Nekromanti Vampyer

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Jag sitter just nu i övre delen av skissningsfasen i mitt rollspel om vampyrer och vampyrjägare, och behöver lite allmän opinion (det är därför jag inte postar det här på Rollspelsmakarforumet eller Skräckspelsforumet) om vad vampyrer och dess jägare är. Spelet är tänkat att utspela sig i nutid och ska snarare liknas vid en blandning av Snatch! och Blade än vid Bram Strokes Dracula. Lite humor, lite skräck, mycke action, och patetiska protagonister.

Bara skrik ut er bild av en vampyr:

Vad tål de? Vad tål de inte? Vilka krafter har en Vampyr? Vilka krafter har de inte?

Hur framställs vampyrer i olika rollspel? Och i andra medier? Finns det några fräcka klichéer som man kan använda? Hur är Vampyr(jägarna)erna i White Wolfs spel?

Hur är en vampyr?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Förslag på vad vampyrer tål: Kulhål, fall från höga höjder, förolämpningar.

Förslag på vad vampyrer inte tål: Heliga prylar som vigvatten, kors och andra symboler. Vitlök gör att de exploderar och smutsar ner väggar, möbler och åskådare. Solljus är definitivt obra för dem, jag har alltid stora problem med att acceptera filmvampyrer som tål solljus.

Fast det där beror ganska mycket på om det är tänkt att rollpersonerna ska vara vampyrer eller vampyrjägare.

Om rollpersonerna är vampyrer tycker jag att man ska ägna mer uppmärksamhet åt deras begränsningar än åt deras krafter. Till exempel, om de inte tål solljus, hur sköter de sina vardagliga affärer? Vem svarar i telefon åt dem under dagen? Om de inte kan korsa rinnande vatten av egen kraft behöver de en chaufför om de ska korsa en bro. Och så vidare.

Om rollpersonerna är vampyrjägare blir det nog roligast i längden om alla vampyrer inte har samma krafter. Fast om du vill att jägarna röjer horder av vampyrer bör svagheterna vara samma för alla blodsugare.

Gordeg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Okej. Till att börja med tål vampyrer solljus precis lika bra som vanliga människor. Om någon tror något annat är det Anne Rice fel. Inte har de speciellt mycket emot vitlök, kors, rinnande vatten eller annn vidskepelse heller. Och om du inte bjudit in dem kommer de in i alla fall.

Sedan är vampyrer starkare, snabbare, snyggare, smartare och tåligare än människor. De drivs inte av sitt blodbegär mer än en människa drivs av sitt begär efter mat. Vampyrer kan byta skepnad, de kan flyga och de kan få människor att lyda deras minsta vink.

Men framför allt är vampyrer unika, så de kan vara helt annorlunda än det jag skrivit ovan.

Vampyrjägare är mat som kämpar emot lite.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag gillar "klassiska" Stoker-vampyrer... har lite svårt när de börjar bli superhjältar istället.. Rice har ju lite sådana tendeser. Länge sen jag läste Vampire, men jag gissar att det är rätt så mycket Rice där med.

Det är BEGRÄNSNINGARNA som gör det intressant... utanförskapet, att aldrig förändras, att sakna själ. Att de lever fast de är döda. Har även svårt för när vampyrismen bara är en "sjukdom" man kan smittas med... vad är det för fel på att Satan har ett finger med i spelet.. he he ;-)

Go for the classic; man måste inte modernisera hela kitet bara för det utspelar sig i nutid.

Begränsningar: Soljus, kors, heligt vatten, kan dödas med träpålar/halshuggning.. gillar inte vitlök osv. Måste vila under jord dagtid i en kista med jord från hemlandet. Man "åldras" snabbt om man inte dricker blod, men återfår sin ungdom direkt om man har stillat sin törst.

Krafter: Kan ta kontroll över ickeviljestarka dödliga på "telepatisk" väg, kan förvandla sig (fladdermöss, vargar, gas, råttor och liknade). Kan få dödliga att gripas av okontrollerbar skräck.

Och att ALLA som blir bitna/dödade återuppstår som vampyrer... inte att man GÖR vampyrer genom "nån drick av mitt vampyrblod-ritual". Vilket ger sköna problem för de vampyrer som vill "ligga lågt".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Necroscope [Spoiler]

Necroscope har en skön variant av vampyrer.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Vampyrer är resultatet av att en parasit "besätter" en mänsklig värdkropp. Parasiten har ett eget medvetande som smälter samman med värdkroppens medvetande. Nya parasiter blir till genom att en vampyr planterar en ny parasit i en ny värdkropp.

Vampyren tål solljus, blir marginellt snabbare och starkare än värdkroppen, och genomgår en klase med fysiska förändringar i form av hörntänder, otäcka röda ögon, blekare och blåaktig hud. Ju äldre vampyren blir desto mer uttalade blir dessa förändringar.</font></td></tr></table>
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Min idé...

Viktigt att veta först: Det enda övarnaturliga som finns är vampyrer och varulvar, saker som Djävulen, Gud och Döden är påhitt. Och eftersom att vigvatten är källvatten som präster har välsignat med 'Guds' hjälp så är detta fortfarande bara källvatten. Detta vet dock inte de yngsta vampyrerna om eftersom att det är en av de grövsta myterna om vampyrer, d.v.s. unga vampyrer är rädda för vigvatten men det är lika farligt som kranvatten. Människor blir vampyrer om dom blir bitna av en annan vampyr OCH får smaka av vampyrens blod, detta förhindrar att varje människa en vampyr livnär sig på blir en vampyr.

|Tål:
Farliga skador som skulle kunna skada en människa grovt, som t.ex. kulor, fall och gift. De ska vara helt resistanta mot alla sorters gift, och föroreningar, t.o.m. radioaktivitet. |

|Tål inte:
Skott mot hjärta eller hjärna, eftersom att dessa två organen är de enda som vampyren behöver. Om man blir skjuten/skadad där så tar man skada som en människa. De tål inte heller huggvapen efter som att dessa kapar, detta är mycket farligt för vampyrer som bara tål när saker kommer och 'punkterar' dem (som skott) Skitsaker som kors, vigvatten (se ovan) och vitlök är bara myter och detta kors är lika farliga som om man gick fram mot en vampyr med en sked, vigvatten som kranvatten och vitlök som purjolök. Det vanligaste sättet att döda en vampyr är att köra en påle genom hjärtat på den, då dör den direkt.|

Detta är mina åsikter och många har nog synpunkter på detta, jag säger bara varsågod, kommentera.

!VIKTIGT! Jag vill bara framföra det att det jag skrev i början om att Gud inte fanns var bara för att ha en förklaring om vigvattnet, jag är kristen och ska konfirmeras i juli, så tro inget annat !VIKTIGT!

//Emil Nises, glad kristen...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Necroscope [fortfarande spoiler]

Det där med solljus stämmer inte. Lumleys vampyrer blir ju kaffeved av solsken.

Annars håller jag med om att Necrosopes vampyrer är coola. Enligt mig de det klart coolaste av alla försök att få till vampyrer med en twist. Nämnas bör även att de snarare bör betraktas som upphovet till vampyrmyten än egentliga vampyrer. De är även lika mycket varulvar och har även gett upphov till myterna om dessa.

/Anders
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
concerning vampires

Jag föredrar konceptet där det, om något, är en persons tro som skyddar honom mot vampyrer, inte vad han håller i. Det spelar alltså ingen roll om offret skyddar sig med den heligaste av relik eller om han korsar ett par pinnar. Det hela hänger på hur stark tro han har. (Jag har för mig att det är så i VtM också, men då måste tron verkligen vara stenfast.) Vad det nu är man tror på gör ingen större skillnad.

Ett troende offer kommer inte att skada vampyren (förutsatt att det inte är någon i stil med påven, då kanske), men låt vampyrens krafter vara mer eller mindre utan effekt när de riktas mot en person med stark tro.

Vad gäller solljus... Alternativen är väl ungefär
Solljus = direkt aska
Solljus = viss skada
Solljus = no sweat
Solljus = no sweat, men krafter fungerar inte

Jag tycker alla alternativen fungerar rätt bra, så välj vilken som helst. Eller så kan det variera från vampyr till vampyr. Men det är väl allmänbildning att vampyrer är uppe på natten och sover på dagen i alla fall, eller hur?

Generellt så tänker jag att eld är lika farligt för dem som för människor. Silver är bara... Urk... Men fosfor är ju trevligt.

Och att vetenskapligt förklara ”vampyrism” är bara tråkigt. Det leder för ofta till
”...och med serumet som jag framställde kan jag locka fram den inre vampyren i vem som helst... Nu ska jag bara injicera lite i... Argh!”
eller
"...och när jag kände till deras molekyliska uppsättning så kunde jag framställa en armé av SUPERvampyrer som lyder direkt under mig! Moahahaha! Men något gick fel...”
Ni vet vad jag pratar om...

Sen så kan vampyrer ha allehanda förmågor som jag inte har ork nog att gå igenom här, men de kan behärska allt från djurförvandling och mörkersyn till telepatisk kontroll och att skapa kompakt mörker. Krafter och nackdelar borde dock variera, om vampyrerna ska bli det minsta intressanta. Så för all del, låt några brännas sönder totalt bara de ser ett kors, vara okapabla att komma in i en byggnad utan tillåtelse och få ont i öronen av kyrkklockor, trots allt det där tjafset i början av mitt inlägg.

Sen så är vampyrer naturligtvis nästan omöjliga att döda. Åh, man kanske kan hugga av deras huvuden och förvandla dem med aska med ett enkelt pål-hugg, men några årtionden senare spiller någon en droppe blod på fel plats och då drar hela härvan igång igen... Kanske måste vampyrjägarna därför samla upp askan och behandla dem med någon syra, eller bara försegla dem i lufttajta behållare och stoppa undan dem i något valv.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Det finns en del inspiration här : http://www.youtube.com/results?search=blood+1&search_type=search_videos

Annars kan man välja lite... Antingen är vampyrer onda eller så är de bara mäktiga, om de är onda så har de vissa nackdela, solljus, kors osv men om de bara är mäktiga så är det bara blodet som är deras nackdel. De behöver människoblod för att genomföra sina övernaturliga förmågor.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Jepp, som det ser ut nu så är det som allting annat: alla har olika åsikter. Och för att då inte trampa någon på fötterna så håller jag mig till att spelgruppen får designa fördelar/nackdelar själva. det ända jag vet är att de inte kommit pga något experiment. Och så ska alla vampyrer vara olika. Förutom dussinfienderna (eller, de är olika också, bara det att det är så små orginaliteter att det inte gör någon skillnad).
 
Top