Nekromanti Vampyrer och Varulvar

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
*SPOILERS* (Speciellt till de som spelar kampanjen Deep Sky i norra Stockholm)

Så, jag vill ha en vampyr och en varulv med i min kampanj men de passar ju inte riktigt in i settingen så ajg har två frågor:

1. Vilka förmågor och svagheter är heta? Vilka fungerar i en 30-tals setting? Jag funderar på att gå rejält old school och ha dem sky vitlök, silver etc.

2. Hur kan man meka in dem i settingen där allting övernaturligt är (markera för att se) energi och utomjordiskt
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Ett virus ej av denna värld/ett experiment? En biomekaniskt styrd förändring? Känslighet för ämnen/saker behöver ju inte ha övernaturlig förklaring, även om det verkar så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
I Warhammer 40k är vampyrer en utomjordisk formbytande ras som ofta hemsöker och när sig på primitiva planeter. Det är till och med canon att Dracula är en vampyr. De har alla de klassiska vampyrförmågorna förklarade med att de är crazy extra dimensionella utomjordingar:

http://warhammer40k.wikia.com/wiki/Vampire

A Vampire, also known as a Vrykolaka, a Strigoi or a Nosferatu in ancient Terran lore as well as in different regions of the galaxy, is a member of an intelligent species of other-dimensional entities that have the ability to appear to others in any form they choose, and are native to the psychic realm of the Immaterium. They became entrenched within the legends of Old Earth and were later regarded as being discredited myths as well as legends. In reality, the Vampires of legend were real beings who infiltrated many societies across the galaxy where they masqueraded as their chosen race and sought positions of power. They are polymorphic parasites, preying upon the lifeforces of their host species.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Vad säger ni om krafter och svagheter då? Vad skapar bra SPEL?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Ki-ai;n35380 said:
Vad säger ni om krafter och svagheter då? Vad skapar bra SPEL?
Sno från Vampire. Inre best som får vampyren att löpa amok vid stressande situationer, behov av blod, svaghet för solljus och sann tro driver tillbaks dem. Sedan är saker som speglar, vitlök och så vidare stämningsfulla och kan förklaras med allergier och grejer.

Speciellt besten är kul att rollspela med. Om alla vet att du går fucking bugnuts om du blir pressad så passar sig folk runt dig. Sedan driver blodet dig till att interagera med folk och solljuset ger dig en uppenbar svaghet.

Kraftmässigt hade jag gått med superstyrka, snabbhet och förvandlingar till fladdermös och vargar. Tanker kontroll blir ofta bullshit. Gå combat monster istället! :D
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Uppdatering:

Jag har använt mig av era förslag och skapat vampyrer så här:

1. I Fallen används värdet Stabilitet för att se hur bra en varelse har fäste i vår värld. Varelser spenderar detta för att tex kasta besvärjelser, men spenderar de för mycket så tappar de greppet om varelsen de besatt/kroppen de skapat. Vampyren jag använder får Stabilitet av att dricka blod. Den får 5-15 poäng beroende på hur mycket den dricker och vilken person den dricker från. Stabiliteten spenderas på:

Existera (kostar 1p per dag)
Hypnotisera (klassisk "jag ska dricka ditt blod, stå still och glöm bort det efteråt" 1p
Hypnotisera (Utför en handling som inte är orimlig, typ glöm att låsa dörren då du går ut eller 2p)
Hamnskifte 1p/Timme. Kan bli dimma,varg, fladdermus.
Regenerera skada 1p/5hp (En normal människa har typ 60 hp i Operation.Vampyren har 180)

Utöver detta så är vampyren extra stark, snabb och uthållig. Som sig bör.

Vitlök och religiösa symboler skyddar. Håller vampyren på avstånd. Rökelse hindrar den från att använda någon av sina förmågor.

Solljus gör skada.
Runda 1 1hp
Runda 2 2 hp
Runda 3 4 hp
Runda 4 8 hp
osv...

Silver gör dubbel skada och stoppar regenerering.

Vampyren går bärsärk då den känner sig hotad på riktigt (silver och sol, instängd med rökelse etc)
 
Top