Nekromanti Vampyrer

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Bara lite undringar om vampyrer:

1. Varför dricker de blod? (vetenskapligt?)

2. Dricker de blod (ner i halsen) eller suger de in det genom tänderna?

3. Vart tar blodet vägen som de "dricker"?

4. Rinner det blod i vampyrers ådror?

5. Varför dör dem om man sticker en påle i hjärtat?

6. Varför dör dem av solljus?

7. Hur kan de se?

8. Har blodet i dem koagulerat?

9. Kan man dra ut tänderna på dem? blir dem "ofarliga" då?

/MovinGalt - har knä
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Kanske hjälper om du berättar vilka vampyrer du frågar om.

är det Wods vampyrer? är det bram stokers? är det kults sex-vampyrer? Är det bara vampyrer i största allmänhet?
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
öhmmmm..

Den enligt mig klassiska vampyren:

1: För att kunna fortsätta att se evigt unga och om dom inte dricker så tynar de sakta bort och till slut faller sönder..

2: De öppnar ett hål i halsen och suger med dricker ner i halsen. Hur det tas upp sedan vet jag inte.

3: Det går runt i hela kroppen.

4: Ja det rinner blod i vampyrens ådror men det spelar roll när vampyren drack blod senast. Om hon nyss har druckit så pumpas det för fullt runt i kroppen. Men om det var ett tag sen så går det slöare..

5: För att blodet måste gå igenom hjärtat för att ge "energi".

6: Vet ej..

7: va??

8: Kanske det..

9: Nej. De växer ut efter ett tag (2 dar kanske)..


Detta baseras på hur ja ser de "klassiska vampyrerna".
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vampyrer och Ecstacy

Om du pratar om klassiska vampyrer så är det förmodligen så att det i Vlad Tepes' familj fanns en blodsjukdom som gjorde att kroppen torkades ut. Resultatet blev (samma som om ni ser någon som tagit Ecstacy) att man drog åt de delar av ansiktet som var rikast på blodkärl, och att man därför blottade gaddarna (och tandköttet) på överkäken. Så gissar man att myten om de vampyriska huggtänderna har uppkommit.

Att vampyrer dör av solljus är mest en förklaring till varför de väljer att jaga på nätterna (liknande förklaringar finns om troll (som ibland sägs förvandlas till sten om de träffas av solljus)), och det där med pålen genom hjärtat är en form av symbolik som anspelar på sex (eller Jesu lidande på korset).

Överlag ska man betrakta vampyrer (i alla rollspel och i alla berättelser) som mytologiska varelser och inte vetenskapliga sådana, och därför blir alla andra förklaringar meningslösa. Försöker man analyserta dem genom ett vetenskapligt förstoringsglas så har man redan från början begått ett alvarligt fel och kan inte förvänta sig några vettiga resultat.

Intressantast tycker jag är varför vampyrer i moderna sagor har blivit mer och mer bisexuella, vilket jag skyller på just drogen extacy; som ju är en främmande substans i blodet (precis som vampyrblod är en främmande substans) som får en att hångla upp personer av samma kön utan betänkligheter (annars har man helt enkelt inte tagit tillräckligt med E; det är min diagnos).

/Rising
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
1. Det är deras sätt att skaffa sig energi och leva på. Är väl det enda som mättar
2. linda lovelace-stylee, baaaaby
3. in i kroppen ut ur snoppen
4. javisst
5. för att du sticker en jävla påle i hjärtat. Ord kan skada, visst, men det där dödar fan i mig allt.
6. beats me
7. som vanligt.. förstår inte varför det skulle vara annorlunda
8. näe, de blöder ju ständigt när de blir delade i tu. Koagulerat blod flyter ej.
9. näe, de ersätter dem med större som är räfflade för offrets njutning och vibrerande.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
1. Varför dricker de blod? (vetenskapligt?)
Finns givetvis ingen vetenskaplig förklaring..*S* Man får anta att som odöda varelser kan de inte producera blod själva, och måste därför dricka det av levande varelser.

2. Dricker de blod (ner i halsen) eller suger de in det genom tänderna?
Tja, jag tror inte att vampyrtänder fungerar som sugrör..

3. Vart tar blodet vägen som de "dricker"?
Man får väl förmoda att det förbrukas, ungefär som mat och dryck gör för människor..

4. Rinner det blod i vampyrers ådror?
Tja, det vore väl konstigt om blodet de dricker skulle koagulera omedelbart.

5. Varför dör dem om man sticker en påle i hjärtat?
Traditionen brukar säga att de endast blir "orörliga" när man lyckas med det, de "dör" inte..

6. Varför dör dem av solljus?
Den traditionen är inte heller helt given; Bram Stokers Dracula hävdar exempelvis inte alls att de dör av solljus, dock har de inte sina övernaturliga krafter i samma utsträckning eftersom "det inte är deras naturliga element"..

7. Hur kan de se?
?? Hur kan de i överhuvudtaget ha några sinnen som döda varelser?? *S* Eller du kanske menar hur "bra" de ser?

8. Har blodet i dem koagulerat?
Kanske.. om de inte fått dricka på länge.. :gremwink:

9. Kan man dra ut tänderna på dem? blir dem "ofarliga" då?
Det tror jag inte.. Bram Stokers variant är tex hamnskiftare, så de kan nog återskapas.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Traditionen brukar säga att de endast blir "orörliga" när man lyckas med det, de "dör" inte..
Är inte det här något som White Wolf hittat på? Jag har för mig att Bram Stoker hävdar att en vampyr dör av en påle i bålen....

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Är inte det här något som White Wolf hittat på? Jag har för mig att Bram Stoker hävdar att en vampyr dör av en påle i bålen....
Det fungerade på ett liknande sätt i gamla Chock har jag för mig, så jag antar att de fått det från någon gemensam mytologisk källa.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Vampyrer och Ecstacy

Intressantast tycker jag är varför vampyrer i moderna sagor har blivit mer och mer bisexuella, vilket jag skyller på just drogen extacy; som ju är en främmande substans i blodet (precis som vampyrblod är en främmande substans) som får en att hångla upp personer av samma kön utan betänkligheter (annars har man helt enkelt inte tagit tillräckligt med E; det är min diagnos).
Tror du inte det här har med att göra med Anne Rice stora dröm att bli en äkta tantsnuskförfattare (kombinerat med alldeles för mycket Sisters of Mercy i stereon) än narkotikum?

Eller är vampyr<->mdma-kopplingen ett ämne folk pratar om?

Sen är ju bisexuella män fortfarande ett tabu. Bisexuella tjejer är ju acepterade, men bisexuella män är det mest förbjudna idag, utan att för den sakens skull verkligen vara förbjudet, som pedosexualitet, zoosexualitet osv...

Och vampyrmyten har ju i över hundra år handlat om sexuellatabun...

chrull
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Vampyrer är ju odödliga och (oftast) vackra varelser.
Eftersom jag gillar vampyrismens mystik så vill ja inte försöka mig på någon vetenskaplig syn. jag skulle nog tänka mig att eftersom dom är odödliga så kan dom prova på mycket saker och därför provar sig fram sexuelt..
Efter 200 av uttråkighet så blir det att man utvidgar sina vyer för att skaffa njutning..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pålar i lik är inte en ny grej. Det är en gammal folktrogrej för att hindra folk att gå igen. Genom att spika fast folk i kistan så säkerställer man att de stannar kvar där. Det finns rätt många exempel på urgamla gravar där folk (ofta sådana som bragts om livet på ett våldsamt sätt) har spikats fast på ett eller annat sätt, antingen som straff för något de gjort i livet eller för att de ska ligga kvar och inte hemsöka folk. Bockstensmannen är ett svenskt exempel.

Förmodligen är det från den här vanan som idén att spika fast vampyrer kommer: de är ju onekligen döda saker som går igen, och receptet mot sådant är välkänt. En schysst påle så stannar de kvar.

Sen kom Bram Stoker och byggde in en klase sexuell symbolik i det hela. När Vlad sätter tänderna i Lucy så "penetrerar" han henne olovligen och fördärvar henne. Enda sättet att rädda hennes själ är att hennes man bankar in sin påle och "penetrerar" henne tillbaks. Det kunde lika gärna vara van Helsing som gjorde det, skulle man kunna tycka, men van Helsing propsar rätt intensivt på att det ska vara Lucys make som bankar.

Ah, dessa viktorianska omskrivningar för sex! Inte undra på att bordsben täcktes över!
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Vampyrer och Ecstacy

Varför skulle man inte kunna betrakta vampyrer vetenskapligt? Det blir förstås då i ett socialantropologiskt (eller eventuellt historiskt) perspektiv. Jag antar att du egentligen menade naturvetenskapligt?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vampyrer och Ecstacy

"Det blir förstås då i ett socialantropologiskt (eller eventuellt historiskt) perspektiv. Jag antar att du egentligen menade naturvetenskapligt?"

Jag vet inte. Jag gillar att prata om "vetenskapligt" som en motsats till "symboliskt", eftersom jag tycker att det sträcker sig utanför naturvetenskapen, men det är möjligt att det är en vilseledande term.

I vilket fall som helst så hoppas jag att min innebörd var klar och tydlig, då jag oftast överförklarar mina åsikter så att vissa delar av mina resonemang kan väga upp eventuella brister hos andra.

Nå, jag hade en annan teori om att vampyrer alltid har handlat om tidsandans syn på det mest upprörande med sex (80-talets filmer som handlade om vampyrepidemier påminner ju mycket om rädslan inför AIDS) som jag tänkte orda om här, men jag orkade inte.

/Rising
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
En av de vanligare vetenskapliga förklaringarna till vampyrer är att vampyren har blodsjukdomen porfyri (egentligen flera olika besläktade sjukdomar, av vilka somliga är ärftliga). Till symptomen kan höra blekhet, hallucinationer, överkänslighet för solljus. Sjukdomsanfall kan utlösas av alkohol ("I do not drink...wine."), och är i vilket fall kopplade till könsmognaden. Före puberteten och efter klimakteriet verkar det lugna ner sig.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Pålar i lik är inte en ny grej. Det är en gammal folktrogrej för att hindra folk att gå igen. Genom att spika fast folk i kistan så säkerställer man att de stannar kvar där....

...Förmodligen är det från den här vanan som idén att spika fast vampyrer kommer: de är ju onekligen döda saker som går igen, och receptet mot sådant är välkänt. En schysst påle så stannar de kvar.
Ungefär så ja..*S* Därefter skulle givetvis huvudet avlägsnas från kroppen och kors läggas på kroppen, osv.. :gremlaugh:
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Vampyrer är ju odödliga och (oftast) vackra varelser.
..Nja, det där är nog en typisk Anne Rice tolkning.. :gremwink:
Ta en titt på "Nosferatu"-filmerna så får du se en annan variant.
 

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Joined
22 Oct 2003
Messages
526
Location
Helvetet
Re: Vampyrer och Ecstacy

Tror du inte det här har med att göra med Anne Rice stora dröm att bli en äkta tantsnuskförfattare (kombinerat med alldeles för mycket Sisters of Mercy i stereon) än narkotikum?
*Asg* How true.. :gremsmirk:

Ursprungliga vampyrmyter har nog avsevärt mycket mer med odödlighets / odöds-yttringar beblandat med stora kryddor vidskepelse om vandöda i största allmänhet, snarare än bisexualitets / narkotikum-symbolik. Även om jag tycker Anne Rice har gjort underhållande romaner med ingjutande av nytt blod (bad jokes inc. :gremlaugh:) i den gamla hederliga gotiska genren, men.. Come on, get real...
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Vampyrer och Ecstacy

Ja menar självklart i en naturvetenskaplig syn.
Det skulle vara att förstöra den underbara mystiken med vampyrer som just gör dom så lockande.

Nosferatu är ju söt..
 
Top