Nekromanti Vampyrer från HELVETET!

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tjjaa

Är det någon av er som har försökt mixa WW3 och skräck???

Har själv en World war/horror grej på gång i T2000, vore kul att höra om nå'n har några kul ideer eller anektdoter för hur man får in sckräck på ett verklighetstroget sätt i modern miljö...

Övriga intriger och ideer som kan köras mitt under brinnande världskrig är givetvis också välkommna...

/Bjorn

"Okey, vi är draaftees, det är fullt krig och det finns vampyrer från helvetet???"

"Nåja, inget har börjat smälla av nukes i alla fall, man får vara glad för det lilla."

"Ja inte ÄN ja..."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det någon av er som har försökt mixa WW3 och skräck???</I>

Läste först det där som "mixa White Wolf 3 och skräck"...
Näe, inte utöver lite funderingar om skräckstämning i Wastelands (inte världskrig, men väl post-holocaust).

<I>Har själv en World war/horror grej på gång i T2000,</I>

Det närmaste vi haft sånt i det spelet var i 'The Black Madonna', där det förekom fejk-zombies (ruttna lik uppriggade med rep) på ett ställe. Våran SL körde på med viss framgång - när en av dem sträckte fram armarna mot en kille vrålade han "Va... Näe. NÄE!! Det FINNS inga zombies!" och tömde sin M16 i den. (-:

--
Åke
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
zorg!

..du kan juh.. ..köra lite.. ..kult..

byt regelsystem (rippa nått annat systems) men behåll reglerna. enkelt, lätt - klart. kult funkar dessutom bra med world war 3.. elaka jävla demoner försöker desperat tillförskanska sig delar av illusionen med alla människor i innan det är för sent (de har fattat att demiurgen för alltid har försvunnit).. typ.

illusionen kanske rämnar lite oftare.. det blir enklare för rpna att komma in i metropolis äckligt ångersfyllda värld.. det borde fungera!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..skräck i framtiden.. (?)

hellraisor i rymden (hellraiser 4, tror jag) är helt underbar.. skulle inte skräck i en avlägsen framtid oxå fungera bra?

det finns juh massa kul filmer som går ut på att det är ett begränsat antal människor som sitter fast på en kolloni eller ett rymdskepp flera tusen ljusår från jorden.. elaka megaföretag gör livet svårare genom att skära ner på säkerheten och allt lyx, känslolösa androider och artificiella intelligenser skapar en känsla av att det inte finns nån det går att lita på, att alla inte bryr sig ett skit om dig eller vill att du ska dö.. det i sin tur ger en ganska konstig panisk ångest. ingen kommer någonsin att kunna hjälpa dig, du är fast vid rymdstationen där det svara hålet ni använde som generator började bete sig underligt.. folk dör på ohygliga sätt.. tänk bara på sphere(tror jag det stavas).. dessutom är det extremt svårt att skicka iväg medelanden genom hyperrymden på kort tid, all kommunikation är av typen monolog och det tar veckor innan svaret kommer..

hrmm.. jag tror att jag har skrivit tillräkligt, kanske har jag skrivit nått två gånger.. vad tror ni?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tjo, när vi spelade just T2000 fanns det en del skräckäventyr från nån tryckt källa, antingen Challenger eller någon modul, som vår SL körde. Några kommentarer:

Eftersom RP i T2000 tenderar att vara soldater eller liknande kan man vänta sig att de är effektiva på att slåss. Väldigt många skräckhistorier som kan användas som förebild (böcker, filmer) har utsatta huvudpersoner som inte är särskilt effektiva våldsverkare. Det finns två slutsatser att dra av detta.

a, "Våld är ändå bara trist i en skräckhistoria, så man skall inte försöka använda direkt hot om våld för att försöka skapa skräckstämning."
Argumentet är en klassiker... MEN! Det finns ett annat synsätt:

b, "T2000 är ett spel med tydliga militära teman. Att spela T2000 utan dessa teman är som att spela Call utan att RP blir skrämda - minst sagt udda."

Istället, öppna med just våldsamheter. Spelarna förväntar sig våldsamheter. Visa sedan att hotet inte är det vanliga och när RP försöker reagera som de är tränade och vana att göra i en sådan situation, är deras reaktioner inte tillräckliga ("Vi försökte skjuta plundraren, men han brydde sig inte om det, han gick bara framåt som en... zombie..." "Någon hade dödat vaktposten, strypt honom - men hade inte rört hans vapen, eller ammo, eller mat... och hur kunde det gå till utan att vi hörde något?" "Han har blivit uppsprättad som en rensad fisk - men var är blodet!?" "Alltså, jag fattar inte - vi hade honom ju i bunkern, det finns ingen väg ut - så var är han?"). Då blir de överraskade och osäkra. Detta befordrar skräckstämning.

Aliens är för övrigt ett klassiskt exempel på militär skräck.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 
Top