Nekromanti Vampyrer och sånt...

The_shadow

Warrior
jag tänkte starta en liten kampanj för mina 3 spelare... (kanske 4)

tanken är att de på något sätt skall höra talas om Vampyrer och att det fins stora pengar på att döda dessa (dock inget om vad en vampyr är)

tanken är att de skall ge sig ut och börja jaga vampyrer och efter ett tag stöta på en (som visar sig vara omöjlig att besegra med vanliga vapen, och dessutom övermänsklig på en massa sätt). tanken är att de då skall bege sig ut på jakt efter någon som vet något om vampyrer och kanske deras svagheter (silver, heliga vapen, heliga artefakter mm) för att sedan återigen bege sig ut på jakt efter dessa mörkrets förkämpar (eller är de verkligen det?)
tillslt kommer de dock att möta en mindre Vampyr "hövding" och eventuellt få pisk eller eventuellt bli skickade någonstans...

de kan i ett senare äventyr även stöta på vandöda, Demoner, andar mm och måste då finna deras svagheter för att tillslut få reda på sanningen (vilket kan kosta dem en massa besvär) någon av spelarna kommer under tiden få erbjudande att gå över till "motståndar laget" gör han det kommer han få veta sanningen tidigare än de andra, gör han det inte kommer han få problem...

mina problem är:
1 mina spelare är ovana.
2 jag är ovan som SL (trots att jag spellett i snart 3 år)
3 jag vet inget direkt om vampyrer (kommer dock hitta på lite under tiden)
4 Jag har ej tillgång till V&N för tillfället...

kan ni ge mig tips och ideer till händelser???
gärna komma med konstruktiv kritik också...

Mouja

Hero
Tips:
- Fixa V&N, den är faktiskt värd pengarna.. trots allt tjat som pågått på forumet.
- Vampyrer biter inte folk så de blir vampisar. Läs mer i V&N.
- Vampyrer är inte en sådan stereotyp som mår illa av vitlök.
- Vampyrer tar ingen blodförlust, blödningstakt eller utmattning. Läs mer i V&N.

med mera...

Arvid

Warrior
Lamior [Spoiler]

Jag har en egen version av vampyrerna baserade på bland annat Ymirs mörkerversion som står beskriven på forumet. den går dock att anpassa till andra saker. Här följer ett utdrag från vad jag har skrivit på datorn, förutom det har jag hunnit med rätt så mycket av deras historia:

Skuggvarelserna höll vid mörkrets slut på att tappa fästet på Mundana. Slaget skulle förloras, man hade varit ganska nära men i slutändan var slaget förlorat. De visste dock att ännu en strid skulle komma, i en lång framtid. Ännu en chans att segra. Det var i denna tid, då flera skuggor redan dragit sig tillbaka till deras ursprungsvärld som lamiorna gjorde sitt inträde. Exakt hur det gick till är okänt, till och med bland de äldsta av alla lamior. Det verkar i alla fall som att man på något sätt fann ett sätt att binda ihop speglingen, själva skuggvarelsen, med dess spegling, med en på Mundana levande varelse. Vem som kom på den metod är okänd, flera misstankar riktas mot att själva mörkret på något sätt skapade de första lamiorna medan andra talar om Tanatha, en av de främsta skuggvarelserna vilken till viss del stod bakom Radh-Kamras fall. Andra insatta tror att lamiorna funnits under tidigare eoner och att kunskapen på något sätt alltid funnits bevarad, vissa menar att lamiorna redan fanns vid förra eonen, men om det verkligen är så vet inte ens lamiorna själva, det finns dock vad de vet ingen nu levande lamia med ursprung innan förra mörkret. Flera lamia-kulter utger Grand lamia, den första vampyren, som alla lamiors stamfäder. Vissa menar att Grand lamia i själva verket syftar på Thanatha eller något annat mäktigt väsen. Andra tror att alla lamior skapades genom den första lamian, Grand lamia, som uppstod med hjälp av någon gudomlig eller demonisk kraft.
När en vanlig människa eller annan varelse blir en lamia så är det som sagt speglingen som "infekterar" den vanliga själen. Detta får verkningar på flera sätt. Skuggvarelsen kommer att mer och mer ta kontroll över över den vanliga själen, men den kan ändå inte ta över helt, den kan nämligen inte finnas till utan den ursprungliga själen. Allt eftersom tiden går kommer de två medvetandena att allt mer smälta in i varandra. Lamiorna gillar inte ljus och soljus är direkt dödliga för dem. Anledningen till detta är att skuggvarelsen fortfarande inte tål ljuset men på grund av den mänskliga själen så klara en lamia ändå av ljus bättre än en skuggvarelse. Soljuset är dock alldeles för starkt för att den ska kunna överleva. Lamiorna verkar dock vara tröttare än vanligt, och kan vid längre tid i starkt vanligt ljus förlora delar av sina krafter. Som mäktigast är de i mörker, där de har förmågan att smälte in i skuggorna och fritt röra sig över mörka områden.

Lamiorna skapades för att bereda mörkrets nästa ankomst, för att ge mörkret inflytande innan nästa kataklysm. Lamiorna skulle göras odödliga, de måste kunna leva en lång tid om de ska vara till hjälp när tiden väl var inne. Dessutom skulle den förståelse för världen och dem själva som de var i behov av ta lång tid att få. För att göra dem odödliga så lät man "dubbelsjälen" bosätta sig i en död kropp. Då detta gjordes så kunde kroppen förstärkas med nekrotropisk magi. Dessutom är det lättare att befläcka själen med speglingen om själen inte är för hårt knyten till kroppen, vid dödsögonblicket, då den vanliga själen håller på att lämna kroppen är det därför som lättast.

En stad skapades till de första lamiorna, Adarl. Staden låg högt uppe på ett berg utanför allt vad civilisation heter. Men platsen valdes också av en desto viktigare anledning. Närheten till Skugglandet var väldigt skenbar vid Adarl. Detta gav lamiorna flera fördelar. Vid anfall mot staden kunde Skuggfolk hämtas till försvar. Dessutom var lamiornas förmågor som starkast i Gränslanden, vilket gjorde Adarl till en väl lämpad plats för dem att leva på. Det var lång tid kvar till nästa mörker och därför var det tänkt att Adarl skulle fungera som en skyddad plats för lamiorna att leva i innan det började bli dags att lämna staden för att förbereda för mörkrets nästa ankomst.

Lamiornas blodbegär var kanske en medveten mekanism från början som inte utgjorde någon speciell nackdel. Lamiorna själva tror att blodbegäret kom i och med dvärgarnas förbannelse över alverna då närheten till Skugglandet bröts eller vid Adarls fall då lamiorna förlorade kontakten med varandra.

Adarl leddes av ett råd av tolv av de främsta lamiorna, ofta kallade de tolv, eller Lamiarådet. Under rådet stod också Väktaren, ansvarig för rådets och Adarls säkerhet, en lamia som hade en mäktig stridsmakt under sig. Staden låg högt upp på berget, omgiven av en tät, på magisk väg skapad dimma, som skyddade staden mot soljus. Staden upptäcktes så småningom av barbarfolken i trakten, som kallade den för "Den dolda staden"eller "Dimmornas stad". Än idag finns det kvar legender bland raunlänningarna som berättar om en stad insvept i dimmor, högt uppe på Adarl. Lamiorna levde trygga i sin skyddade stad.

I min värd lever Lamiarådet kvar från Adarl även om det är splittrat. Adarl är en övergiven stad förutom en hel del Skuggvarelser och Väktaren Sammael den Tredje som med hjälp av en själssten i ögat som håller själen fast i kroppen kan slita fram filament nästan hur han vill, d v s han är ruggigt mäktigt.