Nekromanti Vampyrer mm

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Efter det att jag har suttit och funderat i ett X antal timmar på en äventyrs idé till Vampire som skulle hålla jävligt bra så kom jag fram till att jag behöver ju något som är skrämmande nog att få slag på spelarnas karaktärer.., vad är det som skrämmer en vampyr?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Bu!

"vad är det som skrämmer en vampyr?"

Eld. Besten. Sina lustar (beroende på hur mänsklig vampyren fortfarande är). Annars så är väl det mesta som skrämmer en människa även skrämmande för en vampyr.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"vad är det som skrämmer en vampyr?"

Tänker du inte för logiskt nu? Vad som är verkligt farligt för oss människor (i sverige), det är ju töntiga saker som bilolyckor och att halka i duschen och liknande. Farlighet har inte så mycket med läskighet att göra.

Jag skulle snarare koncentrera mig på just rollpersonerna. De är inte bara vampyrer, utan de är individer, och de har personliga planer & målsättningar. Att inte få dem uppfyllda kan fylla dem med skräck. Att någon klämmer på ens ömma punkter och utnyttjar ens tillkortakommanden - det är läskigt. De flesta (och de bästa) läskiga monster från filmvärlden är just sådana som personifierar en sådan där personlig skräck. Mänsklig civilisation och teknik som inte har en chans mot instinktiva alien-rovdjur, exempelvis. Det är en sorts skräck som vi i västvärlden kan sätta oss in i, men jag tror inte att den skulle göra succé hos ett naturfolk.

---

Nå:

Det enklaste svaret på din fråga är: Andra vampyrer. Starkare vampyrer än äventyrarna själva.

Det svårare (och elegantare) svaret, däremot, det kräver att du först ställer om frågan till "vad kan skrämma just de här vampyrerna?"

Individualisera! I CoC och Kult är äventyrarna först och främst människor och man kan ganska enkelt ta ett äventyr och spela med flera olika äventyrsgrupper. Alla äventyrare är ju lika obetydliga människor i monsternas ögon.

Vampire är betydligt mer individuellt och rollpersonscentrerat.

Somliga menar att det dödar skräcken, jag tycker att det är ett kul och annorlunda sätt att lira skräckrollspel på.

/Riz
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
En fråga som är smått omöjlig att besvara bra utan att känna till spelgruppen...

Lite gissningar kan jag dock spotta ur mig:
Är gruppen inne på maskeraden, så är FBI's snokande ett rent helvette, vilket är en BRA anledning för farligare vampyrer att skrämmas lite..

Är gruppen inne på mystik, låt dem möta en nephandi..(mage)
(Nej, mages är egentligen inte ens nästan farliga jämförelsevis... -men man fruktar det man inte kan förstå.)

Är gruppen inne på trubbigt våld, så finns ju alltid varulvars vrede... (där kommer allllllla överlevnads-diciplines till nytta.) Ett kraftigt yl eller två i djupa skogen brukar vara en kul påminnelse om döden i många bitar..

Är den inne på skjutvapen & hitech (gud förbjude) så finns ju alltid iteration X. (mer "mages", se filmen "Virus" för inlevelse.)

Eller en Hunter, erfaren gammal räv, med en rävfarm bakom örat...

Men antagligen så spelar du en strikt vamp-only grupp/värld.. *suck*
Och då får jag rekommendera intriger på intriger, och klor från mörkret...
Normalt blir vampyrer rätt skrämda av ryktet av en antydan om att en bloodhunt ska hållas på dem.
Eller varför inte ens päron som finner en?
Eller en präst med förkärlek för att skrika "Ni den ONDES avföda!" & motionera sin eldkastare?


Eller min absoluta favorit...
Den spanska inkvisitationen. :gremgrin:
Om den görs med stil så finns få så skrämmande saker för en vamp.

Det var saker som slapp ur mig då jag var trött, jag tar inget ansvar för nåns sinande sinnesnärvaro p.g.a. ovan text.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Äventyrsidén

:gremshocked:för att göra det hela lite enklare ?;

Äventyret skall gå ut på att 5 klaner sickar ut ett sändebud var , dessa skall sedan samarbeta (mot sin vilja?!) för att utreda ett försvinnande av 5 högreuppsatta vampyrer från vardera klan.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Bu!

hm , intressant , Bu effekten borde endå skrämma vampyrer som är på äventyr =D
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Vampyrer mm (ANT)

hahahha soooooo true .. synd bara att hon inte finns med i WOD =/ eller?
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Jag skulle vilja påstå att vampyrer skrämmer vampyrer. Det är iallafall min erfarenhet av vampire. Det var inget som var så läskigt som de andra "cainiterna".

Men sen är ju vampire "a game of personal horror"(eller något sådant). Om jag har tolkat det rätt så är det inte de yttre faktorerna (monster etc.) som ska skrämma RP, de är ju själva monster. Skräckmomentet skall alltså komma innifrån. Besten är nog det som de flesta vampyrer är rädda för eftersom den kan få dem att göra fruktansvärda saker. Att man blir vampyr betyder inte automatiskt att man blir ett monster (direkt i allafall), utan man måste hela tiden kämpa för att behålla "sitt gamla jag". Det upplevde jag som läskigt när jag spelade vampire.


Legolas
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
NOBODY expects the Spanish Inquisition! Our chief weapon is surprise...surprise and fear...fear and surprise.... Our two weapons are fear and surprise...and ruthless efficiency.... Our *three* weapons are fear, surprise, and ruthless efficiency...and an almost fanatical devotion to the Pope.... Our *four*...no... *Amongst* our weapons.... Amongst our weaponry...are such elements as fear, surprise.... I'll come in again.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Re: Äventyrsidén

ålrajt...
(utgår från att jag misstolkat din förklarning ang. antalet... Misstolkningens antal på vamps ger felaktig bild av deras antal.)

För ska vi sparka in lite intrigerande:
De 5 har egentligen inte "försvunnit" utan valt att tillfälligt försvinna. (vamps är rätt talangfulla på området)
De har i ett sanslöst sällsynt exempel faktiskt samarbetat i en urgammal ritual, men inser fullt & fast att respektive klaner INTE är förstående med folk som samarbetar med "fienden"...

Problemet är bara att dessa uppsatta vamp's har mindre uppsatta vamps under sig som spenderar stor del av sin eviga existens att leta anledningar till att ersätta de som sitter ovan dem själva i skittriangeln.

Hela konceptet "samarbetade i ritual" går utan problem att vrida till något otillåtet i varje klan, så naturligtvis betalades ju assamites för att arrangera frånfället.

Efterssom priset (och skiten om de skulle misslyckas) är stort, så samarbetar de underlydande ambitiösarna under bordet samtidigt som de håller en falsk bild av omtanke & samarbete utifall någon skulle misstänka nåt.

Slutkontentan:
Spelarna håller ovetandes på att leda väldigt bra lönnmördare till deras egna mer uppsatta klanmedlemmar.
Missar de alla hints att "något är fel" så dör de med, inga vittnen får finnas kvar.

Möjliga hints:
1.Klanerna skulle aaaaaaaaldrig berätta för andra klaner eller ens de inom klanen (som inte behöver veta) att de saknar en högt uppsatt vamp i sin kraftbas.
(Man blottar inte en svaghet)
Så att de skulle göra en joint-effort av det hela är... osannorlikt.
2. Konceptet att 5 högre uppsatta vamps bara "försvinner" är lite oroväckande... Den logiska misstanken (iaf i mina ögon) blir att de valt att "försvinna" själva.
2b. Bi-tips: inga alls tecken hur de försvann, samt att alla försvann rätt samtidigt.
(anledning: kidnappa/dräpa EN högre uppsatt vamp är knepigt. 5 av olika klaner samtidigt är ärkemegaknepigt.)
3. Även assamites kan göra misstag, om gruppen spanar kan man ju ge dem en kaka om de slår bra, d.v.s. att de får känslan av att vara förföljda.. (loosa en bra assamite är ett biäventyr i sig.)
4. När/om de undersöker de högre uppsatta's "vänner"(läs: mindre troliga backstabbers) så får de höra:
a. Något är fel om de skickar ER.
b. Jag känner X, han/hon skulle aldrig göra något sånt utan bra anledning.
c. Något är FEL om alla era klaner får reda på sånt här, till sån låg nivå.
d. Y skickade er sa ni? Y+ (högre vamp än Y) måste ligga bakom...
e-ö: måååååååååånga paranoida men bara halverst felaktiga slutsatser, om folket slår kasst på pervestigation t.ex...)
5. Innan man hittar stället där 5 högt uppsatta vamps finns, så finns deras snorbra vakter & alarmsystem & magiska försvar... Häver vakterna ur sig "Något är fel" innan assarna anfaller så har vamp'sen en sista chans att vända saken -annars dör alla (o)lyckligt i varandras armar.

Skulle de lyckas upptäcka förr/senare går de antagligen i sina "högre uppsatta" tjänst och sen ska det ju intrigeras rätt på de som velat ersätta de uppsatta...

Men det är ett eget äventyr...
Och DÅ blire paranoia & intriger på högre nivå.
(bevisningen är ett rent helvette i ett samhäller där allt baseras på lögner och hållhakar.)

/ps: jupp, jag skäms.. Men jag hade bråttom & tråkit.
 

shinobi

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
6
Location
Söderort
Om du kör "crossovers" så kan jag rekomendera Wraiths´ "Haunters Guild" som helt tagits över av sina Skuggor och blivit Spectres. Mer vansinniga döda får du nog leta efter och deras huvudsakliga Arcanos "Pandemonium" är verkligen ett kreativt verktyg för den fantasifulle spelledaren. Dessutom är den mest till för att blanda sig i de levandes, eller odöda om man så vill, ömtåliga tillvaro... Kortfattat präglas Gillets fokus på att tunna ut gränsen mellan de levandes och de dödas riken, något som Hierarkin i Skuggriket inte ser med blida ögon på! Denna uttunning sker genom att öka de levandes medvetenhet om att det finns en andra sida och framför allt frukta den...
 
Top