Nekromanti Vampyrer i vilda västern?

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag tänkte skriva något sådant. Lite guld, lite whisky, lite pangpang. Givetvis även en aning blod och jihad. Men det är ju nästan självklarheter allt detta.
Vad som inte är självklart är allt annat. För att ge min faktiska frågeställning en aning kontext, det blir New Mexico på 1870-talet. Jag tänker ta mig friheten att hitta på en egen stad, förmodligen kallad Sharpwood, för att jag tycker det är lite vitsigt.

Frågorna: Vad är viktigt att ha med i en western? Vad är viktigt att undvika i en western? Hur gör man en western till "gothic punk"? Övrig reflektion?

Svara gärna på valfritt antal.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har ju både läst och sett en del inspirerande saker genom åren, så i mitt huvud händer det saker. Men jag är ju ute efter forumiters tankar.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
för att få western känslan bör staden vara rätt liten, och belägen ute i öknen, och det ska finnas en sheriff med mustach och en jätestor glänsande revolver i
mörkt järn som han kallar "Big Iron" eller "Little Lucy" eller någonting annat antingen rått och awesome, eller nästan sarkastiskt gulligt eller romantiskt.

Det du vill undvika är för det första regn. det regnar inte i öknen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tja, du bör väl definitivt ha med gamla soldater från inbördeskriget som nu inte har någon plats i samhället. Guldgrävare, horhus, domedagspredikande präster, pokerspelare..

Kolla på serien Deadwood vet jag. Den borde väl vara skitig nog.

/Ulfgeir
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sergio Leone och Deadwood är allt du behöver för att ta reda på vad bra Western är. Månne lite Tombstone också, just för att Val Kilmer äger i rollen som Doc Holliday och att Tombstone som uppblomstrande gruvstad lär vara ganska typisk för hela western-grejen i sig.

Western för mig ska vara skitigt, rått och tufft. Jag har ingenting till över för John Wayne, Lilla huset på prärien och western med rena skjortor, blommor på bordet, pryda damer och sådana saker. Dances with Wolfves är säkerligen en bra film, men ingen bra western.

Western är för mig de galna lycksökarna rike. Man drar västerut för att det till stor del är orört land; nyetablerat land; laglöst land. Här finns revolvermännen, guldgrävarna, hororna med skinn på näsan, smugglarna, de styvnackade nybyggarna, de samvetslösa affärsmännen, de fulaste hasardhajarna osv. – Be tough or die!

Suger man sedan in de bästa delarna från Stephen Kings The Dark Tower-svit och smyger in lite Tarantino plus en skopa mystik – ockulta nattritualer, häxkonster (finns bra skit i The Dark Tower), vampyrer, varulvar och månne gör något intressant av en och annan indianstam, då tror jag att man sitter på något riktigt fett. Kanske inte det folk menar med goth-stuk, men detta är vad jag själv tror att jag skulle kunna göra av det.

/solvebring som improviserar och reflekterar utifrån vad han personligen tycker är bra, cool western.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Utöver det som alla andra skrivit så rekommenderar jag serien Hell on Wheels samt Red Dead Redemption (speciellt Undead Nightmare) om du inte kollat in det redan.

Är det tänkt att spelarna ska vara vampyrer eller vanliga dödliga som stöter på vampyrerna?
Hur som tycker jag att du ska slänga in onda järnvägstycoons som vampyrer, vilka (bokstavligen) livnär sig på kinesiska coolies. Sen måste du naturligtvis ha med mexikanska revolutionärer med enorma mustascher, dynamit, bandoliers och lustiga hattar, ridandes på mulåsnor.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Marukusu said:
Hur som tycker jag att du ska slänga in onda järnvägstycoons som vampyrer, vilka (bokstavligen) livnär sig på kinesiska coolies. Sen måste du naturligtvis ha med mexikanska revolutionärer med enorma mustascher, dynamit, bandoliers och lustiga hattar, ridandes på mulåsnor.
+1
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
En film som är inspirerad av western temat med vampyrer är ju filmen Priest som baseras på en serietidning.

Ett tips!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Templar said:
En film som är inspirerad av western temat med vampyrer är ju filmen Priest som baseras på en serietidning.

Ett tips!
Ja, den är ju rätt cool.

Sedan finns ju Cowboys & Aliens också, som en referens till western med en lite mer fictionartad vridning. Jag har inte sett den, så jag kan inte säga om den är bra eller inte, men den kan nog vara intressant inspiration.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Har du sett filmen The Proposition? Det är visserligen australien, men den är fantastisk.

(åh gud så random, ingen ansats till att koppla det till Vampyrer utan bara ett filmtips ur det blå. Nå filmen är bra i varje fall.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
solvebring said:
Suger man sedan in de bästa delarna från Stephen Kings The Dark Tower-svit och smyger in lite Tarantino plus en skopa mystik – ockulta nattritualer, häxkonster (finns bra skit i The Dark Tower), vampyrer, varulvar och månne gör något intressant av en och annan indianstam, då tror jag att man sitter på något riktigt fett. Kanske inte det folk menar med goth-stuk, men detta är vad jag själv tror att jag skulle kunna göra av det.
När Stephen King ändå är på tapeten kan jag passa på att nämna American Vampire. Stephen King har skrivit en del av det första albumet som utspelar sig i vilda västern. (Den del som är skriven av Scott Snyter och utspelar sig i Hollywood är dock bättre.)

/tobias
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Tack för alla bra inspirationstips. Så jag får väl börja plöja film... Hade dock hoppats på att få spelmaterial serverat :gremwink:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Underligt nog ingen som tipsat om Abraham Lincoln: Vampire Hunter, eller har jag kanske missat detta... Fast vampyrerna var mest människor som förvandlade sig till monster eller blev osynliga :gremwink:

Sen kom det väl ett tillbehör till Werewolf: the Apocalypse som utspelade sig i just vilda västern. Werewolf: The Wild West, även om den till största delen handlar vargar och inte fladdermöss.
 
Top