Vampyrer som symbol för överklass

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag råkade på den här kickstartern, där man är revolutionärer som jobbar för att störta de bokstavliga vampyrer som styr.



Om jag lämnar att jag vore nyfiken på en kampanj som äger rum efter tyrannerna störtas så är jag kluven huruvida jag ser det här som smart eller dumt. Jag kan se varifrån idéerna kommer med vampyrer som adel/rika, med tanke på nutida händelser. Det här har helt klart drag av wish fullfilment i världen. Vampyrerna-som-härskare är en förenkling, och jag ser det som lite negativt för att det får rika att framstå som smartare och coolare än de är i verkligheten.

... vilket iofs inte är fel i rollspel, konspirationer och smarta skurkar är mer tillfredsställande och sexigt än girighet och inkompetens.

Finns det inte andra rollspel som gör så här, eller är alla förtryckande samhällen av modellen "livet suger för de som inte är rikast och alla andra bara köper det"?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Istället för att svara på frågan kastar jag in ett Marx-citat:

"Kapitalet är dött arbete. Liksom vampyren kan det endast upplivas genom att insuga levande arbete och lever desto intensivare, ju mera det insuger."
Karl Marx, Kapitalet
Överlag alldeles för lite marxcitat på wrnu. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Alltså, det här är ju vad Vampire the Masquerade handlar om också. Vi har redan nämnt Marx men vampyren som symbol för överklassen som suger livet ur folk är så perfekt att det är ett aktivt val att inte göra det.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vampyrer är högre upp än människor i matkedjan. Därför är dom härskare medans människor bara är vanlig boskap.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag vill minnas att rollspelskollektivet hade ett spel som explicit handlade om fredlig (eller åtminstone icke-våldsam) revolution i en fantasy-stad. Minns inte vad det hette dock.
 
Top