Nekromanti Vampyrer

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad händer med en vampyr när allt hanns blod är slut?"

Jag är tveksam till att vampyrer har något blodomlopp över huvud taget. Således kan de heller inte lida av Blodförlust. Ett vanligt tips som brukar komma upp här när Vandöda är på tal är att Vandöda inte får Smärta eller Blodförlust. Kör med det.

"Och finns det något bra sida om vampyrer till eon."

Hoppas inte... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

skildran

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
71
Location
Stockholm

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Varför inte?

Hoppas inte...
Varför gillar du inte vampyrer? Jag tycker att det vore bra om någon gör något om vampyrer, men det kanske kommer med i Nekromanti & Vandöda, eller?

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Bör nämna ...

Att Mark Rein "dot" Hagen lyckades skapa världens (IMHO) bästa system för just Storytelling (dvs ett snabbt system för att berätta intressanta historier), The World of Darkness är (återigen IMHO) en satans komplex värld full av mystik. Men allt är givetvis upp till hur gruppen och Storytellern förmedlar det hela.

Jag vet flera exempel på folk som inte har lyckats bevara mystiken och därför tröttnat, men för oss som fortfarande tycker att det är vansinnigt kul, intressant och förbannat inspirerande att spela intrigerande elders (eller runtpushade neonates) så är Mark Rein "dot" Hagen kung, Gud samt lokalt skyddshelgon.

Det hela blir inte sämre av att han e förbannat trevlig och rolig oxå.
Men ni som var på BorCon för 1000 år sedan vet väl.


MvH
Kullendorff


"A Devil who had unity, would be a God."
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ketchup Vampyrer med andra ord

*ler*
Aaa alternativa vampyrer... hela tre stycken..

1 Ketchup vampyrer
STY *1,5
TÅL *2
SYN *1,5 ( perfekt nattsyn )
HÖR *100 ( kan göra vart tomater växer, vilket är svårt nattetid då växter vilar där av deras goda hörsel )
Eon vampyrer tillbringar sin tid med att äta tomater i dess olika former och sorter..
Styrka som vanlig vampyr
Svagheter: åsynen av Blod gör att en Ketchup vampyr blir våldsamt illa mående och spyr tomat sås eller vad han nu har i magen på den som blodar..
Vitlök framkallar en italiens känsla hos vampyren som omedelbart måste tillaga en maträtt som innehåller mycket vitlök och tomater.. ( pasta, pitza eller liknande )
Soljus: En ketchup vampyr dör inte av soljus men förvandlas till ett Tomatträd om vampyren inte vill för all framtid vara ett "tomtatträd" måste han klara ett Ob5T6 slag mot STY för att rycka upp rötterna kvälstid. Lyckas ketchup vampyren så blir han "normal ketchup vampyr så fort han skalat bort alla löv och bark.."

2 Party vampyrer..
STY *0,75
TÅL *1,7
RÖR *0,5
SYN *1,25
HÖR *0,4 ( igentligen normal men på grund av alla fester som Party vampyren tillbringar sin tid på så får han -1 i HÖR för varje 2 år som han existerar )
Rave vampyrer är fruktade på alla ställen som serverar Öl och har barder som sjunger.
En Party vampyr livnär sig på Sprit och andra droger tyvär klarar inte hans kropp det så han börjar förfalla och få yrsel de flesta Party vampyrer upptäcker att de kan bli kvitt Yrseln genom att tvinga en bard att spela musik som är 10 gånger högre än normalt tyvär tvingar sådan musik Party Vampyren att oavbrutet dansa i takt med musiken en Party Vampyr börjar då känna sig ensam och tvingar alla andra att dansa för att hålla den sälskap..
Svagheter:
Soljus; På grund av alla vilda fester lider en Party Vampyr av sådan otrolig baksmälla att han hellre tar sitt eget liv än att plågas av kraftigt ljus.
Stad utan sprit drycker och droger: Skulle en Party vampyr se en sådan stad dör han omedelbart..
Hugg, Stick, och Kross vampen kan bara döda en Party vampyr OM party vampyren väljer att dö de ger honom dock normal mängd smärta och slår man party vampyren NOG mycket går han ofta med på att dö för att slippa smärtan..'

3 Kunskaps Vampyr.
RÖR *0,5
PSY *10 ( otrolig kunskap )
VIL 1,5 ( envis jävul. )
SYN *0,5 ( läsa gamla böcker i bibliotek har gjort dom närsynta, sänk SYN med -1 för varje år tills synen är *0,5 av det gamla värdet )
HÖR *2
Kunskaps vampyrer är fruktade de tillbringar sin tid genom att skaffa kunskap. Då och då råkar de ut för en Otrolig nyfikenhet och den börjar långsamt att fysiskt suga näringen ur den stackars Kunskaps Vampyren enda lösningen för Kunskaps vampyren är att antagligen hitta en vetenskaplig/religös förklaring och på så sätt bota sin nyfikenhet
en sådan förklaring måste vara trovärdig och kunna fysiskt bevisas.
Alternativt kan vampyren hitta en person som TROR sig veta lösningen på det som vampyren är nyfiken på och suga ur kunskapen hjärnan och allt snubben har i huvudet..



Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bör kontra...

"Att Mark Rein "dot" Hagen lyckades skapa världens (IMHO) bästa system för just Storytelling (dvs ett snabbt system för att berätta intressanta historier), The World of Darkness är (återigen IMHO) en satans komplex värld full av mystik."

Tja, det är kanske en debatt vi inte bör ta här, men jag tycker inte att Storyteller<sup>TM</sup> är vare sig bra eller snabbt. Det är för mycket tärningar, för luddigt, och är för svårberäkneligt. Då föredrar jag system som Västmarks, som faktiskt är snabbt, anpassat för historieberättande, och dessutom är det enklare att hantera.

Inte heller anser jag att World of Dorkness är fylls av mystik. Däremot håller jag med om att den är för komplex. Varje spelvärld där man behöver femtielva klanböcker och annat bjäfs för att ha en chans att greppa komplexiteten i den är för komplex. Historier mår inte bra av att ha för mycket jox.

"Jag vet flera exempel på folk som inte har lyckats bevara mystiken och därför tröttnat"

Inte så svårt när man vänder på varenda sten som finns. Mystik kräver mysterier, mysterier kräver att det finns något som man inte vet... och där fallerar WoD hårt. Inte nog med att man vänder på varenda sten som finns, man hittar på dessutom en massa nya stenar, mer och mer långsökta hela tiden...

Det krävs att man ska vara fanatiker för att man ska fastna.

Fast vi kanske ska ta den här uppgörelsen någon annanstans. Rollspelsforumet, skräckforumet eller bakgården? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Jag tror jag har en text om vampyrer i datorn som du kan få nästa gång vi träffas...

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Kan bara spekulera...

...huruvida WoD:s system där man _kan_ ta reda på hur allt är tänkt om man känner för att köpa varenda klanbok eller strunta i det och leva i en ovishet som kan tyckas mystisk (eftersom man inte vet varför vad händer) är bätre eller sämre än neogames där man _inte_ kan få reda på de bakomliggande intrigerna och varje SL som inte känner för att fyndera ut samtliga "klanbocker" själv bara kan rycka på axlarna och mumnla "vad vet jag , vad vet jag".

Sen vet jag ju inte vad "sägner & hemligheter" eller vad den nu hätte kommer att medföra.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Kontrar vidare [OT]

Denna diskussion är bara upplyftande iom att det inte finns något konkret "rätt" svar. Allt ligger som vanligt hos den enskilda personens uppfattning om saker och ting.

Vad det gäller mystik har jag dock att tillägga:
Som storyteller, (eller GM, DM, SL, källarmästare .. etc) VILL jag ha det mesta förklarat för mig. Mystiken ska inte vara för mig, den ska finnas för spelarna. Om jag sitter med den mesta faktan kan jag utveckla mystiken för spelarna.

Det är det jag inte tycker om i EON, att det inte finns mycket förklarat, visst man förstör mycket om alla vet allt. MEN spelarna behöver inte läsa alla böcker.
Men som Storyteller så vill jag ha mängder av kött på benen när jag ska framkalla ovan nämda mystik.

Men visst, White Wolf har sedan Mark Rein "dot" Hagen lämnade skrivstudion gett ut en hel del skit. Men det finns guldkorn där, och är man som jag en gammal räv så sitter man ju fortfarande och kör med 2:ed och det som gavs ut till det. För det ÄR bra ...
Sen kan jag ju varmt rekomendera hela de nyskrivna Transylvania Chronicles ... 800 år av pure glädje i den kampanjen.

MEN, jag förstår vad du menar Krille.
WoD har formligen exploderat i moduler och tillägg och reviderade utgåvor etc.
Man måste veta vad man bör bry sig om och vad man inte bör bry sig om. men för oss som gör det och som har fastnat - då finns mystiken där.
Bör nämnas att mina spelare på sin höjd har läst Players Guide och kanske 1-2 klanböcker. Så för dom finns MYCKET av mystiken kvar.


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vaför är vampyrer så intressanta helt plötsligt? Jag tycker att de knappt hör hemma i EON och hoppas att de är (nu när alla envisas ha med dem) några missfoster som är inte alls lika de vampyrer som beskrivs i andra rollspel. Då blir det inte så plagerat utan något eget.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Kan bara instämma.

I eon så är man som SL bakbunden.

"kom på själv - det är DIN värld" säger ni nu.
Visst, det har jag inga problem med. MEN man vill inte spekulera hej vilt för att sedan få allt demeterat i en senare modul som man inte kan använda pga det. (bör nämnas att "It´s Your world damnit!!!" är något av White Wolfs vanligaste kommentarer).

Ett bra exempel, är odöda och demoner.
I eon så har vi INGA (zip, silch, nada) kommentarer i böckerna om HUR de kommer fungera. Det tycker jag suger fett.
För att ta ett exempel ifrån White Wolf så ger dom alltid ut schablon värden och en kort och koncist beskrivning på varelser som kommer beskrivas i en annan modul om man nu inte vill köpa den. Så att man ändå kan använda dom utan att köpa modulen.

Neogames har valt att totalt negligera det.
Vilket ställer till STORA problem för oss SL.
Allt vad vi hade behövt var 1 sida i grundboken som beskriver odöda, och typ dessamma för demoner.


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Förvåning!

Jag håller (hör och häpna) med Silver här.

Om nu Vampyrer SKA finnas i EON (kliché) så för bövelen, gör dom fett annorlunda än i andra rollspel.


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kan bara instämma.

"Ett bra exempel, är odöda och demoner. I eon så har vi INGA (zip, silch, nada) kommentarer i böckerna om HUR de kommer fungera. "

Av ungefär samma skäl som att det nämns ungefär lika mycket om vampyrer så kan jag bara säga "skönt!" med en vällustig suck.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kontrar vidare [OT]

"Det är det jag inte tycker om i EON, att det inte finns mycket förklarat"

Intressant vändning. Den normala Eon-kritiken brukar annars gå ut på att det faktiskt förklarar allt och att det inte finns någon mystik.

I vilket fall som helst, i ett desperat försök att komma on topic igen, jag anser att vampyrer 1) är uttjatade, 2) numera har en mystik lika död som Adolf H, och 3) inte hör hemma i fantasy. Sen får World och Dorkness eller Eon sakna hur mycket mystik de vill.

"Sen kan jag ju varmt rekomendera hela de nyskrivna Transylvania Chronicles ... 800 år av pure glädje i den kampanjen."

Lät mer som 800 år ren tristess... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top