile:

Men jag vet, i det här fallet rör det en SF-roman, "världens kant" tolkas nämligen bokstavligen: jorden är platt, kanten går genom Sydfrankrike. Ändå är det intressant att veta om verket som det hänvisas till existerar i vår verklighet eller inte.