Nekromanti Vampyrbiologi (Utbruten från Paradox köper WW)

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Mundo;n126929 said:
Och innan någon börjar sjunga om 'Safe space' och tycker jag är en elaking som hatar HBTQ rörelsen och yada yada yada, så nej. Bara nej. Det har ingenting med rättigheter eller inkludering att göra. Det har med biologi att göra. Vill man ha med transexuella NPCer, könsidentifikation etc. så är det bara ball. Min förra Eon kampanj hade med en Kiriya-alv som crossdressade mer eller mindre öppet och fnittrade glatt när han lyckades lura folk att han var en flicka. En gång lyckades två kvinnliga spelarkaraktärer smuggla med honom in på ett häxmöte som var tänkt för enbart kvinnor och det var väldigt underhållande.

Men med det sagt så skulle jag tycka det kändes väldigt forcerat att bara för att han verkligen VILLE vara en kiriya-flicka så kunde han få mens och föda barn, då blir det lite... Tjahapp av det hela.

Alltså bara kort och gott konstaterande... Vart någonstans har det med biologi att göra? Snälla peka ut det med tanke på att det är en merit som odöda monster som suger blod och animeras med hjälp utav magisk livskraft någonstans är biologiskt? Om en kvinnlig vampyr kan tvinga fram blod ur sin döda vagina varför skulle inte en manlig vampyr kunna göra dito ur sin döda penis?

Sen att Onyx Path och deras böcker är sjukt mycket fräschare när det kommer till inkludering än de flesta andra jag läst är bara positivt. Vilket får mig in på topic, härligt att se Paradox köpa IP:n, hoppas bara de förlänger samarbetet med OPP. Dock får de gärna anställa folk som kan skriva saker enklare att fatta rent regelmässigt men idéerna och settingen har blivit fanimig så mycket bättre under OPP:s ledning.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Poseur;n127009 said:
Alltså bara kort och gott konstaterande... Vart någonstans har det med biologi att göra?
När det står att kvinnor men inte män kan göra det. Eller ja, karaktärer som identifierar sig som kvinnor. Säger man "Graviditet" eller "Menstruationsblod" eller "Prostata-cancer" så säger jag biologi.

Poseur;n127009 said:
Snälla peka ut det med tanke på att det är en merit som odöda monster som suger blod och animeras med hjälp utav magisk livskraft någonstans är biologiskt? Om en kvinnlig vampyr kan tvinga fram blod ur sin döda vagina varför skulle inte en manlig vampyr kunna göra dito ur sin döda penis?
För män kan inte göra det. Bara transmän. Och bara transmän som inte identifierar sig som transmän, utan endast transmän som identifierar sig som kvinnor. Jag har inga problem med att alla skulle kunna få blood menses, som traiten heter. Men när det står alla som identifierar sig som kvinnor så blir det hela lite knasigt för mig. Satt alltså The Godmachine och kände "fan vad transofobiskt att MtF-vampyrer inte kan få mens!"?
Antingen så gör du ett trait som är könsbundet och låter det vara könsbundet, eller så gör du traiten för alla.

Poseur;n127009 said:
Sen att Onyx Path och deras böcker är sjukt mycket fräschare när det kommer till inkludering än de flesta andra jag läst är bara positivt. Vilket får mig in på topic, härligt att se Paradox köpa IP:n, hoppas bara de förlänger samarbetet med OPP. Dock får de gärna anställa folk som kan skriva saker enklare att fatta rent regelmässigt men idéerna och settingen har blivit fanimig så mycket bättre under OPP:s ledning.
Det håller jag med om. Gamla world of Darkness var riktigt kass när det gällde i princip allt som inte var vita nordamerikaner.

Vill du fortsätta diskutera eller rätta mig angående huruvida transmän kan få mens eller inte så rekommenderar jag dock att vi tar det i PMs nu så vi inte drar alltför OT.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Mundo;n127045 said:
När det står att kvinnor men inte män kan göra det. Eller ja, karaktärer som identifierar sig som kvinnor. Säger man "Graviditet" eller "Menstruationsblod" eller "Prostata-cancer" så säger jag biologi.



För män kan inte göra det. Bara transmän. Och bara transmän som inte identifierar sig som transmän, utan endast transmän som identifierar sig som kvinnor. Jag har inga problem med att alla skulle kunna få blood menses, som traiten heter. Men när det står alla som identifierar sig som kvinnor så blir det hela lite knasigt för mig. Satt alltså The Godmachine och kände "fan vad transofobiskt att MtF-vampyrer inte kan få mens!"?
Antingen så gör du ett trait som är könsbundet och låter det vara könsbundet, eller så gör du traiten för alla.



Det håller jag med om. Gamla world of Darkness var riktigt kass när det gällde i princip allt som inte var vita nordamerikaner.

Vill du fortsätta diskutera eller rätta mig angående huruvida transmän kan få mens eller inte så rekommenderar jag dock att vi tar det i PMs nu så vi inte drar alltför OT.

Öh. Nej det var det inte. Ett exempel är primogenet i den första setting som gjordes till Vampire the Masquerade består av Khalid som är arabisk man, Ingiyanga som är västafrikansk kvinna, Tyler som jag har för mig är engelsk kvinna, Anabelle Triabelle är fransk kvinna och Critias är en grekisk man. Maldavis som är ledare för anarkerna är en färgad kvinna, det fullkomligen dräller av kvinnor och olika nationaliteter i den boken. Tyvärr blev WW sämre på representation med tiden men att kalla det ens på slutet för riktigt kass är att ha en väldigt bred definition av "riktigt kass".
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Anarchclown;n127138 said:
Öh. Nej det var det inte. Ett exempel är primogenet i den första setting som gjordes till Vampire the Masquerade består av Khalid som är arabisk man, Ingiyanga som är västafrikansk kvinna, Tyler som jag har för mig är engelsk kvinna, Anabelle Triabelle är fransk kvinna och Critias är en grekisk man. Maldavis som är ledare för anarkerna är en färgad kvinna, det fullkomligen dräller av kvinnor och olika nationaliteter i den boken. Tyvärr blev WW sämre på representation med tiden men att kalla det ens på slutet för riktigt kass är att ha en väldigt bred definition av "riktigt kass".
Och alla Ravnos var kända som zigenare som gillade att stjäla saker, var lögnaktiga och höll på med illussionsmagi... Givetvis fanns där bra saker med Gamla world of darkness när det gällde inkludering, precis som du säger, men det fanns också en del falluckor. Lite hårt av mig att kalla det för riktigt kass.

Det var inte jättebra, så formulerar vi det istället.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alla assamiter var arabiska lönnmördare och alla setiter var svarta knarklangare. Jovars, osmickrande stereotyper fanns det helt klart, särskilt bland independent-klanerna. Men riktigt kass var det inte i jämförelse med andra verk ifrån samma era, snarare tvärt om. *Detta från mannen som ondgjort sig över World of Darkness: Gypsies rätt många gånger*
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Nu har jag inte läst den berörda texten och vet öht inte var jag pratar om, men det har väl aldrig hindrat mig förr?

Min tanke är att i Vampire så har varken manligt kodade vampyrkroppar eller kvinnligt kodade vampyrkroppar mens. Det är helt onaturligt för alla vampyrkroppar att ha mens, alltså. Normalt sett en biologisk omöjlighet.

Alltså är den berörda förmågan mer magisk än biologisk - det är enbart via magi man kan få en vampyrkropp att ge ifrån sig mens, oavsett hur den är utformad.

Jag jag ser inte varför inte magi skulle kunna bry sig mer om "anden" / "själen" än den bryr sig om biologin. Framför allt eftersom allting är trasigt och fucked upp och så därinne även på de som en gång i tiden haft en livmoder.

Alltså tycker jag att det inte alls känns speciellt orimligt att låta magin fokusera på själen, alltså identiteten och det personen egentligen är, snarare än den icke biologiskt fungerande kropp personen befinner sig i.


Hade det funnits en magi som gav testikelcancer hade jag resonerat likadant. Det är inte som att en vampyrs testiklar är speciellt biologiskt fungerande ändå liksom.


Med andra ord, det är könsbundet. Det är bara inte bundet till den ickefungerande biologin.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Iirc så kunde en vampyr lägga blod för att få igång nu döda biologiska funktioner (röda kinder, en artificiell puls, utlösning vid sex m.m). Detta stod uttryckligen i V:tR (och jag vill minnas även i V:tM). Det känns som ett kort steg att gå till att aktivera menstruation för ett blod exempelvis.

Man kunde även forcera ned mat och dryck för (ytterligare) ett blod. I V:tR i varje fall. Tror detta var en specifik Merit i V:tM dock...

Så om det är V:tR vi snackar om här så ser jag inte poängen med att ha en specifik Merit för detta då det är en förlängning av vad som redan beskrivs i 'Properties of the Blood' (som jag tror kapitlet eller avdelningen hette).

Om poängen är någon sorts extra magiskt blod som utsöndras så varför knyta det till menstruation. Det kan väl utsöndras lite hur som, stigmatiska sår, rinnande ur ögonen eller vad sätt man nu tycker är tematiskt och ball. Så lite som Mundo så tycker jag nog den där Meriten är lite skohornad för att påvisa hur mycket man tänker på inklusion. Så tanken är rätt men utförandet känns som lite poänglöst poserande i mina ögon.

Cog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
cogitare;n127250 said:
Så tanken är rätt men utförandet känns som lite poänglöst poserande i mina ögon.
Poänglöst poserande? Det är en Toreador-merit alltså?

*ba-dum tisch*
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
krank;n127251 said:
Poänglöst poserande? Det är en Toreador-merit alltså?

*ba-dum tisch*

Men bara för Poseurs inte för det där andra 'campet' som var sanna artister :)

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Sascha Vykos bryr sig mycket lite om vad du tycker om henoms genus, biologi eller magiska krafter. Det gör resten av vampyrerna som har motherfucking fleshcrafting också!
 
Top