Nekromanti vampyrer

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Ok, jag vet att Vandöda kommer snart men jag ska nämligen förbereda ett äventyr till Eon som just inkluderar en vampyr.
Så det jag undrar om någon som vet lite om Eons vampyrer kan säga hur mycket vampyrer kommer att skilja sig från den klassiska, kommer vampyrer vara hur stark och farliga som helst, kan man se att dom är vampyrer, kan dom ens vistas bland vanliga människor?
Jag vill inte att min SLP ska skilja sig allt för mycket från dom vampyrer som finns i Vandöda.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
IMHO är det nästan bättre att du gör en helt egen vampyr (utan att bry dig om Neogames variant innan Vandöda faktiskt kommer ut). Vad gör det att den skiljer sig från "standardvampyren" egentligen? För att bevara mystiken kan det vara bra att den ena vampyren inte är den andra helt lik.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Min vampyr är nu ungefär som gamla D&D vampyren, stark smidig osv, har väl ingeb större fantasi där.
Men ett problem är att en av mina spelare som är adelsman är i hemlighet med i Commersium Lamia och har en våt dröm att någon gång bli vampyr, så jag vill inte att min SLP ska skilja sig alltför mycket från vad neogames har tänk :gremtongue:.

Skulle inte vilja göra en beskrivning på min SLP, för att sedan lägga till att hon hade grön hud och decimeter långa huggtänder :gremlaugh:.

Får mig att tänka på när jag slumpde fram ett möte i D&D och spelarna möte en döds serakub, jag som inte riktigt visste vad det var beskrev hur en liten pojke kom fram till dom, läste sedan en beskrivning efter att pojken hade kommit med i följet att han hade gula ögon, huggtänder och vingar :gremgrin: .
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Fuska

Låt din vampyr vara något annat än en riktig vampyr. Låt honom vara en (något förvirrad magiker) som använder blodsugandet för att alstra någon lämplig aspekt (fråga mig inte vilken). Ge honom några specialanpassade effekter att använda sina filament till som ger honom vampyrlika förmågor.

Fatta vad din spelares karaktär kommer bli upprörd när det kommer fram att det han trodde var en cool vamp egentligen är en magiker med tvångstankar... spelar du det rätt kanske du kan få honom (karaktäern) att gå med på mycket i utbyte mot att få en vampyrkram, bara för att upptäcka att den inte biter (sic!). Det är bra för honom :gremsmile:

Får mig att tänka på när jag slumpde fram ett möte i D&D och spelarna möte en döds serakub, jag som inte riktigt visste vad det var beskrev hur en liten pojke kom fram till dom, läste sedan en beskrivning efter att pojken hade kommit med i följet att han hade gula ögon, huggtänder och vingar .

IMHO är en liten pojke som egentligen är en obehaglig demon trots sitt oskyldiga utseende bra mycket intressantare än en bekload och bevingad monstrositet. Den senare kan på sin höjd ge en intressant strid, den tidigare har potential att vara riktigt läskig :gremgrin:

Nevermind, det var bara en idé :gremsmile:
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Re: Fuska

Hehehe, roliga ideer :gremsmile:, har lite lust att jäklas med just den här spelaren, man kanske skulle göra vampyrer till ena riktiga stackrare som man ientligen inte skulle vilja vara. Spelaren i fråga brukar spela en hel del Vampire så han förväntar sig kanske några super vampyrer :gremsmile:. En riktigt rolig ide vore ju att låta honom bli smittat av en vampyr bara för låta honom upptäcka att han blir så svag av sin sjukdom att han får fullt upp med att fånga råttor för att få sitt blod :gremlaugh:.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fuska

Hehehe, roliga ideer , har lite lust att jäklas med just den här spelaren, man kanske skulle göra vampyrer till ena riktiga stackrare som man ientligen inte skulle vilja vara. Spelaren i fråga brukar spela en hel del Vampire så han förväntar sig kanske några super vampyrer . En riktigt rolig ide vore ju att låta honom bli smittat av en vampyr bara för låta honom upptäcka att han blir så svag av sin sjukdom att han får fullt upp med att fånga råttor för att få sitt blod .

Whee, det pratades om något liknande i skräckrollspelsforumet för väldigt länge sedan. Idén var just att vampyrism var en sjukdom som innebar en överkänslighet mot ljus och ett beroende av blod. Beroendet kan hanteras som vanliga drogberoenden; med tiden behöver man mer och mer för att må bra. Specialförmågor (annat än kanske något förhöjd styrka och smärttålighet när han är desperat efter blod) kan man glömma :gremsmile:

För att vara snäll bör man nog lämna någon utväg för karaktären; det kan vara alltifrån att hans kompisar låser in honom ett par månader och trappar ned på blodtillgången till något mer fantasyaktigt (hitta vis man, gör botgöring, döda den som smittade dig o.s.v.).

Hmm... jag kommer ihåg en vampyrfilm ("The Hunger" med bl.a. Susan Sarandon och David Bowie) där vampyrer som lät bli att dricka blod för länge började åldras snabbt som attan. Till slut blev man ett vandrande, förtorkat lik som var mer äckligt än coolt och därifrån fanns ingen återvändo. :gremgrin:
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Tackar, kommer nog att köra med dom här reglerna, jag får hoppas att jag inte behöver göra allt för stora förändringar sedan när Vandöda kommer :gremsmile:.
Visst kommer Vandöda till jul, hade för mig det.
 
Top