Nekromanti Vampyrer

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Hur kommer det sig att alla WoD spelare har en bestämd bild av vampyrer ? Är det helt plötsligt förbjudet att ägna sig åt viktoriansk skräck med aristokratiska vampyrer som väser och förvandlar sig till fladdermöss bara för att ett rollspel bestämt något annat ?

Det stör mig något offantligt att så fort vår förening ser en vampyrfilm talas det om klaner och camarilla/sabbat och inte om filmen i sig !!!

V:tM är min nyblivna nemesis !
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det stör mig något offantligt att så fort vår förening ser en vampyrfilm talas det om klaner och camarilla/sabbat och inte om filmen i sig !!!

Jag har också noterat detta... Vet inte hur man skall lösa det (annat än att slänga ut folk som saknar hyfsen att inte störa filmen)...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det är väl..

..ganska kul att du tycker så, för att så vitt jag vet tyckte man exakt likadant om den gamla vampyrmyten just när V:tM kom, alltså att den gamla var urkass jämfört med den då ganska nyskapande tolkningen av myten.
Att man börjar blanda in V:tM i 'vanliga' vampyrfilmer, däremot är väl något som man har all rätt att störa sig på..

BTW, kan någon förklara för mig hur man kan ha följande rubrik under 'Köp filmer':
browse by category *klick*
horror films *klick*
something goes bump in the night *klick*
vampires *klick*
gay/lesbian... /images/icons/tongue.gif

//MiDNiGHT. - kategoriserande är bra, men inte för mycket!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det helt plötsligt förbjudet att ägna sig åt viktoriansk skräck med aristokratiska vampyrer som väser och förvandlar sig till fladdermöss bara för att ett rollspel bestämt något annat ?</I>

Schablontänkande. Exakt samma fenomen som får folk att med bestämdhet hävda att alver är som i Tolkien, eller säga att "om det finns krutvapen så är det ju inte fantasy!".

<I>Det stör mig något offantligt att så fort vår förening ser en vampyrfilm talas det om klaner och camarilla/sabbat och inte om filmen i sig !!!</I>

En av mina många favoritcitat, från en medelålders TV-recensent som hade tittat på den där V:tM-TVserien som gick på TV4:
"Uselt, rejält uselt. Vampyrerna bor i klaner och har nån sorts maffia i staden. Rena kalkonen! Nej, tacka vet jag min barndoms stämningsfulla Dracula-filmer med Cristopher Lee och Peter Cushing."

Samma schablontänkande, fast åt andra hållet. (-:

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Det är väl..

Jag såg faktiskt nån reklam grej för en film som hette typ "Lesbian Vampires" eller nått liknande...

Jag var helt övertyg om att det var p0rr, men det var tydligen bara lite små erotiskt..

Men egentligen? .. Hur sexig kan en vampyr vara?

chrull - tror det är stönandet..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Vampyrer och sex

Hur sexig kan en vampyr vara?

Historiskt/mytologiskt är vampyrmyten väldigt nära förknippad med sexualiteten. "Tidiga" vapyrer var ganska ofta lika mycket incubi/succubi (demoniska älskare/älskarrinor) som blodsugare, och steget mellan "suga ut någons energi genom att ha sex med denne" och "suga ut någons energi genomatt dricka dennes blod" tycker jag inte känns särskilt långt. Och för övrigt, varför är Dracula så förtjust att dricka just från unga, vackra kvinnor...?

Ridijeck
som var med och dödade en vampyr senaste rollspelsmötet
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Blöta tandläkardrömar ?

I World of Darkness har vampyrerna inte sex utan har en
blodsugningsakt för sig istället sinsemellan.
Och det är sant att vampyrer uppfattats som sexiga.
Vem skulle inte vilja ha en vampyrisk brutta med
huggtänder kring halsen ? En störtskön upplevelse skulle
jag vilja påstå.

/Alexander Gyhlesten - Förledde vampyrer senaste rpg mötet.
Korpiir
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Tidiga vampyrer

Vampyrernas motsvarighet från 1200-tal (eller tidigare) var egentligen detsamma som dagens Zombies med några smärre skillnader. De var tvungna att konsumera blod för att överleva och såg ut som vandrande lik - inget sexigt i det...

I övrigt kan ni titta på några Cradle of Filth videos så får ni genast en inblick i vad som menas med kombinationen av vampyrer och sex.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det är väl..

<I>Jag såg faktiskt nån reklam grej för en film som hette typ "Lesbian Vampires" eller nått liknande...</I>

Det är också en anrik vampyrtradition; 'Carmilla' eller vad den där sekelskiftesromanen nu hette (nej, inte 'camarilla'), var en av litteraturens första skildringar av ett uttalat lesbiskt kärleksförhållande. Det fanns ett ex på skolbiblioteket när jag gick på gymnasiet.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det är väl..

<I>Jag såg faktiskt nån reklam grej för en film som hette typ "Lesbian Vampires" eller nått liknande...</I>

Det är också en anrik vampyrtradition; 'Carmilla' eller vad den där sekelskiftesromanen nu hette (nej, inte 'camarilla'), var en av litteraturens första skildringar av ett uttalat lesbiskt kärleksförhållande. Det fanns ett ex på skolbiblioteket när jag gick på gymnasiet.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Du menar alltså denna? eller?

Författare: Le Fanu, Joseph Sheridan
Titel: Carmilla / Sheridan Le Fanu ; översättning: Sam J. Lundwall
Ort/Förlag: Bromma : Lundwall Fakta & fantasi
Utgivningsår: 1992
Omfång: 128 s.
Originaltitel: Carmilla
Anmärkning: Första svenska uppl. 1992
ISBN: 91-7992-033-0
SAB/Ämnesord: He.01=c, Skönlitteratur


Källa: KB:s databas Libris

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Tidiga vampyrer

Okej, nu har jag inga böcker eller liknande som jag kan stödja mina teser på, så förmodligen är jag på väg ut på verkligt tunn is...

Det finns fler vampyrtraditioner än den medeltida europeiska. Om jag inte minns fel har en del av dessa ett ganksa erotiskt innehåll. Annars kanske ursprunget till detta ska sökas bland föreställningar om häxor eller, som jag tidigare skrev, om incubi/succubi.

Men någonstans i historien har ju i alla fall vampyrer gått och blivit sexiga. Även om jag personligen inte känner för att ha sex med en zombie.

Ridijeck
som är helt ute på isen
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Blöta tandläkardrömar ?

Vampyrerna i World of Darkness KAN ha sex, men de får inte lika mycket ut av det, och med blodsugning i World of Darkness medföljer paralyserande extas.

Klart att man ska ha någon att kyssa/nafsa en på halsen. Vissa tycker visst om när man biter hårt, också.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Det är någonting med vampyrbrudar...

...som uppfattas som erotiskt. Jag trodde att det bara var de kvinnliga vampyrerna tills jag läste Polidoris "The Vampyre", där den käre lord Ruthven figurerar som en förförisk vampyrbaron. Den, Dracula och Carmilla är ju ren viktoriansk smygporr. Så det var de jäkla BRITTERNA som började. :)

Incubi/succubi tar livskraft genom samlag (väl?), så någonstans på vägen har någon dragit samband mellan dem och vampyrer.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det är väl för att..

Vampyr brudar suger av sina offer...

DERAS BLOD vad trode ni.. *ler*
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
HOHO....
det känner jag igen....
Jag känner mig nog lite skyldig....
Men det är rätt intressant när man ser en Dracula-film...
om man tänker att transylvanien under den tiden var tzimisce område... Tzimisce ligger ju bakom myten 'Vlad Tepes Dracula'(att han skulle vara vampyr iaf...) för att verka mer skräckinjagande.... sen ser man att Dracula har lite anlag från Animality....en aspekt som tzimisce normalt inte behärskar(undantag finns)
Men detta var min åsikt...
rätt onödig men jag ville skriva något eftersom jag känner mig skyldig till detta brott...

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Jag finner dig skyldig !

Domen blir att du inte får läsa några av dina GAMLA WoD supplement... moahahaha.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Okej & Nej

Vampyrerna i Word of Darkness kan INTE ha sex.
Den första anledningen är att det inte lockar, det finns
mycket bättre att göra detta på (den odödliga kyssen).
Delvis har det med att göra att dessa vitala delar och
en mängd organ i deras kroppar inte fungerar, det kanske
är den viktigaste orsaken.
<I>
"och med blodsugning i World of Darkness medföljer
paralyserande extas."</I>

Extas som man kan njuta av mycket längre än en vanlig orgasm
och den är flerfaldigt bättre. Det står beskrivet i diverse
böcker att kyssen är beroendeframkallande för människor
då de kan fastna i pussträsket just på grund av att den
är en så skön känsla.
<I>
"Vissa tycker visst om när man biter hårt"</I>

Typ jag ...

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 
Top