Nekromanti Vampyrjägare

Murmelbeast

Veteran
Hej alla Twilight-älskare!
Jag ska göra en Vampyr- och odödjägare till Eon!
Men jag har ett problem, jag kan noll om Mundana. Vampyrer kanske inte ens finns där för allt jag vet...men då ska jag fan se till att skapa dem så jag kan slakta skiten ur dem ändå.

Tanken var att spela en excentrisk och prylkåt vampyrjägare som anser hans jobb och sig själv vara det viktigaste i världen, ungefär. Han ska inte va särskilt religiös och det var tänkt han skulle köra frilans, typ lite prisjägare.

Har ni nå tips på vilket yrke som ligger närmast, hur vanligt förekommande odöda och vampyrer är (och var), vilket ursprung min karaktär kan tänkas komma från (geografiskt, uppväxt, whatever) eller vad som helst som annars kan tänkas passa in på karaktären.

Telephalsion

Swordsman
Jag skulle gissa på att det är en variant på Jägare/Vildmarksman, med några färdigheter bytta mot typ, ockultism och magi/alkemi. Alkemi om du ska göra typ eldbomber och sånt.

Vampyrjägare - (Van Helsing/Castlevania

Yrkesfärdigheter 70 / 100 / 130
Armborst, Kedjevapen*, <Språk>, <Skrift>, Speja, Spåra, Söka, Överlevnad, Ockultism, Smyga, Skumraskaffärer, Förklädnad, Alkemi**, Växtlära**, Magiförnimmelse, Kulturkännedom, Övertala.

*Kan bytas mot valfri vapenfärdighet eller stridskonst som måste ha kedjevapen som moment.
**Kan bytas mot Alsta <Aspekt> och Besvärjelse.

Valfria Färdigheter 30 / 40 / 50

Stridsvana 1T6+1 enheter till att höja stridsvana.

Val: 1|2|3 A-val, 0|1|2 B-val, 0|1|2 C-val, 0|1|2 D-val, 3|5|7 x-val

Pengar 5|20|50 x ob3T6 silver

Kontakter 2|4|8

Om Karaktären är framgångsrik kan spelledaren välja att låta rollpersonen lyckats döda en Lamia (vampyr), isåfall kan spelledaren låtit rollpersonen kommit över antingen någon magisk artefakt eller ägodel som vampyren ägde, eller kunskap om vart han ska börja leta efter andra vampyrer. Alternativt kan rollpersonen få höjt rykte (+2).

Petter42

Swordsman
Tja, det finns ett flertal länder som hatar allt vad magi heter och nästan alla kulturer är emot hela iden med vandöda. Grejen är det att magiker är väldigt ovanliga. Nekromantiker är således extremt ovanliga, och alltså är även vandöda, men det lär ändå finnas stora pengar i vampyrjakt. Vampyrer har ju fortfarande ett medvetande, vilket betyder att dom inte blir värdelösa så fort skaparen/ägaren dör och som sagt finns det ett flertal länder som hatar dom *HOSTJARGIENHOST* och det lär gå att sälja vissa delar av vampyren dyrt till magiker, i synnerhet alkemister *HOSTINTEJARGIENHOST*.

tull

Hero
Tjena Murvel!

Vi snackade om det tidigare i stan men ett tips är eftersom det är svårt att hitta vampyrer och odöda och annat okristligt i mundana så skulle din karaktär kunna använda sig utav färdigheter som behandlar övertalning, skådespel och etikett för att på så sätt övertyga diverse pöbeladel i Soldarn t.ex. att just din tjänst behövs samt att det verkligen finns ett hot i hans hertigdöme.
I Mundana finns det dessutom en sekt som har till mål att "bli" vampyrer och dessa kan ju vara ett lämpligt ämne för din karaktär att fånga in och/eller hävda att någon stackars sinnessvag tillhör när riktiga byten som vampyrer och zombies inte synns till eller att det sinas i kassan så att säga. Det handlar ju inte om att luras eller att vara ond utan om att vara pragmatisk. En man måste ju kunna tjäna pengar och dessutom se till att vara välgödd och vältränad till den dagen en riktig vampyr dyker upp!

Jag skulle nog föreslå dig att vara ifrån ett ganska neutralt rike, som cirefalier eller thalaskier så skulle folk associera dig fel och kanske inte lita på dig.

duncan_UBBT

Swordsman
Hittils har inget nekromantiker lyckats skapa en Lamia.
De Utstötta. Lamior som lämnat gudinnan och nu gömmer sig för de andra.

Jag rekommenderar varmt boken Vandöda & nekromanti som innehåller en massa kul info om alla olika sorters vandöda (kanske är din karaktär inte bara en vampyrjägare utan någon som har ihjäl alla typer av förlöpta vandöda - vilket i så fall ger honom mer möjliga "arbetsillfällen").
Boken innehåller i alla fall all info du behöver om lamior (Eons vampyrer), deras gudinna samt en mängd andra vandöda styggelser.

Angående yrkesval skulle jag rekommendera yrket prisjägare då det är i princip samma yrkestyp fast med just vampyrer som mål.

duncan_UBBT

Swordsman
Jag tror att Jargier som tillhör inkvisitionen skulle passa bäst förutsatt att du inte tänker spela magiker. Du kan dock fortfarande få saker alá Van Helsing genom att göra dem heliga föremål i Daaks tjänst.

Då Jargien på många sätt påminner om Vatikanen i den senaste Van Helsing filmen så kan du nog hämta inspiration därifrån. Dessutom kan du ju alltid spelleda att Damarien är någon form av Transylvanien.

Telephalsion

Swordsman
Duncan said:
Hittils har inget nekromantiker lyckats skapa en Lamia.
Det står i V&N att det går att bli en lamia bara man har tillgång till lamiablod. Processen går ut på att man preparerar blodet alkemiskt, förbereder nekrotropiska kongelat, skär upp sår så man börjar förblöda, dricker det preparerade blodet, och när man sedan dör av blodförlust återuppväcks man som lamia. Lamiaordnarna slänger in trohetseder till den mörka gudinnan och tortyr i riten.

Regmolar

Swashbuckler
Sju ord: Köp "Vandöda & nekromanti" till din spelledare.

Det kommer att bli mycket, mycket roligare (läs: farligare och obehagligare) att jaga vampyrer och vandöda då. Den är dock ca 100 % spoiler om man inte ska spela nekromantiker själv(då är den nog bara kring 50+ % spoiler), så tänk efter/fråga SL innan du själv läser. Legender & hemligheter innehåller mer spoilermaterial kring vampyrerna.

Vapenmästaren är bra om du vill vara pryltokig, och den innehåller en massa bra stridskonster för att öka chanserna.

I vilket fall... du vill ha (med förbehåll för att jag inte hittar min modul och inte kan kontrollera):

1: Krossvapen, för effektivt återdödande. Alternativt ett vapen med en spets i enhörningshorn, som äger vandöda (se Monster i Mundana) - och har använts av minst en känd (och excentrisk) vandöd-jägare. Ett extra tungt kularmborst (eller kastklubba, för att nämna oanvända vapen) är ett långdistansalternativ.

2: Vapenmästaren-stridskonst med stickvapen och tekniken Målpunkter, för att sticka hjärtat på vampyrerna (i Eon är det "vetenskapliga" namnet lamior, ifall ingen har skrivit det).

3: Eons vampyrer skapas genom en ritual som kräver nekromantisk kunskap, så det är ingen sjukdom och inget som drabbar vem som helst; bra att tänka på i bakgrunden. Mer spoilar jag inte (även om andra nog har gjort det).

4: Vampyrer döljer sig, vandöda är sällsynta. Jargien/Damarien är ett bra område, då det finns (förhållandevis) mycket vampyrer där, man har stark och ofta läskig kyrka och Khirats svarta skog, som troligen innehyser Mundanas största population av vandöda (däribland en hel del vampyrer), finns norr om Jargien. Dessutom är Jargien genomkorrupt och Damarien kommer att bli den coolaste äventyrsplatsen hittills till Eon när modulen kommer ut :gremwink:

Skulle jag göra karaktären skulle det vara en damarisk riddare vars familj gick under med den damariska vampyrkulten nära inblandad (inte nödvändigtvis som förövare), med spår som leder långt upp i den jargiska societeten. Händelsen förstörde familjens rykte, och han är fråntagen sin position, sin ära och sin heder och eventuellt i exil.

Magiska föremål kan vara praktiska, och helgade vapen, vapen med silverinlägg (har för mig att det fungerar). Artefakter och magiker som hela har dubbel verkan genom att också skada vandöda, och då vapen fungerar rätt dåligt kan det vara riktigt effektivt.

Låter som en cool kampanj... vill nästan föreslå den för mina spelare som omväxling från vår nuvarande :gremwink:

Säg gärna till vad det blir av det!

tull

Hero
Regmolar said:
Sju ord: Köp "Vandöda & nekromanti" till din spelledare.
Lyssna på det där Murmelbeast, det är nog det bästa rådet jag någonsin hört! :gremgrin:

Murmelbeast

Veteran
Tack för alla svar! Jag tänkte skriva ner lite mer vad jag själv hade tänkt mig.

Det är rätt med att jag tänkte göra en höna av en fjäder för att sälja mina tjänster, det blir ju desto lättare även om folk är så pass okunniga om fenomenet vandöda i Mundana, kunskap är makt *muahaha*. Självfallet tänkte jag ta mig an alla slags odöda på vägen också, annars hade jag inte haft mycket jobb, det är ju inte så att man badar i vampyrer direkt.

Skumraskaffärer är bra, då kan jag kränga på folk massa värdelösa "skyddsamuletter", sälja eventuella vampyrrester och dylikt till skummisar och helt enkelt få tag på egna häftiga prylar.

Jag hade läst en väldigt kort sammanfattning om världen mundana och tyckte Drunok lät som ett bra ställe att komma från, dom ska ju uppenbarligen ha en alldeles egen mystisk ruinstad. Fast Damarien låter inte så dumt heller, just eftersom det inte är så många som känner till om landet. Att kunna bullshitta om sin bakgrund eller överhuvudtaget är bra :gremsmile: Sen tänkte jag spela en "vanlig människa" i den mån det går.

Men helst är jag inte med i någon order eller inkvisition alls, utan kör helt själv, som prisjägare då. Det blir lätt mycket Van Helsing över det hela. Naturligtvis lär jag väl ha någon slags kontakt med dessa ändå.

@Regmolar: Min karaktär har ingenting som helst att göra med kampanjen vi ska köra så vitt jag vet, det är bara jag som kommer på knäppa koncept ibland som oftast kanske suger regeltekniskt :gremlaugh: En karaktär måste kännas häftig för att jag ska vilja spela den, oavsett hur praktiskt det egentligen är. Som när jag spelade en halvalv vildmarksman som vägrade bära hjälm för det fanns ingen som såg cool nog ut åt han, tro på fan om inte alla slag jag fick hamnade i huvudet ^^

tull

Hero
Murmelodjuret: https://www.rollspel.nu/threads/47841 kolla in den här långtradaren ifrån Fahnen om det nya landet Cermira som även kommer att finnas med i min version av Mundana. Där kan du läsa om ett fränt land att komma ifrån medan du väntar på att äntra Uppsala.